Black Friday 2019 - Din guide til annonsering

Er du klar til årets største online shoppingdag?

I fjor brukte nordmenn mer enn 3,7 milliarder kroner på varer og tjenester i norske butikker på Black Friday. Dette tilsier en vekst på 3,6 prosent sammenlignet med 2017. 

Jobber du innen retail er du antageligvis i full sving med forberedelsene til Black Friday, men vi har noen råd slik at forberedelsene kan bli enda bedre!

Her er en guide med våre anbefalte aktiviteter til din bedriftsannonsering, slik at dere kan oppnå best mulig utbytte av Black Friday 2019.

Nordmenn går amok på Black Friday

Nordmenn retter oppmerksomheten sin mot Black Friday tidligere enn før. Interessen har ført til at det ofte foretas søk etter Black Friday-tilbud flere uker før selve dagen. Flere bedrifter har forlenget tilbudsperioden til Black Week, som i år er perioden 25. november - 29. november. 

Trenden av det store kjøpskonsumet er tydelig og vil fortsette i de kommende årene.

Kategoriene som oppnår størst oppmerksomhet er:

  • Elektronikk (f.eks. Power, Elkjøp og Sonos mv.)
  • Klær og mote (f.eks. Zalando og Bootz mv.)
  • Møbler og boliginnredning (f.eks. Ikea og Jysk mv.)

Driver du en bedrift innenfor en av kategoriene over?

Da anbefaler vi at du begynner å planlegge Black Friday-aktivitetene dine tidlig, slik at kampanjeaktivitetene dine er klare allerede i ukene før Black Friday. Planlegging og tilrettelegging er avgjørende for om din bedrift vil oppnå den ønskede oppmerksomheten fra kundene før alvoret starter.

Sett rekorder på Black Friday

I dette innlegget guider vi deg gjennom en rekke verdiøkende annonseringsaktiviteter som vil øke salget ditt på Black Friday den 29. november 📈

Vi retter fokuset på 5 forskjellige taktiske aktiviteter.

  1. On Page - landingsside
  2. Facebook
  3. AdWords
  4. Email Marketing
  5. Teknologi - klar for toppbelastning

Vi ønsker å hjelpe deg med å oppnå gode resultater når nordmenn igjen går amok på Black Friday 2019.

1. On Page - Black Friday landingsside

En landingsside skaper verdi - året rundt

Vi anbefaler at du oppretter en landingsside for Black Friday, ettersom dette vil legge et godt grunnlag og enkel tilgang for interessenter og kunder. Denne siden skal være aktivert og optimert hele året.

Med en landingsside er nettstedet ditt klart når potensielle kunder starter søkene etter tilbud. Noen av de typiske søkene er "Black Friday" + merkenavn eller "Black Friday 2019" lignende.

Sørg for å lage en inspirerende landingsside som forteller om Black Friday-konseptet og spesielt om konseptet til bedriften din. Et godt eksempel er POWERs Black Friday-side, som viser en stor nedtelling til Black Friday og informerer om Black Friday-konseptet, deres konkurranser og lokale arrangementer i deres landsdekkende butikker.

Denne landingssiden kan man ta læring fra. 

Black Friday 2018

En slik side vil trekke mange organiske besøk fra søkemotorene. Ikke bare på Black Friday i seg selv, men også i ukene frem mot Black Friday. For eksempel har landingssiden til POWER en rangering som nummer 5 på søket etter "Black Friday elektronikk".

I tillegg til at landingssiden skaper trafikk til nettstedet ditt og informerer kundene dine om kampanjene dine, lar nettstedet deg også opparbeide noen interessante målgrupper. Informasjonen kan benyttes i retargeting-innsatser i forbindelse med både AdWords-annonser og Facebook-annonsering. Mer om dette kommer i senere avsnitt.

I ukene frem til Black Friday kan du begynne å oppdatere siden i takt med at din kampanjeplan fastsettes. Det kan være lurt å opplyse om andre aktiviteter som kan vekke interesse, som konkurranser og arrangementer for å øke oppmerksomhet.

2. Facebook-annonsering på Black Friday

Vi kommer ikke utenom at Facebook er en av de viktigste markedsføringskanalene når det kommer til Black Friday. Facebook er nordmenns foretrukne sosiale mediekanal. IPSOS SoMe-tracker viser til at 84% (3.478.000) av nordmenn har en Facebook-bruker, og 86% av disse logger seg på Facebook daglig. 

Vi vil fokusere på Facebook og Instagram i dette innlegget, og anbefaler å rette fokus på følgende aktiviteter.

Facebook-annonser

Med Facebook-annonsering har du mulighet til å målrette kommunikasjonen og segmenteringsvariabler mot flere interessante målgrupper. Brukerdefinerte målgrupper kan baseres på:

  • Trafikk til nettside
  • Epost-atferd
  • Aktiviteter på Facebook- og / eller Instagram-siden din

Hvis du ikke allerede har implementert en Facebook Pixel på nettstedet ditt, burde dette bli gjort. Det er nemlig gjennom pixel at du kan målrette deg mot personer som allerede har vist interesse for bedriften din. 

Retargeting er særdeles interessant når det gjelder annonsering rundt Black Friday og åpner for mange muligheter, vil vil derfor gjennomgå relevante retargeting målsetninger i de neste avsnittene.

Målrettet kommunikasjonen mot tidligere besøkende

Retargeting skjer gjerne gjennom innsatser mot en større målgruppe, dette kan eksempelvis være antall besøkende på nettsiden din i løpet av de siste 30, 90 eller 180 dagene. Vi anbefaler at du utarbeider forskjellige målgrupper og fordeler budsjettet ditt i samsvar med det som er fornuftig for bedriften din. Det er klart at desto lenger en periode du velger - jo større målgruppe og tilsvarende større budsjett.

Det er gjerne svært varierende hvilken målgruppe som performer best - det er typisk  korte perioder dette er markant. F.eks "Alle besøkende (7 dager)". 

Det er selvfølgelig fordelaktig å teste hvilken tidsramme som gir resultater i forhold til dine kunder.

Utarbeid brukerdefinerte målgrupper - Webside søk

Black Friday og Facebook annoncering

Du kan opparbeide en målgruppe av besøkende på Black Friday landingssiden med Facebook Pixel. På den måten kan du målrette Black Friday-annonser mot en målgruppe som allerede har vist interesse for din virksomhet i forbindelse med Black Friday.

 

Utarbeid brukerdefinerte målgrupper - Spesifikke webside søk

Black Friday og Facebook annoncering

Brukerdefinerte målgrupper på Facebook

Det er svært relevant å opprette brukerdefinerte målgrupper på bakgrunn av epost. Følgende målgrupper er interessante:

Nyhetsbrevmottakere

Du har sikkert en kampanjeplan for epost klar til Black Friday for før, under og evt. i etterkant. Men det kan være effektivt å målrette Facebook annonser mot dine nyhetsbrevmottakere også, på denne måten eksponeres de for budskapet begge stedene. Det er viktig å huske at kunder ser gjerne samme budskap, via flere medier før de handler, dermed kan hyppigere eksponering bidra positivt for nyhetsbrevmottakere.

Last opp din email-liste til Facebook og bruk listen til å matche dine kunder med personer på Facebook. Bruker du MailChimp som din plattform for epost-markedsføring kan du integrere din MailChimp konto med Facebook og holde din liste/målgrupper automatisk oppdatert for besparelse av f.eks. tidsmessige ressurser.

Tidligere kunder

Har du tillatelse til å markedsføre dine produkter til tidligere kunder?  Hvis ja, er disse ofte de enkleste leadsene å konvertere ettersom de allerede har kjennskap til virksomheten din, produkter og service. Opprett et brukerdefinert publikum med e-postene til dine tidligere kunder, last opp listen og match kundene dine til personer på Facebook. Prøv også å teste ut Look-a-like målgrupper som baseres på profiler som minner om dine nåværende kunder.

Opprette tilpassede målgrupper - målgrupper med kundefil

Black Friday og brugerdefinerede målgrupper

 

Interaksjon med Facebook-side eller innlegg

Det er også veldig relevant å målrette seg mot personer som har vist interesse for Facebook-siden din eller interagert med innholdet på siden (klikket, likt, kommentert osv.) på innlegg i perioden opp mot Black Friday.

Igjen, kan du velge å dele opp målgrupper i flere størrelser. Eksempelvis "Alle som interagerer med Facebook-siden (30 dager)". I perioden frem til 29.november har du sannsynligvis allerede gjort mange organiske aktiviteter som er relatert til Black Friday. Det er sentralt å målrette tilbudsannonsene dine mot personer som har demonstrert interesse mot Black Friday, en målgruppe som kan baseres 365 dager tilbake i tid.

Opprette tilpassede målgrupper - målgrupper som interagerer

Black Friday og retargeting annoncering

Look-a-Like målgrupper

Vi anbefaler også at du tester Look-a-Like målgrupper (kopimålgrupper). Med kopimålgrupper kan du matche dine eksisterende målgrupper (nyhetsbrevmottakere, kundeliste, Facebook-følgere, etc.) med nye mennesker på Facebook.

Følgende publikumsgrupper er interessante og veldig relevante å vurdere:

Look-a-likes av dine nyhetsbrevmottakerne

Look-a-likes av den eksisterende kundelisten din

Look-a-likes av folk som liker-Facebook-siden din

Facebook Lead Ads

Med Facebook Lead Ads har du muligheten til å samle permissions til nyhetsbrevet ditt frem til Black Friday. For å få personer til å sende inn sin e-postadresse, er det vanligvis effektivt å tilby en rabattkode eller en konkurranse. For eksempel "Vinn 1.000 kroner til Black Friday" Eller kanskje kan bedriften din tilby en annen attraktiv tjeneste? Hvis du driver en møbelbutikk, kan du for eksempel tilby “Få besøk av interiørarkitekten vår - Bli med i trekningen her”.

Novicell har god erfaring med Facebook Leads Ads. Vanligvis oppnår vi resultater ned til 3-4 kroner pr. lead. Du setter opp Leads Ads gjennom Facebook annonseadministator..

Ikke bare samler du tillatelser for din emailmarketing, du har også muligheten med Facebook Ad Manager til å målrette Facebook / Instagram-annonseringen din mot et tilpasset publikum som har samhandlet med din Leadformular.

Opprette tilpassede målgrupper - potensielle annonser

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper

Husk på at med Lead Ads “kjøper” du også nye interessante Leads som du kan bruke igjen - for eksempel ved julesalget, og investeringen av dette kan bli svært god.

Facebook Dynamic Product Ads

Her har vi satt opp en dummy-annonse for inspirasjon. Med dynamiske produktannonser fra Facebook kan du legge til en produktfeed til Facebook og opprette en produktkatalog fra feeden du kan anvende til dynamisk remarketing mot personer som allerede har besøkt nettstedet ditt og / eller spesifikke produkter.

Med Facebook Dynamic Product Ads kan du målrette spesifikke budskap mot brukere basert på hvor langt i kjøpstrakten de har kommet. Påminn brukere om at de har sett på et produkt eller målrett meldinger til brukere som har lagt et produkt i handlekurven uten å foreta et kjøp. I tillegg har du muligheten til å selge lavt kryssalg med relaterte produkter.

Denne kampanjetypen er ekstremt verdifull og en av de mest effektive kampanjemålrettingstypene, og vi opplever en betydelig bedre CPA her. Effektiviteten av en dynamisk produktannonse avhenger av feed og hvordan den anvendes. Vær spesielt oppmerksom på bildeformatet i produktfeeden din, som må samsvare med Facebooks bildeformat.

Eksempel på Facebook Dynamisk produktannonse

Facebook dynamiske produktannoncer og Black Friday

Facebook arrangementer

Kjenner du til mulighetene ved en Facebook arrangementer? Vi ser ofte at virksomheter ikke utnytter potensialet i et arrangement. Ved at personer klikker “delta”, kan du dele tilbud, konkurranser og diverse updates fra Black Friday.

Du kan også utnytte en Facebook arrangementi perioden frem til Black Friday. Når man er påmeldt en arrangement mottas en default push-melding (notifikasjon) når det blir skjer oppdateringer i begivenheten. En virksomhet som er god på dette er opplevelsespotalen duglemmerdetaldrig.dk.

Eksempel på en Facebook arrangement

Push notifikasjoner ved oppdateringer i arrangementet

Push notifikation ved opdateringer i Facebook begivenhed

 

Duglemmerdetaldrig.dk utnytter deres Black Friday arrangement til å fortelle deltakerne og interessenter om deres aktiviteter. De opplyser også om tilbud og konkurranser frem til Black Friday for best mulig eksponering og best mulig påvirkning. 

Facebook arrangmenter gir deg ytterligere organisk rekkevidde på Facebook i takt med at brukerne viser interesse og deltar i din arrangement. Det er viktig at arrangementet anvendes som en aktiv mediekanal med relevant og engasjerende innhold.

3. AdWords annonsering

Søkeannonser

Du har muligens allerede begynt å annonsere på søkeord om Black Friday? Hvis ikke er det på tide. Elektronikkkjeden Komplett har allerede startet, og annonsen som er illustrert under viser til at de sikrer seg en plass øverst i søkeresultatet på søket “Black Friday elektronikk” og får dermed presentert deres budskap og USPer ift. Black Friday.

Google Adwords på Black Friday

 

Besøkende til landingssiden for denne kampanjen kan som tidligere nevnt anvendes til retargeting aktiviteter, f.eks. via Facebook-annonser.

Har du ikke et budsjett dedikert til å kjøre Black Friday annonser kan du i stedet bruke annonseutvidelser og sette en undersidelink opp for å promotere Black Friday landingssiden. Du kan benytte linken til flere kampanjer/annonsegrupper. 

RLSA (Remarketing List Search Ads)

Ved å opprette en liste med emails (kundeliste eller mottakere av nyhetsbrev) og laste den opp til AdWords, har du muligheten til å by høyere for folk som kjenner deg. Det gir vanligvis bedre gjennomsnittlig plassering og høyere klikkfrekvens (dog til en litt høyere klikkpris). Men vi opplever at prisen pr. konvertering er bedre for RLSA ettersom de er nærmere din virksomhet, produkter, service osv. og derfor lettere å konvertere.

Husk også å bruke denne strategien på Google Shopping-kampanjene dine!

Google Shopping

Novicell har god erfaring med Google Shopping, som den best konverterende AdWords-kampanjetypen hos flere av våre store retailkunder.

Performance avhenger av produktfeeden din og din håndtering og optimalisering av den. Vi optimaliserer typisk våre kunders produktfeed med Datafeedwatch-verktøyet. De viktigste parameterne er:

  • Produkt-tittel
  • Manglende felt i feeden (f.eks. Farge)
  • Tilføyelse av spesifikke kategorier
  • Produktbilder

Husk å identifisere om det er eventuelle feil på produkter i ditt Merchant Center - i god tid! - du vil unngå at Black Friday-produktene dine blir avvist av Google.

Vurder å lage Custom Labels på alle Black Friday-produktene dine, og opprett en egen kampanje med Black Friday-produktene som du kan tildele et ekstra høyt budsjett.

Remarketing

I stil med Facebook-remarketing kan du bruke AdWords til å målrette annonsene dine mot et publikum som allerede har vist interesse for bedriften din gjennom Google Displaynettverk. Den typiske annonseformen er bildeannonser, dvs. bannere. På denne måten kan du (igjen) vinne besøkendes interesse ved eksponering av bannerannonser med firmaets Black Friday-tilbud.

4. E-mail marketing på Black Friday

Send heller for mange nyhetsbrev enn for få

Dette kan høres overflødig ut for mange, og du kan føle at flere nyhetsbrev til målgruppen virker spam-lignende. Hvis du imidlertid vil oppnå mange konverteringene til Black Friday, begynner forberedelsen av emailkampanjen i ukene opp mot datoen.

Vi anbefaler å forberede og sende ut flere nyhetsbrev utover dagen, men også i forkant av dagene frem til Black Friday. Fortell mottakerne hva de kan forvente seg, fortell om konkurranser, arrangementer (f.eks. i butikker), avduk spesialtilbud og produktkategorier med gode rabatter. 

Din liste over mottakere for nyhetsbrevet er kun av verdi din virksomhet hvis det aktivt utsendes nyhetsbrev. I løpet av Black Friday og den nærliggende perioden sendes det ut et ekstraordinært antall nyhetsbrev. Hvis du velger å sende bare et nyhetsbrev (som vanligvis er i en kampanjeperiode), drukner nyhetsbrevet raskt i mengden. 

Bygg e-postlisten din med en slide-in eller Exit Intent

I ukene frem til Black Friday kan du med en slide-in eller den mer aggressive Exit Intent, oppnå flere permission til emaillisten din og skape verdifulle konverteringer i forkant av Black Friday. Oppmelding til email-signups er formålstjenelig for å generere interesse og for å markedsføre virksomheten din, hele året.

Du kan fortelle om spesielle Black Friday-konkurranser eller oppmuntre de besøkende til å registrere seg for unike tilbud, det kan også vurderes om det skal opprettes en egen Black Friday-liste.

5. Teknikken - klar for toppbelastning?

Har du kontroll over markedsføringen din og regner med en god mengde trafikk?

Undersøk alltid om nettstedet kan tåle det estimerte antall besøk på Black Friday. Med massiv etterspørsel og volum av søk og trafikk til nettstedet ditt, kan serveren overbelastes. Det kan være en kostbart hvis nettstedet ditt opplever problemer, om det så kun er snakk om en kort periode i løpet av Black Friday.

Spør din leverandør - heller i dag enn i morgen. De har sannsynligvis flere kunder med samme behov. Sjekk også hvem du deler serveren med. Nettstedet ditt kan bli påvirket av et annet selskaps ytelse denne dagen hvis du er på en delt server.

Vi anbefaler derfor at du kontakter en webleverandør eller IT-avdelingen din og konsulter deg med dem for å legge en plan om serveren din skal lastes og krasje. Har du for eksempel en 'Beklager - siden er belastet'-side som er klar som samler inn kundenes email, slik at du kan varsle når nettsiden fungerer igjen. Og hvem passer på SoMe-kanalene dine i tilfelle det blir et nedbrudd?

Kilder:

https://www.nets.eu/no-nb/nyheter/Pages/Nye-rekorder-under-Black-Friday.aspx

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q219