Er nettbutikken din forberedt på årets julehandel?

... Her er våre 7 beste tips for å lykkes med julehandelen

Hva gjør du måneden før jul? Ligger du på latsiden og tenker at salget klarer seg selv, eller er du av typen som har planen klar allerede i oktober-måned? Til tross for at førstnevnte strategi høres deilig ut, er det nok nummer to i rekka som er den beste taktikken dersom du skal lykkes med årets julehandel. Netthandelen har stupt i været etter Corona-pandemien, og det er flere tiltak du bør gjennomgå og implementere dersom du skal lykkes med årets julehandel. Vi gir deg våre 7 beste tips, slik at du allerede nå kan begynne arbeidet med å «preppe» årets julehandel.

1) Sjekk lagerstatus - sørg for at du har alt tilgjengelig

Dette er spesielt viktig når vi snakker om julehandelen. Potensielle kjøpere liker å handle det de skal ha på et og samme sted, og mangler du det essensielle de er på utkikk etter, er sjansen for at de flukter like fort som de kom stor. I tillegg er det viktig med tilstrekkelig informasjon, og et brukervennlig design som gjør det enkelt å navigere seg frem på nettsiden. Er produktmerkingen god, vil også salget øke over tid. Gjør det lett for kundene å finne frem til varene de skal ha, og gjør handlekurven lett tilgjengelig slik at de hele tiden kan følge med på hva de har puttet der og ikke.

2) Når skal du kjøre kampanjene dine?

Legger du opp kampanjene dine etter ulike helligdager og perioder, slik som Black Friday, julekalendertilbud osv., eller er fokuset på å sende ut rabattkoder til mailkontaktene dine på typiske lønningsdager (7., 12., 20., 25.)? Uansett hva du velger må du være forberedt på økt trafikk på sidene dine disse dagene, du bør ruste kundeserviceteamet ditt på flere henvendelser og informere lageret om at det kan bli ekstra trykk. Når kampanjene kjører er essensielt viktige når man ser på strategien som helhet, da kampanjene påvirker flere avdelinger i bedriften.

3) Fokuser på bestselgerne

Å ha en god strategi for bestselgerne dine er helt nødvendig, og det er viktig å ikke ligge på latsiden fordi de «selger seg selv». Dette er gjerne varer du er kjent for og har på lager. Du må selvsagt jobbe med å få andre varer opp, men aldri på bekostning av etablerte produkter som allerede selger godt.

4) Legg en plan på hvordan du skal opprettholde kontakt med ny kunder

Dette er alfa og omega om du vil opprettholde gode tall, også etter julehandelen. Forsøk å legge en plan for oppfølging av kundene, oppfordre dem til å melde seg på nyhetsbrev og kommuniser med dem – også etter kjøp. Får du kunden til å føle seg sett er også sjansene større for at de vender tilbake til deg, og kommer de en tredje gang er det sannsynlig at du kan skryte på deg enda en lojal og god kunde i repertoaret.

5) Hvor skal kundene finne deg?

Spørsmålet er ganske enkelt, men svaret er mer komplekst. Om du ikke velger å legge en plan for økt synlighet, hvordan skal kundene finne deg da? Bruk tid før julehandelen smeller til for fullt på å skaffe en oversikt over hva konkurrentene dine gjør. Hva gjør de som fungerer, og hva fungerer ikke? Hvordan kan du fokusere på å bruke dine styrker, samtidig som du fyller et tomrom konkurrenten din mangler? Ved å gjøre dette har du mulighet til å bygge deg stor – også mot de store bedriftene.

Det er viktig å bruke tid på dette, og at du lager en slagplan opp mot julehandelen som baserer seg på dette. Forsøk å legge en plan som takler de store bedriftene på en kreativ og god måte, fremfor at du dropper planleggingen og likevel taper potensielle kjøperes oppmerksomhet til de virkelig store butikkene.

6) Logistikk må være på plass

… For en kunde vil helst ha varene sine. NÅ! God logistikk er viktig og et godt system på lageret er viktig å skaffe før julehandelen melder sitt inntog. Legg en slagplan på pakking og distribuering med lagerarbeiderne dine, på den måten sikrer du at også de er forberedt på ekstra aktivitet. Når salget er gjennomført, er det viktig å få varen sendt ut så fort som mulig.

7) Kundeservice, kundeservice, kundeservice

Det er ikke alltid kunden er fornøyd, og det er ikke unormalt å få returer eller reklamasjoner. Det som er viktig, er å da være serviceinnstilt, og fokusere på å gi kunden en god opplevelse dersom man skal bevare lojaliteten. Kommuniser med dem på sosiale plattformer, svar på henvendelser innen 24 timer og sett deg inn i kundens situasjon, slik at du kan forsøke å snu en eventuell dårlig opplevelse til noe positivt for dem.

Nå - er du klar?

Dersom du setter av tid den neste måneden til nettopp dette, vil du være svært godt rustet for årets julehandel. Lurer du på noe, ta gjerne kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne med både et brukervennlig nettbutikkdesign, synlighet på sosiale plattformer og et fungerende web system.

Vil du ha digitale nyheter – rett i innboksen din?

Abonner på vårt nyhetsbrev!