Go to content

4 grunner til å vurdere Shopify

Hvis du jobber med e-handel, så har du mest sannsynlig hørt om Shopify. Den canadiske e-handelsplattformen vokser stadig, og har de seneste årene også oppnådd stor popularitet i Norge. Her er 4 grunner til at du skal vurdere Shopify.

Published January 4, 2024

Hvis du jobber med e-handel, så har du mest sannsynlig hørt om Shopify. Den canadiske e-handelsplattformen vokser stadig, og har i de senere årene også oppnådd stor popularitet i Norge. Globalt er Shopify nå blant de tre største e-handelsplattformene med mer enn 800.000 aktive nettbutikker på verdensplan.

Men hvorfor har Shopify blitt så populært? Og hvorfor skal du ha de med i vurderingen om du skal migrere fra en annen plattform eller skal til å starte opp? Vi lister her opp 4 punkter som viser fordelene med å velge Shopify, og til slutt et par ting du skal tenke på når du vurderer Shopify.

4 grunner til å vurdere Shopify

1. Driftssikkerhet og vedlikeholdelse

Driftssikkerhet og stabilitet er alfa og omega for alle virksomheter, og det gjelder spesielt for e-handel. Hva gjør du hvis nettbutikken går ned i løpet av helgen? Får du tak i din leverandør og får butikken opp igjen på kort tid?

Supporten hos Shopify har åpent 24/7 og de står også for selve driften av plattformen. Skulle det være tekniske problemer eller et servernedbrudd, så har de folk på saken med det samme. Spesielt under Black Friday hører vi hvert år historier om nettbutikker som har vært helt eller delvis nede under den økende belastningen. Pilgrim har nylig skiftet til Shopify, og butikken fungerte smertefritt under hele Black Friday og gjennom helgen.

Denne stabiliteten er bokstavelig talt gull verdt for nettbutikker, og det gir en stor trygghet at det samtidig blir tatt hånd om tekniske utfordringer dersom de skulle oppstå.

Da du betaler transaksjonsomkostninger til Shopify har de også insentiver til å holde plattformen stabil. Tapte inntekter for kundene dine betyr også tapte inntekter for Shopify selv.

2. Enkel og intuitiv administrasjon

Det kan sies mye om de forskjellige e-handelsplattformene, men en brukervennlig administrasjon er sjeldent noe av det første som faller en inn. Dette skyldes oftest at de er fullpakket med funksjoner, hvorav mange av dem sjeldent blir brukt. Her har Shopify gjort en litt annen tilnærming. De har skåret inn til beinet, og fokusert på de mest nødvendige funksjonene for å kunne drive en nettbutikk, og det avspeiler seg i en enkel og håndterbar brukerflate.

3. Raskt oppsett av andre salgskanaler

Har du en fysisk butikk med behov for et kassesystem, eller vil du selge dine produkter gjennom andre kanaler som Facebook, Facebook Messenger eller Instagram?

På mange plattformer vil det i større eller mindre omfang kreve tekniske kompetanser til oppsett av feeds og lignende. Shopify har laget disse integrasjonene, slik at du kan komme i gang ved hjelp av ganske få klikk.

Selger du til utlandet og selger i US Dollars, har de også en integrasjon til Amazon.

Shopify har dessuten utviklet deres eget POS til fysisk salg. Den har integrasjon til webshoppen, og kan synkronisere produkter og lager på tvers av alle kanaler. Den installeres som enhver annen iPad app. Etter installasjonen logger du bare inn på din nettbutikk, også er du i prinsippet kjøreklar.

Les mer om Shopify POS her.

4. Fleksibilitet og integrasjoner

Shopify har som nevnt en solid base. Samtidig er det laget et API som gir gode muligheter for utvidelse og integrasjoner til diverse systemer.

Betalingsgateways, regnskapsprogrammer og leveringsintegrasjoner til diverse fraktfirmaer? Det er alt sammen laget og kan integreres med din nettbutikk – og på relativt få minutter.

Dette skal du være oppmerksom på ved Shopify

1. Transaksjonsgebyrer

Utover det månedlige abonnementet krever Shopify et transaksjonsgebyr. Gebyret er en prosentsats av din omsetning og avhenger av hvilket abonnement du har valgt. Jo høyere det månedlige abonnementet er, jo lavere transaksjonsgebyr får du.

Tar man på den positive brillen, betyr det som nevnt tidligere også at Shopify har et økonomisk insentiv for at din forretning vokser. Derfor tester og optimerer Shopify plattformen løpende, så den yter best mulig for både nettbutikken og nettbutikkens kunder.

Se priser og transaktionsgebyrer her.

2. Shopify har skåret inn til beinet

Som navnet antyder, er Shopify tiltenkt e-handel. Er ditt ønske å lage en webside som viser komplekse cases eller lignende, så er Shopify altså ikke den opplagte plattformen for deg. Her ligger fokuset på e-handel og konvertering.

Shopify jobber naturligvis hele tiden med å utvide funksjonaliteten og du får løpende nye muligheter, men det skjer i et tempo hvor det ikke går på kompromiss med hverken brukervennlighet eller stabilitet.

3. Tilførelse av funksjonalitet

For å utvide Shopifys funksjonalitet er det 2 muligheter: Spesialutvikling av nettopp dine behov og/eller installasjoner av apper. På samme måte som man kjenner det fra telefonen sin, gir Shopify mulighet for å utvikle systemets muligheter ved å installere forskjellige apper. Det kan være apper til å samle leads, håndtere kampanjer, tilby online support og mye mer.

Se Shopify apps her.

Med Shopifys API er det samtidig skapt de beste rammene for å kunne utvikle plattformen etter behov, og dermed skreddersy den til hvert enkel nettbutikk. Du får en solid, driftssikker og brukervennlig base som kan utvikles etter behov.

Novicell som Shopify partner 

Alt i alt er Shopify en god løsning til alt fra små til store nettbutikker. Du får en solid, driftssikker og brukervennlig base som kan utvides etter behov.

Hos Novicell har vi erfaring med mange forskjellig systemer, og kan derfor gi deg rådgivning rundt hvorvidt vi ser Shopify - eller en annen plattform - som det riktige valget for deg og din forretning.

Hvis du vil vite mer om dine muligheter, kontakt oss gjerne:

Lars Skybakmoen
Administrerende direktør
Send meg en e-post