Jobb riktig med Content Marketing: Dette skal du konsentrere deg om i 2019

Vi i Novicell har vært på Clever Content - konferansen 2019 i Danmark, og vi har samlet sammen noen nyttige tips som du kan ta med deg videre inn i din innholdsstrategi for 2019.

Her kommer flere gode grunner til å lese videre:

  • 39% av bedrifter har større Content Marketing budsjett i 2019 enn i 2018
  • 75% prioriterer videoinnhold høyere i 2019 enn i 2018 (dette kan du også lese mer om i dette blogginnlegget som vi skrev tidligere i år: Videoinnhold er den nye instagramtrenden i 2019)
  • 54% bruker automation systemer i 2019 – i 2018 var tallet 26%

Og selv om det er utfordrende å jobbe med omtrentlige langsiktige strategier i vår raskt endrede verden, viser det seg at de som jobber med strategisk baserte tiltak med et langsiktig fokus, blir belønnet.

Det viser seg også at hele 72% av de organisasjonene som har minst tre års erfaring med innholdsmarkedsføring opplever suksess med deres innsatser. Derfor er det bare å fortsette!

Vi gir deg noen gode tips på veien, men vi har begrenset oss til 5 overskrifter til din Content Marketing- to do list for i år - så blir det litt enklere for deg å sette i gang.

1. Lider du av brand detachment disorder?  

Det viser seg at veldig mange lider av brand detachment disorder - vi anbefaler deg å ikke gå i fella!

For hva er symptomene på denne diagnosen? Å besitte en iboende tendens til å føle at det er enklere å være de andre "kule" merkevarene, og at de har lettere for å fortelle noe spennende og involverende om merkevaren sin enn det vi har. Med andre ord: Det er lett for å tenke at gode ideer ikke er relevante eller brukbare fordi akkurat vår bedrift gjør det annerledes eller unikt.

Så hva er kuren? Såkalte merkevaretransplantasjoner - hvorfor skulle ikke du (på lik linje som andre kule merkevarer) kunne bruke disse gode virkemidlene i din markedsføring? Vurder det. Se deg rundt. Hvem er de feteste merkevarene du kjenner til? Lær av dem, og øv deg på å ikke la deg begrense av... deg selv (og din brand detachment disorder)!

What would Disney do? #WWDD

Spør deg selv: What would Disney do?

Se bort fra de super tekniske detaljene og uinteressante (og kanskje ettertraktede) fordelene som du kommuniserer ut til ditt publikum. Det er nemlig lett for at de drukner.

Pust dypt inn, og tenk på deg selv – akkurat slik Barbie gjør i kampanjen. #DadsWhoPlayBarbie

´

Her er fem (både råd og highfives) 

  • Overvinn frykten for å gjøre noe nytt
  • Ta heller små skritt enn ingen skritt i en ny retning
  • Vær åpen for det som er rundt deg (og la deg inspirere)
  • Vær kreativ (eller øv deg i det minste på det)
  • Konkurrer på en bredere skala (la deg ikke begrense av din egen niche)

2. Markedsføringsloven og det du skal gjøre smartere

Nå over til noe helt annet, men som stadig er en vesentlig del av enhver markedsførers hverdag.

En tenkt situasjon: Du skal lage verdens kuleste kampanje, men innen den er satt opp har den juridiske avdelingen tatt livet av den. Synliggjort den med lange disclaimers som påvirker konverteringsflyten negativt. Kreativitetsmord på høy dag.

Under konferansen ble vi minnet på viktigheten av å friske opp loven jevnlig, og sette seg inn i hvordan den faktisk fungerer.

For vet du hva? Snu det hele på hodet!

Markedsføringsloven er vår forutsetning – så la oss få det beste ut av den.

Tenk service i stedet for disclaimers. Snu hele budskapet på hodet hvis du kan - for sett fra et kundeperspektiv, så er det positivt at du bruker ressurser på å segmentere innholdet ditt og ber om tillatelse til brukernes foretrukne kanaler osv - for alt dette gjør du for å gjøre det enklere for dem.

Ligg et hestehode foran loven - i stedet for omvendt 

Man kan gjøre så mange feil i forhold til GDPR-reguleringene, hvis man ikke passer på.

En god tommelfingerregel er: Hvis data lagres på en eller annen måte, skal du informere om det OG ha lov til å bruke det.

Du kan heller ikke alltid være sikker på at alt fungerer 100% når det kommer til forskjellige verktøyer og plattformer. Ønsker du et konkret eksempel? Facebooks invite to like-funksjon. Nei, den må du faktisk ikke som virksomhet benytte deg av uten samtykke. Be aware (og finn heller på flere selv).

3. Video: Ikke lenger noe nytt, men dette bør utnyttes! 

Video er ganske så undervurdert – vi må gjøre mer av det! Og vi skal planlegge innsatsene våre.

Videomarkedsføring skal aldri stå helt alene. Du skal tenke det inn som en del av din samlede markedsføringsstrategi – og nyte godt av alle de fine synergiene som plutselig oppstår i samspillet mellom videoer, artikler, infografikk og annet innhold.

Og når du er i gang med å optimere din videoinnsats, kan du like gjerne hjelpe deg selv enda mer og planlegge produksjoner for hele det neste kvartalet – eller hele året. Det gir deg nemlig både et overblikk over de samlede utgiftene som hører til å skape videoinnhold (og dette er det lurt å planlegge på forhånd, slik at du ikke plutselig mangler penger til den siste og avgjørende produksjonen).

Samtidig kan du med god planlegging sikre at dine videoer snakker sammen på kryss og tvers, og støtter kundens atferd i alle trinnene av kundereisen. Et ”claim” i én video kan understøttes med en mer utdypende forklaring enn en annen video. Det er nemlig stor forskjell på videoens uttrykk i den innledende fasen av kundens reise, hvor vi typisk forsøker å rope høyt for å skape så stor kjennskap som mulig – og senere, i beslutningsfasen, hvor en mer forklarende produksjon kan hjelpe kunden det siste stykket utover kanten til et gjennomført kjøp. Ja, det er kjedelig, og alt som er detaljert i starten av din kampanje, kan være kjemperelevant i avslutningen (og video gjør det bare enda mer spiselig). Det viktigste er, at du får kommunisert den fundamentale og brede tematikken i starten, og gjennom din kundereise.

 

4. Sett verdi på innholdet ditt – og lukk munnen på de som sitter med budsjettene!

Det kan være svært vanskelig å få resten av virksomheten til å se verdien i jobben din med å utarbeide innhold – enten om det er gjennom skrift, grafisk eller video. Det finnes allikevel smarte løsninger.

Det krever imidlertid at du har nogenlunde styr på tracking av innholdet ditt generelt – dvs. på tvers av blogginnlegg, websider og en eventuell workshop. Men med det på plass har du alle muligheter for å sette en pris på eksempelvis et blogginnlegg.

Slik regner du ut verdien

Bare se her:

Kunde X bruker 1000 kroner i din nettbutikk. Dine dataer forteller deg at denne kunden leste blogginnlegg A, B og C før kjøpet ble foretatt.

Nå får du besøk av kunde Y. Han bruker også 1000 kroner. Før kjøpet leste han blogginnlegg B og C. Det vil si, at innlegg B og C nå har en høyere verdi enn innlegg A.

Og så videre, og så videre... Jo flere kunder du lager denne øvelsen på, desto mer vet du om hvilket innhold som gir verdi, og med dette hva du skal lage mer av.

Så neste gang noen stiller seg negativ til den tiden du bruker på utvikling av innhold, så kaster du Excelarket (eller enda bedre ditt dashboard!).

5. Vil du høre en god historie?

Ja takk, heller det enn å bli eksponert for kjedelige kom-og-kjøp-reklamer, ikke sant? Og gjett hva: Det vil dine kunder veldig gjerne også.

Et godt sitat som ble sagt er:

“Scientists now know that a well-told story boosts the release of two key neurochemicals in the brain: dopamine, which focuses our attention, and oxytocin, which helps us bond. This produces a state called immersion, in which a listener is both absorbed by a story and willing to be persuaded.” 

Storytelling er avgjørende for din merkevare, når du vil skape en sterk relasjon til din målgruppe.

Og det er ikke nok å snakke masse om hvor genial du, din virksomhet og produktene er (being great is NOT a brand story). Det skal mer til – og du må ikke være redd for å være spesifikk og konkret. Fordi når du treffer bare det temaet og den følelsen i målgruppen, blir du universell og relevant.

Specificity breeds universality, som Teller foreller.

Så: Hvorfor er din virksomhet satt ut i verden? Why do you care?

Vil du se et godt eksempel på god historiefortelling? Airbnb:

Vær så god!

Vi har lest, vi har lært, vi har hørt historier og sett filmer.

Takk for at du leste.