5 tips til en effektiv landingsside

Hva har Tina fra salg, Donald Trump og din landingsside til felles? Få svaret i dette blogginnlegget, hvor vi også gir deg 5 tips som gjør deg klar og i stand til å lage høyt-konverterende landingssider.

Høres det spennende ut? Heng på!

Vi gjør det alle sammen. Daglig. Eller i hvert fall på en ukentlig basis. Vi dømmer andre mennesker. Ofte raskere enn vi rekker å tenke. Vi dømmer basert på førsteinntrykket. Det ligger i DNAet vårt, og vi klarer simpelthen ikke å la være. Når vi møter nye mennesker danner vi oss et inntrykk av dem, gjerne innen de rekker å introdusere seg. Og som regel skjer det helt ubevisst. Det er ikke nødvendigvis fordi vi er slemme, eller dumme mennesker, at vi tenker ting som:

«Hun der nye Tina, på salg, hun ser da litt arrogant ut, gjør hun ikke? Hun smilte ikke til meg da hun hilste på meg heller. Hun er garantert ikke en av dem som stiller opp på lønningspilsen.»

Det er ikke særlig hyggelig, ei heller sosialt akseptert å tenke sånn, men vi gjør det likevel. Og vi forteller det ikke til noen, med mindre vi har rett i antakelsene våre. 

Because first impressions count

En gammel deodorantreklame sa en gang «because first impressions count», og det er ingen tvil om at det ligger noe i det.

Det er jo ikke uten grunn at du kler deg pent første dag i ny jobb, smiler ekstra søtt til IT.supporten når du møter han/hun eller husker på å skru på sjarmen litt ekstra når du møter svigermor for første gang. Det kan godt hende at førsteinntrykket ikke alltid er det mest representative for deg, men det har en ganske stor betydning likevel. Det gjelder både mennesker, nettsiden din og ikke minst din landingsside.

Nå tenker du sikkert «men kan man virkelig sammenligne førsteinntrykket av en person og en hjemmeside?"

Ja, selvsagt er svaret. Kort og konkret. Nyere undersøkelser viser at det i gjennomsnitt tar et menneske i underkant av et tiendedels sekund å forme et førsteinntrykk av et annet menneske, på lik linje bruker vi 0,05 sekunder på å gjøre det samme med en hjemmeside.

0,05 sekund. La oss bare ta noen sekunder for det.

Den store forskjellen er likevel at vi meget sjeldent gir en landingsside en ekstra sjanse, slik vi gjør med Tina fra salg eller Trump i USA.

Det kan godt hende at de produktene, eller den servicen du tilbyr er det beste på markedet, noe vi faktisk ikke kan leve uten, men hvis førsteinntrykket på landingssiden din ikke er god nok, ryker oppmerksomheten. Eller direkte oversatt til web-tekniske uttrykk: «Jeg er der, og vipps har jeg bouncet tilbake der jeg kom fra».

Og som du sikkert vet er en bounce meget negativt for selskapet ditt. Det betyr at du mister besøkende. Dine trafikktall synker, page credit hos Google går ned, og i verste fall taper du potensielle leads, salg og omsetning.

Kjipt, er det ikke?

Den rasjonelle, den følsomme og den virkelig (!) primitive (hjernen) 

Heldigvis er håpet lysegrønt, og reptilhjernen er ikke kun en tøffel. Hvis du snur det om til din fordel har du nemlig et sylskarpt våpen du kan bruke når du lager markedsføringsmateriell og landingssider. 

Vi kan kalle det reptilmarketing, eller (med litt smartere ord) moderne neuromarkedsføring. 

Og nei. Det handler ikke om at du går ut og spiller poaching i Amazonas eller blir ekspert på moderne nevrovitenskap. Bruk i stedet grunnleggende innsikt i den menneskelige hjernen når du designer landingssiden. Ha teksten, bildene, flyten og CTA-ene i fokus. 

Neuromarketing handler i utgangspunktet om å overtale folk til å gjøre et kjøp ved å snakke inn i den kognitive skjevheten som påvirker målgruppens hjerne og stimulerer dem til å handle, bevisst eller ubevisst. Rasjonell og (veldig ofte) irrasjonell. 

For å forstå hvorfor og hvordan trenger vi bare å ta en rask titt på den menneskelige hjerne. Den består i utgangspunktet av tre deler som ble utviklet på forskjellige stadier av evolusjonen: 

  1. Den rasjonelle hjernen: Den siste og nyeste delen av hjernen kalles for Neocortex og er den delen av hjernen som gjør at vi kan tenke abstrakt, og som gir oss muligheten for språk, empati, og andre avanserte funksjoner som er særskilte for mennesket. 
  2. Den følsomme hjernen: Den limbiske delen av hjernen er dypt begravet i hjernen og er sentrum for våre følelser og korttidshukommelse.
  3. Den primitive hjernen: Den eldste og mest primitive delen av hjernen er reptilhjernen. Den er ansvarlig for innstinkt og overlevese og dens hovedfokus er å unngå smerte. Det er reptilhjernen som gjør at vi er i stand til å ta hurtige og irasjonelle beslutninger. Og ettersom de rasjonelle beslutninger er store ogældste og mest primitive del af hjernen er krybdyrhjernen, også kaldet reptilhjernen. Den er ansvarlig for instinkt og overlevelse, og dens hovedfokus er at undgå smerter. Det er reptilhjernen, der træffer alle dine hurtige og irrationelle beslutninger. Og siden rasjonelle avgjørelser er så vanskelige og tungvinte å foreta, er reptilhjernen superviktig. 

Reptilhjernens 5 utløsere du må å vite om og bruke på landingssiden din (og i markedsføringen generelt) 

Okei. Du er sikkert både superintelligent og fylt med kritisk sans. Men det er altså din reptilhjerne, som sammen med den limbiske delen av hjernen er med på å forme mange av dine beslutninger. De to vinner nesten alltid over den rasjonelle hjernen. Det er fakta. Punktum. 

Reptilhjernen er ansvarlig for resten av hjernens oppmerksomhet. Hvis du først overtaler den til å somle, har du kommet langt. Og hvis du også er i stand til å snakke til den følsomme hjernen, er du nesten i mål. 

Så hvordan kan du bruke dette på din landingsside? 

For at gjøre det helt enkelt har vi listet opp 5 hjernetrigges du kan aktivere for å få dine besøkende til å faktisk bli på siden og utforske, samtidig som de utfører den handlingen du ønsker: 

1. Mat FOMOen (Fear Of Missing Out), så får du meg til å handle raskt

Kundene er opptattt av sine egene behov, og er derfor ofte skeptisk til forandirng og det uventede. Det kan du utnytte med gode tilbud og sterke overskrifter!

For hvem vil vel gå glipp av:

  • Det sinnsykt gode tilbudet som bare gjelder i 24 timer.
  • Early bird-rabatten som slutter om kort tid.
  • Det skoparet som det bare er et igjen av på lager i din størrelse

Mange e-handelsbutikker er veldig gode på denne disiplinen. Det kan du også bli.

Slik bruker du det til din fordel:

Knapphet er din venn. Knapphet på tid. Knapphet på ressurser og knapphet på lagerstatus.

Fortell meg at hvis jeg vil ha dette knalltilbudet, så må jeg handle nå – ellers går jeg glipp av det. Her er vi inne i kjernen av conversion copywriting. Din leser skal handle. Ikke neste uke. Ikke i morgen. De må handle NÅ.

Bruk for eksempel en countdown-timer på din landingsside som tydeliggjør når tilbudet ender, og som gir forbrukeren tidsperspektiv på hvor lang tid de har før de må bestemme seg. Gjør det tydelig at det kun er få produkter igjen, en ledig time til rådgivning o.l., slik at de føler seg nødt til å handle relativt hurtig.

Lur meg om ikke reptilhjernen min slår til.

2. Vis verdiproposisjonen din med bilder, så får du oppmerksomheten min

Synsnervene våre er tett knyttet til hjernen og vår tenkemåte. Det er en ren overlevelsesmekanisme. Derfor reagerer vi instinktivt og raskt på sterke bilder og bildespråk som for eksempel metaforer, sammenligninger o.l. De går direkte inn på oss, helt uten filter.

Slik bruker du det til din fordel:

Overtal kunden til å investere litt tid på landingssiden din ved å bruke sterke og overbevisende bilder. Benytt et enkelt og billedriktig språk som gjør det lett å forstå hva du tilbyr, hva slags verdier dine produkter / tjenester har og ditt budskap.

Bruk bilder som helt konkret visualiserer verdien av din ytelse og det utbyttet man får av å velge din bedrift, som man faktisk ikke kan leve uten.

Jo mer visuelt, enkelt og håndfast du kan bruke innholdet ditt, jo lettere er det for hjernen å forstå at du har gode tilbud som ser ut til å løse alles problemer.

3. Få meg til å se bra ut, så er jeg allerede litt forelsket

La meg gi deg et godt råd: Spol fast forward til utbyttet hvis du vil fange oppmerksomheten min.

Du vet hva jeg mener. Det handler om MEG, MEG, MEG. Både du og meg som kunde er (dessverre) meget selvopptatt og gidder kun å forholde oss til oss selv og vår egen overlevelse. Snakk til min selvopptatte hjerne, så har du en større sannsynlighet for at jeg faktisk gidder å lytte og følge med.

Slik bruker du det til din fordel:

Sørg for at utbyttet for MEG er det som står i fokus på landingssiden sin. Spesielt øverst og nederst, da disse er de mest viste og leste områdene på en landingsside, samtidig som det er disse hjernen husker best. Ikke vær redd for å gjenta deg selv, gjerne om og om igjen.

Utnyttelse kan være helt annerledes. Kanskje ditt merke og produkt pleier egoet mitt, sparer meg tid, gir meg trygghet eller får meg til å se bra ut i en sosial kontekst. Jo mer jeg kan se min egen gevinst i produktene / tjenestene dine, jo mer forelska blir jeg. Og jo mer jeg er forelsket (i utgangspunktet), jo mer sannsynlig er det at jeg kjøper / laster ned / abonnerer.

Men burde det bare være løgner og bedrag som tilfredsstiller?

Nei. Midt på landingssiden din må du selvfølgelig sørge for at alle de gode funksjonene, viktige fakta og fordeler med produktet eller tjenesten din også blir beskrevet og synliggjort. Men ikke anta at det er her hjernen min legger mest oppmerksomhet.

4. Snakk med meg om mitt største «pain point», så vil jeg takke deg for at du tilbyr løsningen jeg er ute etter

Hjernen opererer på følelser i stedet for logikk og rasjonalitet. Når du utløser følelser, appellerer du til hjernen. Og en av de enkleste følelsene å utløse er frykt. Vi er veldig opptatt av å unngå smerte og ubehag. Kamp eller flukt er urininstinktet og standardreaksjonen, så når du peker på noe som er ubehagelig eller skummelt, vil hjernen reagere lynraskt, og du har fanget oppmerksomheten.

Undersøk landingssiden din, se etter pain points hos leseren din, og fokuser på hvordan du kan løse det. Et pain point kan løse et bestemt problem som din potensielle kunde opplever under handleturen, og det er problemet ditt produkt og landingssiden din trenger å løse.

For la oss innse det: Kunden din kjøper ikke produkter, men de kjøper ting de opplever som løsninger på sine problemer.

Problemene kan være like forskjellige som kundene dine, men som regel faller de under en av disse fem kategoriene:

  1. Økonomi (tjen mer penger, spar penger)
  2. Sunnhet/aldring (overvekt, form og utseende, dødsfrykt)
  3. Relasjoner (ikke å møte den riktige, skilsmisse, passe inn, familie)
  4. Arbeid / Jobb (karriere, arbeidsledighet, pensjon)
  5. Eksistensiell (følelsen av å ha et kall eller tjene et formål)

Slik bruker du det til din fordel

Identifiser de viktigste pain point’ene til målgruppen din og snakk om det direkte på landingssiden din. Pass på at følelsen av løsning er krystallklar der og blinker, og ikke vær redd for å strø salt i såret. Du må være sikker på at jeg blir oppmerksom på problemet som ofte er begravet bak i hjernen og at løsningen er presentert tidlig nok til at jeg forstår at du kan hjelpe meg.

Beskriv kort og konkret hvordan problemet føles og hvorfor det bare på ingen måte er hyggelig eller ønskelig. Sørg samtidig for å fjerne ubehaget gjennom et verdiforslag som løser problemet og vekker en lys og lykkelig fremtid, takket være produktet ditt, selvfølgelig.

5. Gi meg en godbit, så vil jeg logre som en liten hund (og tigge om mere) 

Den her kan minne om nummer en. Reptilhjernen elsker et god tilbud, eller enda bedre, å få noe gratis. Det trigger endorfiner og gir meg en himmelsk følelse av øyeblikkelig tilfredsstillelse. Den er også gal etter enkle og raske løsninger. Et produktet ditt vanskelig å bruke, forstå eller få tak i, så gidder vi heller ikke å gjøre noe mer med det. 

Slik bruker du det til din fordel: 

Gjør produktet ditt eller eller ytelsen din håndfast og enkel å bruke. Gi meg en godbit som er så overveldende deilig at jeg bare MÅ komme tilbake for mer. 

  • Kan jeg få e-boka di i retur for e-posten min, så gi meg et kort utdrag som er stjerneklartog nyttig, men dessverre stopper akkurat derslik at det blir virkelig uunnværlig for meg å ikke lese mer. 
  • Hvis du vil selge meg et program, kan du prøve i en uke hvordan det gjør livet mitt mye enklere eller arbeidet mitt 10 ganger bedre eller raskere.
  • Skal jeg kjøpe rådene dine, gi meg de 3 mest verdifulle rådene dine og vis meg hvordan de rådenekangjøre en merkbar forskjell for dine eksisterende kunder. 

Get the point? 

Lynrask oppsummering i 3 punkter til ære for deg:

  • Førsteinntrykket er avgjørende. Og du har mindre enn ett sekund til å gi et godt inntrykk på destinasjonssiden. Hvis du først har gitt et dårlig inntrykk, er det veldig mye oppoverbakke å endre det. Så nå gjør en innsats.
  • Utnytt kunnskapen til den menneskelige hjernen når du lager destinasjonssiden, og sørg for at innholdet ditt er håndgripelig, lett å forstå og kan dekodes raskt.
  • Husk de fem utløserne: Spill på FOMO-en min, tilfredsstill hjernen min med bildebruk og gjør meg deilig.

Nå er du klar til å lage et monster av en landingsside og virkelig la hjernen jobbe?

 

Lurer du på noe?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!