5 måter PPC-kampanjer kan hjelpe bedriften din å vokse

Nå til dags finnes det mange ulike måter å skape vekst på nett. En sterk SEO-strategi, digital markedsføring og sosiale medier kan være med på å bygge din digitale tilstedeværelse, utvide kundebasen din og øke konverteringer. Imidlertid er disse markedsføringsstrategiene nå run-of-the-mill for de fleste virksomheter. For å skille deg ut fra mengden bør markedsføringsstrategien din inneholde alle disse tilnærmingene sammen med solide PPC -kampanjer.

Ta derfor en titt på vår tidligere bloggpost «Hvordan skrive SEO-vennlig innhold» for å drive trafikk til din nettside på en kostnadseffektiv måte.

Så skal vi i dette blogginnlegget se på hvorfor PPC-kampanjer er så viktig for bedrifter i dag, og hvordan det kan hjelpe bedriften din å vokse og blomstre i ditt marked.

Hva er PPC?

PPC står for «Pay per click» og er en relativt ung spiller innen markedsføringsfeltet. I motsetning til tradisjonell markedsføring og reklame, hvorav markedsførere betaler for distribusjonen av reklamen, tar PPC-kampanjer kun betalt når en bruker klikker på linken til reklamen. PPC-kampanjer er ofte brukt for å lede trafikk til nettsider gjennom plasseringer på sosiale medier, eller gjennom organiske søk for relevant innhold. Populære PPC-plattformer inkluderer Google Ads, Microsoft Advertising og sosiale plattformer som Facebook og Instagram.

PPC-kampanjer ser ofte slik ut:

PPC-annonser i sosiale medier ser ofte slik ut:

 

Hvordan sette opp en PPC-kampanje

En god PPC-kampanje er lett å sette opp, så snart du har lært deg hvordan du bør gjøre det og hva som skal til for å lykkes. Før du starter bør du finne ut av hva du ønsker å få ut av kampanjen, og samtidig passe på at det ultimate målet kommer tydelig frem i kampanjen. For eksempel, om du ønsker flere abonnenter til nyhetsbrevet ditt, bør alle kampanjene fokusere direkte på nettopp dette utfallet.

Det er også viktig å bestemme seg for hvor PPC-kampanjene skal publiseres. Skal du bruke søkemotorer som Google og Yahoo, eller ønsker du å plassere dem på ulike sosiale medier? Sosial PPC er nyttig i markedskampanjer der innholdet tar en større plass enn brukerens søkepreferanser. På den andre siden er søkemotor-kampanjer svært effektive i situasjoner der brukeren søker for en spesifikk ting.

Sett deg selv i brukerens sko, og bestem deg for hva PPC-kampanjen bør ta for seg og hvilke kanaler den vil dra mest oppmerksomhet.

PPC vs SEO?

De fleste er nysgjerrig på å forstå forskjellen mellom SEO og PPC, men de to burde faktisk gå sammen. Et nært samarbeid mellom PPC og SEO er kritisk dersom du ønsker at PPC-kampanjene dine skal lykkes. Dette fordi SEO påvirker synligheten og rankingen av PPC-kampanjene, mens linkene til PPC jobber for å øke trafikken på nettsidene. Å bruke begge samtidig kan gjøre at du øker både prestasjonen i søkemotorene, samtidig som du får økt synlighet.

Du kjenner nok til hva det er, men vet du hva slags fordeler det kan gi bedriften din?

Hvordan kan PPC være med på å styrke din bedrift?

  1. PPC gir deg full kontroll

Sammenlignet med tradisjonell reklame, hvor man gir all kontroll over til store mediehus, gir PPC-kampanjer deg maksimal kontroll over alle kampanjene dine. Med PPC-markedsføring kan du kontrollere alle kostnader knyttet til kampanjen: Du bestemmer hvor lenge den skal pågå, om budsjettet bør justeres opp eller ned ut i fra hvor bra den gjør det. Om du av en eller annen grunn trenger å sette kampanjen din på pause, så kan du det! Du betaler kun per klikk, som betyr at en PPC-kampanje gir bedriften din en unik fleksibilitet når det gjelder budsjett og tidsforbruk.  

  1. PPC-kampanjer er enkle å måle og holde styr på

En av de største fordelene med PPC-kampanjer er at det er lett å måle resultatene. Hvordan PPC-kampanjene gjør det, er gjennomsiktige gjennom hele prosessen, noe som sparer bedriften din for mye tid og penger. Når en bruker klikker på lenken i kampanjen, får du vite nøyaktig hvor mye du har brukt for å få dem til å lande der.

Du kan også måle klikkene gjennom «Click-through-rate», CTR, mot antall eksponeringer for å se ulike variasjoner og hvem du helst bør rette kampanjene mot, eller når du ønsker å skalere opp kampanjene dine.

  1. PPC gjør det mulig å segmentere

PPC-annonser kan generere mye målrettet trafikk. Dette er fordi PPC lar deg fokusere på å nå brukere som faller innenfor ønsket kundebase. PPC-annonsene dine kan optimaliseres gjennom plasseringsmålretting som lar annonsører segmentere mot et bestemt del-sett på et nettsted eller en sosial medieplattform. Du kan også segmentere mot bestemte søkeord som du tror vil nå publikummet ditt mest effektivt.

Videre lar PPC -plattformer som Google Ads annonsører segmentere etter publikumstype. For eksempel kan du bestemme deg for å segmentere mot målgrupper i markedet for å nå de kundene som aktivt søker etter produkter eller tjenester av lignende art. Dessuten kan du bestemme deg for å segmentere etter sted og fordele PPC -utgiftene dine etter forretningssteder med høy og lav ytelse.

  1. PPC gir rask avkastning på investeringen

Selv om det tar en stund å se resultater når du presser på for organisk rekkevidde, genererer PPC -annonser en rask avkastning på investeringen. Annonser når det tiltenkte publikummet så snart de går live og resultatene er umiddelbare. Dette er ikke å si at PPC gir maksimal fortjeneste for minimum innsats. PPC -markedsføring kan konfigureres raskt, men krever fortsatt tilstrekkelig forberedelse og planlegging for å være effektiv.

  1. PPC gir deg et vell av kundedata

Data hentet fra PPC -annonsering er svært allsidig og kan brukes til å informere forskjellige andre markedsføringsinnsatser. SEO og innholdsstrategier kan dra nytte av PPC -søkeordytelse. For eksempel, hvis PPC -markedsføringen din gir gode resultater i forhold til et bestemt søkeord, kan det være en god idé å inkludere dette søkeordet i nettstedets innhold for å få mer SEO -trafikk. Med andre ord gir investeringer i PPC deg en mengde kundedata som virksomheten din kan dra nytte av.

Hvordan kan vi hjelpe deg med PPC -annonsering?

Novicell er et digitalt byrå med over 20 års erfaring innen PPC -markedsføring, online annonsering og PPC -ledelse. Vi er en sertifisert Google Ads -partner og har hjulpet store selskaper med oppsett og administrering av PPC. I Novicell kan vi hjelpe deg med å utvikle en effektiv PPC-strategi som er datadrevet og helt gjennomsiktig.