Er norske nettbutikker godt nok rustet for tidenes Black Friday?

Vi har intervjuet direktør for Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen. I dette blogginnlegget kan du lese Harald sine tanker om hvordan norsk handel bør forberede seg til Black Friday 2020.   

«Norsk handel kan bare glede seg til årets Black Friday» sier direktør for Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen. Men han stiller spørsmålet: «Er de godt nok rustet?»       

Det er ingen tvil om at Corona-situasjonen har endret handlemønstret til norske forbrukere. 12 mars står som brent i minnet til handelsvirksomheter i det norske land, og selv om dagligvare- og apotekbransjen opplevde en stor omsetningsøkning da pandemien inntraff, er det andre bransjer som dessverre ikke kan smile av grønne tall. Mote- kosmetikk og klesbransjen er noen av dem.

Men er det en ting bedrifter bør ha på plass før årets Black Friday går av stabelen, så er det nettbutikken.

Les våre tips og triks for å overleve Black Friday

11% økning i norsk detaljhandel hittil i år

-Samlet sett på norsk detaljhandel så ligger vi hittil i år på en vekst på 11%. Dette er tall vi aldri har sett før, og det er helt paradoksalt, sier Andersen.

Videre forteller han at norsk økonomi som helhet er den største økonomiske krisen vi har opplevd siden andre verdenskrig.

- Men allikevel går detaljhandelen helt sinnsykt bra, fortsetter han.

På bildet kan du se utviklingen innenfor norsk detaljhandel hittil i år. Alle tallene er i prosent, og sammenlignet med året før.

Kilde: VIRKE, SSB, Kvarud Analyse

Så la oss se litt nærmere på utviklingen...

12 mars og nedstegningen av landet gjorde at mange bransjer opplevde betydelige fall i omsetningen, og det var krisestemning innen norsk detaljhandel. Etter noen uker gikk det opp for forbrukerne at de skulle være mye hjemme. Mange flyttet kontoret hjem og det ble lite ferieplanlegging utenlands. 

- Renta falt, strømprisene falt og folk tenkte: «Jøss, vi sitter med mye penger mellom hendene!», forteller Andersen.

Det ble brukt mye tid på oppussing, møblering og bygging, som gjorde at hus- og hjemkategorien samt interiør opplevde en sterk vekst som har vedvart. Juli-tallene for norsk detaljhandel har opplevd kjempevekst for mange bransjer!

Tross en tung start på 2020 er veksten positiv 

Motebransjen, klær, sko, vesker og kosmetikk klarer nok dessverre ikke hente inn tapet fra 2020. 

- De bransjene som har blitt rammet hardest og tøffest i de siste årene – motebransjen, klær, sko, vesker, kosmetikk har hatt flere tunge år. I tillegg har de hatt en tung start på 2020. Dessverre ble disse bransjene også rammet hardest etter 12 mars, der mange hadde en omsetningsnedgang på mellom 70-80 og 90%, forteller han videre.

Flere aktører valgte å stenge butikkene sine. I de siste månedene har de hatt positiv vekst, men de klarer ikke hente inn tapet i løpet av 2020.

Les mer om hvordan du bør annonsere i forkant av den store dagen

Veksten i norske nettbutikker hittil i år er på hele 30%

Andersen har klare ord:

- Bedrifter må dimensjonere nettbutikken sin.

Og han håper at Corona-situasjonen har gitt verdifull læring.

I perioden 2012 til 2019 vokste omsetningen i norske nettbutikker med opp mot 13% hvert år. Hittil i år er veksten på 30%. Dette viser til viktigheten av å være tilstede der forbrukerne er.

Sett i et makroøkonomisk perspektiv forteller Andersen at det vi i løpet av året kommer til å ha spart mye penger på å ikke reise til utlandet og i langt mindre grad kjøpe tjenester som restaurantbesøk, kino, kulturopplevelser, konserter.

-Så da kan vi snakke om 100 milliarder kroner som på mange måter har blitt frigjort fra din og min lommebok! Vi sparer selvsagt noen av pengene, men vi bruker en del på varer, fortsetter han.

Det er avgjørende med en sømløs kundereise

 Andersen forteller at det er helt avgjørende å være tilgjengelig for kundene sine, helt sømløst, friksjonsfritt i kanalene sine.

-Jeg er helt sikkert på at vi kommer til å se masse kampanjer på Black Friday i år, og det blir kjempedager for detaljhandelen! Så de kan bare glede seg og klore seg fast, men det er klart at de må rigge seg for det. Jeg tror det kommer til å være et voldsomt trykk, forteller han.

Les om hva du kan gjøre for å skape den beste kundeopplevelsen for dine kunder

Bedrifter kan glede seg og klore seg fast til Black Friday!

- Men det gjelder å ha en motor som er robust nok til å håndtere trykket, sier Andersen. 

Videre forteller han at flere av aktørene innenfor hus- og hjemkategorien opplevde at de måtte stenge nettbutikken sin når Corona startet. Årsakene til dette var at de ikke klarte å håndtere trykket av besøkende, og forbrukerne opplevde at varen de lette etter var tom i nettbutikken.

- Massive kampanjer fra alle bransjer – men særlig de som har slitt de siste årene, og motebransjene som sitter med ganske betydelige varelager fordi det er varer de ikke fikk solgt (under Korona) tipper jeg kommer til å gjøre alt for å selge ut varene sine under årets Black Friday, forteller Andersen videre.

Kan ikke se bort fra Amazon sin påvirkningskraft

For som Andersen sier: «Hvis det er noen som vinner på Amazon, så er det kunden».

-Prispresset vil øke, og det gjør noe med kundens forventing om hvor enkelt og sømløs kundeopplevelsen skal være. Jeg ser ikke bort fra at Amazon vil gå live i Sverige i god tid før Black Friday. Dette vil skjerpe konkurransen ytterligere, avslutter han.

Les mer om Amazon sin inntreden

Så hva bør din bedrift gjøre for å være klar til tidenes Black Friday?

Last ned vår Black Friday Guide, og få inngående kunnskap om hvordan du kan lage en Black-Friday strategi som skaper verdi hele året rundt.

Last ned vår Black Friday Guide