Hvorfor mister du synlighet på Google? Hva kan du gjøre når plasseringen din faller?

Millioner av mennesker henvender seg daglig til Google for å få svar på spørsmål, store eller små, finne informasjon eller oppsøke tjenester. Svaret de ser etter finnes vanligvis blant de fem øverste resultatene, og dermed er det helt sentralt å oppnå en god rangering for å oppnå relevant trafikk og konvertering. 

Det er ingen nyhet at Googles SERP (Search engine result pages) er under kontrollert endring. En endring som både eies av Google, og som stadig presser organiske resultater lenger ned. Dette er også grunnen til at Google tidligere har blitt bøtelagt for en milliard av EU for å ha presset sine egne resultater o.l., over mer relevant innhold. 

Denne artikkelen vil ta for seg årsaker til hvorfor du kontinuerlig mister mer og mer synlighet i de organiske søkeresultatene i Google, og hva du kan gjøre for å motvirke det.

Eksempler for å styrke din rangering og synlighet er:

  1. Styrke merkevarebyggingen din i Google
  2. Intensivere SEO-innsatsen din for søkeord med long-tail søkeord
  3. Arbeide med Google Snippets

Vi går nærmere inn på hvert enkelt punkt i løpet av artikkelen. La oss først starte med spørsmål du burde reflektere over for å forstå hvorfor du kan oppleve synkende synlighet.

Hvem eier ditt publiserte innhold på nett?

Dette er selvfølgelig deg, men samtidig ikke, ettersom du tillater (uten copyright betaling) at søkemotorene - herunder primært Google - skanner utvalgte tekstutdrag av innholdet ditt som vises på Google. På denne måten finner Google det innholdet som gagner Google sin forretning.

Steder som er markert i gult viser hva som er Google resultater/Google innhold for et engelsk desktop søk.





Google er veldig interessert i å holde deg i loopen deres. Legg merke til seksjonen “people also ask”, som gir detaljerte svar slik at brukeren ikke behøver å klikke seg ut av Google. 

Urovekkende tendenser

Rand Fishkin har tidligere hatt et foredrag på Brighton SEO-konferansen om noen urovekkende tendenser, spesielt i mobilsøk (basert på overvåkning av millioner av Googles søkeresultater). Det viser seg at Google har begynt å inkludere færre organiske resultater i mobilsøk de seneste årene, og nå har det hatt utslag på datamaskin-søk også.

Så hva betyr det? Man skulle tro at hvis Google koblet linken til kilden for det fremhevede innholdet ville alt være i orden (og det gjør de faktisk) men nei, slik er det dessverre ikke. 

Informasjonen brukeren ser etter finnes allerede på Googels søkeresultatsider (SERPs), og brukeren klikker seg derfor ikke videre. Dermed oppnår du gjerne “no-clicks” eller “impressions” (vist i Google Search Console), og verdifull trafikk videreføres ikke til nettstedet ditt.

Hvor ligger roten til problemet?

Er det hos Google problemet ligger? Eller har innholdsprodusentene (jeg og du) et problem? Google har en dominerende posisjon som søkemotor, de generer enorme mengder organisk trafikk. De besitter med andre ord en stor markedsmakt slik at de stort sett kan gjøre som de selv ønsker.

Hva skjer hvis webside-eierne gjorde et opprør?

Hvis de 1.000 største nettsidene ba Google fjerne deres innhold fra Google, ville Google komme til andre tanker? 

Hva om Amazon, med over 300 millioner sider som er indeksert inn i Google bestemte seg at deres merkevare var sterk nok til å klare seg uten Googels “kannibalisering” av innholdet, og ba dem om total avindeksering? Hvor mye ville Google miste av sine AdWords-inntekter?

Hva bør du selv gjøre for å få mest eksponering på Google?

Her får du 3 solide, fremtidssikre SEO-tips:

1. Jobb med å få merkevaren din kjent slik at brukere søker direkte etter den - så vel som andre søkeord. Google kan (ennå) ikke fjerne nettstedet ditt fra toppen av resultatene på rene merkevaresøk, med mindre bedriftsnavnet ditt er det samme som et generisk søk. Hvis dette er tilfellet burde du vurdere å skifte navn hvis Google-trafikk er viktig for deg.

Ved å styrke kjennskapen til virksomheten din vil dette kunne trigge og generere interesse som overføres til Googles søkeresultater. Dette kan løses på flere måter. For eksempel skaper SaaS (Software as a Service) virksomheter etterspørsel av deres merkevare på en god måte ved å ha et interaktivt innhold, verktøy og software programmer som er attraktive.

2. Intensiver SEO-innsatsen din

Økt innsats og investeringer i tallmessige analyser vil fremstille viktige tendenser og søkeord relatert til virksomheten din og vil gi deg et konkurransefortrinn foran konkurrenter som ikke prioriterer dette. I nær fremtid vil de første søkeresultatene på Google være 100% kontrollert av Google, dermed er det viktig å legge av tid og ressurser slik at du blir den som oppnår best synlighet. Ta i bruk verktøy som Google Search Consule, SEMrush, Ahrefs og MOZ for å evaluere klikkfrekvens for søkeord du kan optimalisere.

Du kan fokusere på å skape trafikk med mid- til longtail søkeord som har en verdi for deg og din bedrift. Long-tail søkeord er spesifikke og svarer ofte på noe brukeren lurer på. Ved at søkningen er spesifik har det en høy relevans for brukeren og de har gjerne en høyere kjøpsintensjon.

3. Jobb mot å få en plassering i Googles “snippets”

Med en konsentrert innsats kan du øke sjansene dine for at innholdet ditt skal vises i Googles søkeresultater som et “snippet”. I utgangspunktet handler det om å identifisere hva brukerne søker etter i form av at de ser etter en løsning på et spørsmål. Du kan eksempelvis ta i bruk søkeords-verktøyet Answer The Public for å lokalisere relevante søk som inneholder spørsmål. Last ned disse og overfør dataen i Google Keyword Planner eller SEMrush. Ved å gjøre dette vil du få muligheten til å analysere og tallfeste hvor mange søk det er hver måned på de ulike ordene.

 

Har du spørsmål om søkemotoroptimalisering?

Hos oss i Novicell jobber vi for å hjelpe våre kunder med å tilpasse seg de nye realitetene. Søkemotoroptimalisering har blitt mer kompleks og sammensatt og er umulig å ignorere da Google fungerer som et orakel for å finne frem til svaret på det vi søker etter. 

Ta gjerne kontakt med oss på sal@novicell.no dersom du ønsker innspill eller for å søkemotoroptimalisere nettsiden din.