8 SEO tips ved lansering av ny nettside

Har du tenkt tanken på å redesigne nettsiden din? Har du allerede gjort det, eller er siden din helt ny? Her får du 8 SEO tips med deg på veien til hvordan nettsiden din kan yte enda bedre.

1. Crawl din side og forstå det

Når du skal i gang med å flytte alt det brukbare fra din gamle side over til den nye, kan det være en god idé å crawle siden din igjennom. Hva betyr det? Å crawle nettsiden din betyr at søkemotorroboter slik som Googlebot gjennomsøker og indekserer det vide internett med formål å synliggjøre nettsiden din i søkemotorer. Du kan bruke programmer som for eksempel Xenu, som er gratis, eller Screaming Frog, som understøtter opp til 500 URL-er gratis. Her vil du ofte komme over sider som du kanskje har glemt eksisterte, eller kanskje blir du oppmerksom på noe helt annet, som er viktig i forhold til din nye nettside. Du kommer allikevel til å forstå nettsiden din bedre.

Etter du har crawlet din gamle side, kan du crawle den nye og sammenligne strukturen på de to sidene. Også her kan det være verdifull informasjon å hente.

2. Lag en 301-redirect-plan

Det absolutt viktigste tipset av alle er å lage en 301-redirect-plan. Har du ikke styr på dette, kan det få fatale konsekvenser, og du må ofte starte helt ”forfra” i ditt SEO arbeid. 301-redirect betyr at søk på din gamle URL tilhørende den gamle nettsiden din, sendes direkte til din nye URL når du lager den nye nettsiden din.

Et lite fall i organisk trafikk er ganske normalt ved et redesign, men din normale trafikk kommer relativt hurtig tilbake - hvis du har redirects i orden. Som regel tar det 1-2 måneder før din nye side har forbedret sin SEO-performance.

Hvis vi skal prøve å se det med Googles øyne, kan vi spørre: Hvordan ville du behandlet en ny side? Den nye siden har sikkert både:

  • En annerledes struktur
  • Nye URL-er
  • Nytt design

De sidene Google har indeksert på din gamle side er ikke lenger tilgjengelige, eller har også fått nytt innhold. Hvis du ikke foretar deg noe, forsvinner verdien fra disse sidene, da de nye URL-ene i bunn og grunn er helt nye sider for Google, som hvis du hadde startet forfra.

Derfor er det enormt viktig å ha en strategi for redirects, slik at du guider brukeren til det riktige stedet – og viktigst av alt; beholder den verdien som du har bygget opp på den gamle siden.

Få derfor utarbeidet en såkalt 301-redirect-plan. En måte å gjøre det på ka være:

  • En liste av URL-er
    Lag to kolonner med alle dine URL-er: én med de nye og én med de gamle. Bruk eventuelt Xenu, Screaming Frog eller uttrekk fra databasen. Plasser de to kolonnene ved siden av hverandre i et Excel-dokument og sammenlign.

  • Oppsett av 301-redirects
    Lag 301-redirects til dine matchende URL-er. Dette er i de fleste tilfeller en grei jobb, men det kan noen ganger ta litt ekstra tid. Bruk eventuelt filteret i Excel til å sortere og gjøre arbeidet enklere.

Noter: Er det URL-er fra den gamle siden, som ikke finnes på den nye skal disse stadig redirectes. Redirect til nærmeste kategori/produkt, eller til forsiden for å videreføre verdi og unngå for mange 404-feil. Redirecter du ikke alle dine sider, mister du mest sannsynlig et glass SEO-juice.

 

Vi opplever ofte at man ikke er grundig nok i forhold til dette. Mange kan kanskje tenke at det ikke er verdt det å utarbeide en plan da det kan være tidskrevende, men tro meg – det er det.

3: Søkeordliste for SEO

Når du uten videre tar de eksisterende URL-ene fra den gamle siden og implementerer dem på den nye, bør du tenke over om dine URL-er kunne blitt bedre (hint: Det kan de helt sikkert!). De nåværende er kanskje for lange, inneholder spesifikke karakterer, eller inngår ikke i sterke søkeord.

10 000 000 søkeresultater viser at korte URL-er yter bedre i lengden. (kilde: http://backlinko.com/search-engine-ranking) 

Ved å lage en såkalt søkeordsanalyse av din side før lansering, har du en unik mulighet til å være i forkant med forestående SEO – digitale annonserings-oppgaver. Lag derfor en analyse av innholdet ditt og finn søkeord som matcher. Disse søkeordene skal gjerne inngå i din nye URL. Du kan eventuelt bruke Googles eget verktøy - Google Search Console - til analysen.

Anvend korte bruker- og SEO-vennlige URL-er med søkeord for å oppnå den beste ytelsen.

For å se det litt mer i praksis kan jeg anbefale å se Rand Fishkin Whiteboard Friday, hvor han forklarer viktigheten av nettopp dette.

4. Eksisterende innhold og on-page

I dette steget er det viktig at du får ditt on-page SEO-innhold med over på din nye side (så lenge det er godt innhold selvfølgelig). Du har kanskje allerede gode tekster, titler/beskrivelser samt interne links liggende på din gamle side. Men har du ikke noe innhold – eller er det bare ikke godt nok – så kan det være en idé å jobbe med det i – henholdsvis ditt søkeordliste og din 301-redirects-plan. Dette kan du gjøre ved å tilføye nye kolonner, så du får et samlet overblikk.

Til slutt er det også viktig å sørge for at dine interne linker blir oppdatert. Inngår dine søkeord i ankertekstene og linker de til de nye URLer? Har du ikke styr på dette, kan du forberede deg på en håndfull brukte linker, som du skal rette til senere.

Andre on-page SEO-parametre du bør sjekke:

  • Titler
  • Beskrivelser
  • Godt langt & informerende innhold
  • Tynt innhold
  • H-tags (overskrifter)
  • Interne linker – struktur og ankertekster
  • Bilde alt-tekster
  • SEO-vennlige URLs 

5. Teknisk SEO sjekk

Din webside er klar til lansering. Du er klar, hele verden er klar – men stopp før begeistringen tar overhånd. Gjør deg selv den tjenesten å lage en teknisk analyse av din side, før du går live. Sørg for at det tekniske er 100% innen du trykker på den store grønne knappen.

Crawl din side for brukte links, 404-feil, tynt innhold, dupliserende titler/beskrivelser, canonical tags, store bilder og mye annet. Noen av disse punktene kan du kanskje ikke stå for selv, og derfor kan det være en god idé å ha en utvikler eller en annen, som forstår basis søkemotoroptimalisering og viktigheten av dette, med i prosessen.

Her er en liste med det vi alltid gjennomgår i Screaming Frog:

  • Manglende sidetittel
  • Dupliserende sidetitler
  • Titler over 70 karakterer
  • Titler under 30 karakterer
  • Manglende beskrivelser
  • Dupliserende H1 beskrivelser
  • Beskrivelser over 930 pixels
  • Manglende H1 overskrifter
  • Duplikerede H1 overskrifter
  • Flere H1 overskrifter
  • Canonical tags
  • Tynt innhold
  • Brudte interne/eksterne links
  • Billde alt-tekster

Andre ting vi også sjekker er:

  • Sitemap
  • txt
  • Dupliserende innhold
  • Sider indeksert i Google
  • Page Speed og Load tid
  • URL struktur
  • Noindex på ekte, feil og mulige sider
  • Redirects
  • Mobilvennlig
  • HTTP statuskoder

6. Website Pagespeed

En av de tingene som vi også sjekker er Page Speed/Load Tid for siden. Grovt sagt har sider med en god Page Speed score bedre mulighet for å ranke høyt i Google.

Det finnes en del verktøy der ute til formålet, heriblant Googles eget. Jeg foretrekker dog GTmetrix, som er noe mer spesifikt. Utover GTmetrix kan jeg også anbefale Pingdom, som blant annet tester load-tiden. Begge gir klare anbefalinger til hva som kan optimeres – og så er det jo bare å komme i gang.

Hos Novicell sikter vi alltid etter en score på over 85, så vi gir våre kunder den beste mulighet for å yte på den digitale fronten. Her ses for eksempel Danmarks Naturfredsforening i Googles verktøy.

 

 

7. 404-custom side

I forbindelse med lanseringen av en ny side oppstår det problemer med 404-sider. Man har kanskje ikke fått laget sin 301-redirect-plan 100%, kanskje noen av de er gamle sider, som brukeren finner i søkeresultatet, opphørt med å eksistere eller annet. Uansett er det viktig å holde øye med sine 404-feil, når man har trykket på den grønne knappen. Du bør derfor sikre deg at siden din er tilkoblet og satt opp i Google Search Console.

En god 404-side vil dessuten raskt hjelpe brukeren og søkemotoren tilbake på sporet igjen. Siden skal derfor være brukervennlig og ha samme design som din nettside. Man lager kanskje enda en søkeboks på siden, hvor man også har linker tilbake til forsiden og andre viktige sider på siden sin. En custom 404-side er altså en nødvendighet. Se for eksempel Airbnb´s her:

 

 

8. Analyse av inngående links

Inngående links er viktige for å bygge opp din SEO styrke, og bevare din synlighet. Det er en høy risiko for å tape disse kraftfulle linkene hvis du endrer din URL struktur. Vi vil anbefale å lage en analyse av dine inngående links for å forstå din linkprofil til det fulle. Dette kan eventuelt tilføyes til din 301-redirects-plan.

Ved å kjenne til de sidene som linkene henviser til, får du en bedre forståelse av viktigheten av disse, når du lager analysen. Vær derfor sikker på at utviklerne forstår at de skal migreres. Endelig skal du utnytte dine 301-redirects. Og dem har du selvfølgelig allerede styr på, da du allerede har laget en 301-redirect-plan :-)

Til slutt, vil vi ikke anbefale deg å jobbe live på siden, men i stedet i et staging-miljø. Og hva er så det? Jo, et staging-miljø er en kopi av siden din, hvor du kan teste endringer, uten at de trer i kraft på den faktiske nettsiden. Miljøet har ofte samme hardware, software og innstillinger – men det kommer an på hostingavtalen man har. Det er et fint sted å teste ny kode, plugins, temaer eller andre mulige tiltak. I henhold til dette – husk alltid et noindex-tag på dine test-sites. For mer informasjon om emnet kan vi anbefale Chris Lema’s artikkel om emnet.

 

Lurer du på noe?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt! Det er selvsagt helt uforpliktende :)