Går din digitale markedsføring i oppløsning i utfasingen av tredjeparts informasjonskapsler?

Digital annonsering står akkurat nå foran en stor endring som vi som annonsører må ta stilling til. Dataene som vi bruker til målretting - tredjeparts cookies - forsvinner nemlig fra annonserings-økosystemet.

En begrensende løsning

Hvis du i dag målretter annonser mot brukere som eksempelvis har kikket på eller klikket et produkt til handlekurven på nettsiden din, men uten å kjøpe det, så skjer denne retargetingen med tredjeparts cookies. Løsningen forsvinner derimot nå, fordi vi gjennom de seneste par årene har sett forskjellige aktører begrense hvordan vi sporer online atferd samt målretter budskap mot brukere og kunder som vi ønsker å fange oppmerksomheten til med våre produkter og tjenester.

Med Google sin beslutning om å fase ut tredjeparts cookies i 2023 i deres markedsledende browser Google Chrome, er den siste dominobrikken veltet og kappløpet om alternativer til kjente formater som retargeting og automatiserte budkampanjer endelig skutt i gang.

Så hvis du kjøper målrettet annonsering online, så står du foran en utfordring.

Lenge leve førsteparts data

Tredjeparts cookies er en stor del av måten vi i dag målretter annonsering på de store digitale plattformene. En utfasing av tredjeparts cookies vil få avgjørende betydning for virksomheter som driver mye av sin forretning fra kanaler utenfor deres egen kontroll. Det er nemlig deg som driver trafikk inn fra annonser på Facebook, LinkedIn og Google samt fra annonser på små og store nettsider, som lever av annonseringsinntektene som blir generert. 

Det er deg som konverterer trafikken fra disse kanalene til salg, men som ikke lykkes med å skape en dirkete kommunikasjonsvei til kunden utenom disse plattformene. Så når du skal få et nytt salg gjennom, er du avhengig av de store annonseringsplattformene. De kjenner dine kunder bedre enn deg, fordi de sporer dem ved hjelp av blant annet tredjeparts cookies. Selv om utfasingen ikke skjer over natten, er den i gang, og det vurderes allerede nå at opp mot 40% av den nettbaserte trafikken i USA har blokkert for tredjeparts cookies, noe som gjør målretting av annonsering mindre og mindre effektiv.

Den samme tendensen skjer i Norge og skal derfor forholde oss til hvilke utfordringer vi vil møte i denne prosessen samt hvilke løsninger som allerede nå kan tegnes opp. Vi peker blant annet på login-løsninger, customer data platform, customer relationship management og serverside tracking, som noen få av mange mulige tilnærminger. Det finnes mange flere muligheter alt etter hvordan deres marketing setup ser ut og at løsningene ikke utelukker hverandre.

 

Vil du ha digitale nyheter – rett i innboksen din?

Abonner på vårt nyhetsbrev!