Annonsere i Google Ads i sommerferien?

Etter noen måneder med stress og mas nærmer ferien seg. Før det etterlengtede øyeblikket kommer, må du planlegge hvordan Google Ads-kampanjer skal administreres på det tidspunktet, og bestemme om du vil fortsette å annonsere eller forsvinne fra jordens overflate for en liten periode.

Før du tar en beslutning, er det viktig å studere hver enkelt kampanje-

Disse faktorene bør tas i betraktning:

Produktets eller tjenestens art

Hvis du selger snøutstyr, er det beste å stoppe kampanjene dine, hvis du derimot selger solbriller, er sommeren nøkkelperioden og det vil være dumt å stanse annonseringen. Ta produktene og sortimentet ditt i betraktning og vurder fordelene og ulempene med annonsering i fellesferien.

Innhent tidligere data

Analyser historien til kampanjene dine i samme periode fra tidligere. Ved å studere resultatene til tidligere kampanjer vil du se om det vil være et lønnsomt tidspunkt å annonsere på eller ei. Hvis de ikke fungerte, må du også analysere hvorfor de ikke gjorde det - var det tidspunktet eller innholdet i kampanjen som gjorde at det ikke fungerte optimalt? Og hvis de fungerte - finn ut hvordan du kan forbedre ytelsen ytterligere. 

Forstå at etterspørselen ikke dør, men avtar

Det er fortsatt forretningsmuligheter, og det er verdt å holde et lavere budsjett enn i månedene med høyere etterspørsel, men ikke gå glipp av muligheten til å fange de kundene som bruker ferien på å fortsette å lete etter tjenestene dine eller produktene du selger. Tips: Sjekk oppførselen til DIN etterspørsel fra foregående år i Google Trends og reduser budsjettet i forhold til etterspørselen.

Å overveie:

Hvis du stopper alle Google-annonsekampanjer helt kan det skje at konkurrentene byr på merkevaren din og rangerer foran i organiske søk. Dette vil gjøre at du taper synlighet, samtidig som det gir dine konkurrenter et forsprang. Det er også verdt å ha i bakhodet at når kampanjer er aktivert igjen bruker Google lenger tid å lære av kampanjene, utvikle den "ideelle" kundeprofilen og optimalisere for den.

Tips for optimalisering av Google Ads-kampanjer om sommeren

1 - Søkekampanjer med mer slående annonser som refererer til sommeren når det er mulig. Gjør noe annerledes enn resten av året! Skap oppmerksomhet ved å skille deg ut. 

2- Øk budene på mobile enheter. Folk reiser på ferie, og selv om du er på stranden eller i fjellet, bruk denne enheten mer enn i vintermånedene. Det vil være mer lønnsomt å legge fokuset i annonseringen på mobil og nettbrett fremfor desktop da flere har ferie og ikke bruker datamaskinen like mye. 

3- Gjennomføring av videokampanjer med støtfangerannonser. Om sommeren konsumerer brukerne mye audiovisuelt innhold gjennom mobiltelefoner, så en god strategi kan være Bumper Ads. De fungerer veldig bra på mobil siden de ikke kan hoppes over og varer bare 6 sekunder. 

4- Foreslå sommertilbud. Hvis du har en butikk, er en av alternativene å gi rabatter på sommerprodukter, for eksempel: 20% rabatt eller rabattkoder.

5- Bruk automatiserte regler for å redusere behovet om å overvåke kampanjer og gjøre endringer manuelt, og motta e-post med oppdateringer om dem:

Eksempler: Aktiver eller deaktiver forskjellige kunngjøringer om spesielle kampanjer, spesielle kunngjøringer med retningslinjer for tid (for eksempel helger), sett annonsene på pause og unngå bruk av søkeord med lav ytelse (CTR, høy kostnad per konvertering), øk eller reduser budsjettverdiene til kampanjene i henhold til dagen av uken du velger å ha kampanjen aktivert. 

Ikke glem å:

  • Gå mot konkurrentenes strøm: Mange tar beslutningen om å stoppe kampanjene og forsvinne i noen uker slik at du kan nå en større markedsandel med et lavere budsjett - bruk det til din fordel!

  • Vurder remarketing som en av de tingene som ikke skal stoppe: Remarketing-kampanjer bruker vanligvis en relativt liten del av det totale budsjettet. Det er en god ide å fortsette å påvirke brukerne som vi allerede har i remarketing-listene, og dra nytte av det til å gjøre merkevare ved å la dem være aktive.

 

Kort sagt, stopper vi Google Ads-kampanjer om sommeren?

Min anbefaling vil være NEI, ikke fremstå som "STENGT I FERIEN", snarere tvert i mot.

Tenk at et flertall av publikum fortsetter å ha en internettforbindelse fra smarttelefonene og nettbrettene mens de nyter dagene på stranden eller på fjellet.

Benytt deg av denne muligheten, nå disse brukerne på riktig måte med dine kampanjer og nettsteder!

 

Vil du ha mer informasjon om Google Ads?

Ta kontakt med oss i dag.