10 tips og triks for å lykkes med Google-annonser

I et hav av ulike verktøy og muligheter og om kampen om tilstedeværelsen i markedet, er det kanskje ingen hemmelighet at suksessfull annonsering krever sitt. Google har for mange bedrifter blitt et førstevalg, nettopp fordi deres verktøy Google Analytics leverer resultater og rapportering på en måte som gjør det lett å forstå. I tillegg til dette ble Google Ads integrert i den nye versjonen som ble lansert i oktober i fjor, og det er derfor ikke til å legge under en stol at man bør fokusere på å lykkes med Google annonser.

Men hvorfor bør man bruke nettopp Google, og ikke andre søkemotorer for annonsering? – Jo, fordi Google er størst i sitt felt og gir potensiell tilgang til mer enn 3,5 milliarder daglige søk.

Enda ikke helt sikker på hvordan du skal lykkes med Google annonsering? Ikke noe problem – les videre for våre 10 beste tips for å lykkes med Google annonser.

1. Velg kampanje

Det første trinnet er å opprette en konto og velge hvilken kampanjetype du skal lage i henhold til dine mål.

Det finnes 5 ulike typer kampanjer:

2. Segmenter riktig

Det andre trinnet er å segmentere riktig. Jo mer segmentert en kampanje er, jo mer vellykket blir den. Du må gi riktig beskjed til rett person og til rett tid. De viktigste segmentene er etter publikum, innhold og enhet.

3. En god bud-strategi

Det tredje trinnet er å velge en god bud-strategi. Det er to typer strategier: automatisert og manuell. Du bestemmer hvilken av de to du vil bruke, basert på størrelsen på kampanjene dine og målene dine.

4. Søkeordgruppe

Å finne en god gruppe ord er viktig for at kampanjene dine skal lykkes, fordi de må matche ordene som mulige kunder bruker.

5. Type kamp

Velg riktig samsvarstype. Det er fire typer samsvar: bred, modifisert bred, uttrykk og nøyaktig.

6. Opprett en annonsegruppe

Det må være minst 3 annonser for hver annonsegruppe, og to av dem må være utvidede tekstannonser. Utvidelsene er også veldig viktige for å få synlighet.

7. Organiser kontoen din

En Google Ads-konto er hierarkisk, og du må vite strukturen for å kunne administrere den.

8. Overvåk kvalitetspoengene

Du må gjennomgå kvalitetspoengene for søkeordene med jevne mellomrom og foreta de aktuelle endringene om nødvendig (en score under 7/10 må modifiseres og tilpasses så den får høyere poengsum).

9. Plassering og rangering av annonsen (annonseplassering)

Annonserangeringen er verdien Google bruker for å beregne annonsens plassering i søkemotoren hvis den oppfyller kravene som skal vises. Derfor bestemmer Google hvilke annonser som skal vises og i hvilken posisjon ved hjelp av annonseauksjonen. Google tar hensyn til seks faktorer for å bestemme annonseplasseringen.

10. Analyser, måle og teste

Du må hele tiden analysere, måle og teste. Det er viktig å overvåke konverteringsfrekvensen, CTR, gjennomsnittlig posisjon og visningsandelen.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp til å sette opp dine Google annonser.