Årets Black Week med rekordsterk vekst

Det er ingen hemmelighet at 2020 har vært et år fylt av oppturer og nedturer, og har for mange vært det lengste året noensinne. Den pågående pandemien har satt en stopper for mange aktiviteter og sosiale samlinger, og har tvunget bedrifter og forbrukere til å tenke nytt.

Black Friday har blitt et kjent fenomen for mange, etter vi importerte handlefesten fra Atlanteren for over 10 år siden. Vi har nettopp lagt bak oss tidenes shoppingfest, og kanskje også årets høydepunkt for flere butikker (og forbrukere). For å unngå smittefare valgte flere butikker å spre festen over flere dager. Det er kanskje derfor ikke overraskende at prognosene om at årets handlefest kom til å nå nye høyder endte opp med å stemme.

Enorm økning i netthandelen

Trenden med å gjøre om Black Friday til Black Week har pågått i flere år, men ble kanskje ekstra påvirket av den pågående pandemien. Tallene viser likevel at en pandemi og smittevern ikke står i veien for juleshopping. Spesielt har netthandelen hatt en massiv økning – og sto ene og alene for en svimlende økning på 42% bare fra oktober til november. Julehandelen forventes å vokse med 7,6 % fra 2019 til 2020 og vil utgjøre 126 mrd i julehandelsmånedene. Julehandel er definert som all detaljvarehandel i november og desember.

Nedgang på selve Black Friday

Foreløpige tall fra årets Black Week viser en økning på 8,9%, målt mot foråret. Likevel ser vi også at ukentlige tilbud førte til en nedgang på 29,6% på selve Black Friday. Annerledes året 2020 har gjort at nordmenn har blitt flinkere til å spre handelen, og handletidspunkter for å opprettholde smittevern, noe som har ført til stabile tall hele uken gjennom.

Kategoriene «mat og drikke» og «hus og hjem» har hatt den sterkeste omsetningsveksten på 20,1 og 19,7 %, målt opp mot fjoråret. I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med omlag 16 %, og mye tyder på at hjemmekontor og lite mulighet for sosialt samvær kan være en påvirkende faktor for nedgangen. Mye tyder på at denne bransjen vil ta seg opp og stabilisere seg når samfunnet begynner å gå tilbake til normalen.

Om trendene fortsetter, også etter jul, vil vi, i følge NHO, sitte igjen med rekordsterke tall for norske virksomheter også i 2021. 

Ønsker du å starte det nye året med en velfungerende nettside?

La oss hjelpe deg. Ta kontakt for en uforpliktende prat i dag!