Fra 0 til 8.500 abonnenter på YouTube - på under 30 dager

Fra 0 til 8.500 YouTube abonnenter på under 30 dager

De tidligere TV-vertene i det danske programmet Store Nørd, Kåre og Emil, lanserte 23. september en YouTube-kanal , som har til hensikt å øke kunnskapen og interessen for teknologi og vitenskap blant den yngre målgruppen, via videoer som inneholder ville eksperimenter og kule forsøk.

Med Novo Nordisk Foundation i ryggen valgte Kåre og Emil Novicell som partner, hvor vi har vært behjelpelig med opplæring, sparring og gjennomføring med fokus på Youtube Advertising og å sette opp Kåre og Emils YouTube-kanal.

Les videre her og se hvordan vi har gjort det:

Allerede mindre enn en måned etter lanseringen har kanalen oppnådd svært tilfredsstillende tall, som viser at et godt teknisk oppsett, kombinert med innhold av høy kvalitet lønner seg.

Med 11 opplastede videoer tar YouTube-kanalen foreløpig hensyn til disse tallene:

Eksponeringer : 2,2 mill

Abonnenter : 8500

Spiller : 406 000

Avspillingstid : 15 800

Beholdning av seere : 47%

Kommentarer : 536

Liker : 7.334

Aksjer : 171

Sette opp YouTube-kanal og YouTube SEO

Basert på en nøkkelordanalyse, kombinert med konvensjoner for beste praksis, setter vi opp Kåre og Emils YouTube-kanal med tanke på å skape et best mulig grunnlag for kanalen og synligheten, samt søkbarheten til YouTube-videoer.

Jo mer synlighet, jo flere avspiller, noe som fører til flere YouTube-abonnenter.

Kort sagt var YouTube SEO et primært fokusområde. 

Sammen definerte vi også noen sekundære mål vi ønsket å måle, i tillegg til antall avspillinger og antall abonnenter - nemlig engasjement. Med det menes mer spesifikt:

  • Kommentarer
  • Likes
  • Aksjer
  • Å Beholde seeren i videoen
  • Evnen til å skape nye ideer og videoer

For å skape en best mulig engasjementsrate, som for øvrig også utgjør en stor del av YouTubes SEO og generell organiske ytelse, fokuserte vi på følgende elementer som skal bidra til å øke denne hastigheten.

Via retoriske spørsmål i videoene motiverer Kåre og Emil seg til å lage enda flere videokommentarer.

Samtidig, på slutten av hver video, oppfordrer partnerparet dem til å abonnere og like YouTube-videoen.

For å øke seerens oppbevaring og skape en lang spilletid, sørget vi for at det i begynnelsen av hver video er en høy grad av handling og dynamikk, som beviselig skaper høyt engasjement.

Sist men ikke minst, på slutten av YouTube-videoene, har vi lagt til de såkalte Final Screenshots , som er klikkbare elementer som inspirerer til nye avspillinger av kanalens videoer.

YouTube Annonsering

Med annonsering på YouTube var målet å øke de eksisterende aktivitetene og la ballen rulle.

Mer spesifikt reflekterte YouTube-annonseringen vårt hovedmål for kanalen; skuespill og abonnenter.

Derfor opprettet vi to YouTube In-Stream-kampanjer . En topptraktkampanje rettet mot utvalgte segmenter med sikte på å skape synlighet, trafikk til kanalen og enda flere avspillinger.

Deretter satte vi opp en Low Funnel-kampanje som var rettet mot å treffe de som allerede hadde sett en video fra kanalen, enten som en annonse eller som en organisk visning, for å oppmuntre dem til å abonnere på kanalen.

I tillegg, i Low Funnel-kampanjen, som fungerte som en remarketingkampanje, ekskluderte vi de nåværende abonnentene, slik at vi bare berørte de som hadde sett en video før, men som ennå ikke hadde abonnert.

"Du har sett en av videoene våre. Klikk på knappen for å se flere videoer. Nye videoer kommer hver onsdag ”.

For denne kampanjen hadde Kåre og Emil laget en dedikert video på fem sekunder, der meldingen er i tråd med målet. Se videoen her:

Hvis du også kunne tenke deg en (kick) start på YouTube-eventyret og vil øke synligheten og engasjementet ditt med målgruppen din, kan du kontakte meg via knappen nedenfor.

Kontakt Sune