Google Analytics 4 er her - vi hjelper deg i gang!

Kanskje du allerede har sett det? I oktober lanserte Google en ny versjon av Google Analytics. Oppdateringen byr på en masse spennende nyheter og forbedringer – og er også lettere å forstå seg på enn tidligere.

Les mer i dette innlegget om våre erfaringer og inntrykk så langt. I tillegg gir vi deg de tips og triks du trenger for å komme i gang og selv kunne bruke det i ditt fremtidige analysearbeid.

Guide: Basic oppsett av Google Analytics 4

Du har kanskje allerede oppdaget muligheten for «upgrade GA4» i din nåværende Google Analytics-konto.

Vi anbefaler at du allerede nå får satt opp basisoppsettet for din nye Google Analytics 4 konto, så den allerede nå kan begynne å samle opp verdifulle data. Dermed starter du ikke helt fra "scratch", når du på et tidspunkt velger å gjennomføre oppdateringen.

Vi hjelper deg i gang via noen få steg her: 

STEG 1: Oppgrader til Google Analytics 4

Start med å velge administrator og opprett en ny property ved å klikke på «upgrade GA4».  

STEG 2: Opprett en ny property

Avhengig av om du har brukt Google Analytics «Global tag» tidligere, skal du opprette en ny property. Velg «Get started».

Velg så create property.

STEG 3: Tag installation

Etter dette skal vi tilføye en ny tag, som skal brukes til GA4 tracking. Klikk på tag installation.

STEP 4: Finn din measurement id

Finn din "tag id" ved å klikke på pilen her!

STEG 5: Kopier din measurement id

Kopier din measurement id hvis du setter opp trackingen via tagmanageren:

STEG 6: Oppsett av script i Google Tagmanager

Gå så over i Google Tagmanager og opprett en ny tag. Velg ”Google Analytics: GA4 configuration”.

Kopier inn din measurement id og sett opp en trigger. I eksempelet her bruker vi triggeren «cookie_consent_statistic», da den leverer korrekt opp til GDPR lovgivningen i forhold til hvor vi plasserer tracking script i henhold til brukerens cookie consent.

Publiser ditt nye script. Nettsiden din er nå klar til å samle opp data i nye Google Analytics!

 

Ytterligere oppsett i Google Analytics 4 

Med dette basic oppsettet er du i gang med Google Analytics 4 og du vil oppnå en overordnet innsikt i hvordan plattformen fungerer.

Vi anbefaler at du får satt opp relevante konverteringer og evt. e-handelssporing. Oppsettet av disse er ganske annerledes enn det tidligere har vært (les mer om events lenger ned).

Det vil derfor, i noen tilfeller, kreve at du får hjelp av din utvikler for å samle opp de riktige verdiene, som for eksempel produkt-id, omsetningstall o.l.

Hvis du allerede håndterer e-handelssporing i tagmanageren i dag, vil det dog være mye lettere for deg å overføre den konverteringssporingen til nye GA4 tags.

Vi, og Google, anbefaler at man kjører sideløpende tracking, det vil si at du bruker tall fra både den nye og den gamle GA. Ikke minst får du muligheten til å vende deg til den nye versjonen med de muligheter og funksjoner som oppdateringen har å by på. I tillegg kan du sammenligne de gamle rapportene du er vandt med å bruke, slik at du i en overgangsperiode får med deg det viktige fra det du er vandt med, samtidig som du tilvender deg den nye.

Husk også på å sette opp filtrering på din egen IP, filtering av betaling-gateaways og cross domains, som du nok allerede kjenner fra din nåværende plattform.

Har du behov for hjelp til oppsett eller mer avanserte tilpasninger til Google Analytics 4, huk gjerne tak i oss for en uforpliktende samtale.

 

Google Analytics 4: Fremtiden for Dataanalyse?

Dataanalyse er en viktig del av jobben om du jobber digitalt. Og da kan en spørre seg – finnes det noe mer frustrerende enn når dine data ikke stemmer overens med virkeligheten?

Det er ingen tvil om at cookies store inntog i den digitale verden har gjort det vanskeligere å oppnå de samme dataene om din nettsides brukeradferd, som det man kunne før.

Det er blant annet en av de store fokuspunktene i nye Google Analytics 4, der de jobber for å bedre kunne tracke dette. Våre beste erfaringer så langt kan du lese mer om under:

Viktigste forbedringspunkter:

  • Smart insight
  • Dataanalyse i en cookiebasert fremtid
  • Google Ads integration
  • Event tracking

Smart insight

Med Google Analytics 4 vil du kunne oppnå en enda dypere forståelse av hvordan brukeradferden er på tvers av app og nettsted.

Ved hjelp av AI vil Google Analytics, på bakgrunn av dine data, komme med prediktive anbefalinger, som kan gi deg mulighet til å tilpasse innhold og dermed reagere mer proaktivt på datatendenser, innhentet fra brukeradferden.

Google Analytics vil gi deg business intelligence-anbefalinger om for eksempel fremtidig kjøpsadferd og økt etterspørsel.

For å ta et aktuelt eksempel vil Google komme med anbefalinger tidlig i forløpet rundt utvikling i kjøpsadferd innen ansiktsbeskyttelse, munnbind og visir i disse COVID-19 tider. Hvis du tidligere solgte produkter i denne kategorien, er sjansen større for at du også dukker opp i søk innenfor denne kategorien. Her er det likevel også andre omstendigheter som direkte påvirker etterspørselen, samt de mønstre og trender som Google Analytics skulle trenge for å fange opp aktivitet.

Det vil gjøre deg i stand til å ta konkret «action» ved for eksempel det å lage kampanjer basert på at det produktet som er mest etterspurt, også er på lager hele tiden.

Google Analytics kaller denne funksjonen for «predictive metrics».

En annen ganske kul feature er purchase/churn probability, som kan gi estimater på sannsynligheten for et kjøp, men også frafall. Metrics kan du også bruke i dine målgrupper, mer om det i avsnittet om Google Ads. 

“For example, it calculates churn probability so you can more efficiently invest in retaining customers at a time when marketing budgets are under pressure.” /Google

 

Dataanalyse i en cookiebaseret fremtid

De aller fleste har i ettertid vendt seg til cookies og GDPR-regler. Selvsagt skal disse overholdes, men mange har formentlig også opplevd at det har medført fall i den trafikken og konverteringene som vi «må» tracke. Vi har kunder som opplever opp til 50% mindre trafikk, på bakgrunn av manglende tillatelse fra brukere.

Google Analytics 4 sin løsning på overstående utfordring er i form av AI og Machine learning, hvor de bruker algoritmer til å analysere eksisterende data, som etterfulgt av dette baserer seg på resten av ditt datagrunnlag.

“The norm is that we’re going to have a mixed set of data: We’ll have event data but not necessarily a user identifier associated with it. We’ll have gaps in data altogether and this is going to be true of all of all measurement providers,” Ketchum said, adding, “We don’t have any specific announcements on this today, but as we get into next year, we’re going to be using machine learning modeling to support various modes of analysis in Google Analytics.” 

På den måten kommer de seg rundt problematikken med oppsamling av tredjeparts cookies, som flere og flere browsere ikke tillater lengre. Den nye «consent mode» gir muligheten for å lage en mer kornete datastruktur, hvor du kan sette opp detaljerte kriterier opp for din consent mode, så sikrer du at du lever fullt opp til dagens GDPR-krav, uten at du mister unødig tilgang til relevant data.

Vi har store forventninger til ovenstående og er spente på om det også løser problemet i praksis.

Google Ads integration

Hvis du annonserer på Google Ads har det også kommet bedre integrasjonsmuligheter mellom Ads og Analytics.

Det gjelder ikke minst når det kommer til sammenslåing av målgrupper. Her kan du definere dine målgrupper i Google Analytics, på bakgrunn av generell brukervennlighet og etterfulgt av dette bruke disse målgruppene når du annonserer i Google Ads.

I eksempelet her har jeg definert en målgruppe av besøkende som har en «customer lifetime value» over 20, for å på den måten samle opp de mest verdifulle målgruppene for meg og min business.

En annen kul feature er at du lettere kan definere når en bruker skal forlate din retargeting flow. Brukere som har kjøpt dynamisk legges til, eller fjernes, basert på de kriteriene du setter opp.

Generelt gir integrasjonen med Google Ads deg bare enda bedre insight til din betalte annonsering på Google Ads. Funksjonen er ikke ny som sådan, men med de nye og mere avanserte mulighetene i nye GA4, ser vi allerede nå noen verdifulle nye metrics som kan brukes i det daglige arbeidet med Google Ads.

I tillegg til dette gir de nye rapportene deg et mer holistisk syn på kundereisen på tvers av Google Ads kampanjer, slik som Youtube, Display, Google Paid og organisk.

 

Vend deg til bruken av events

Nye GA4 har et sterkt fokus på event-tracking. Gjør deg selv derfor en tjeneste, og sett deg grundig inn i hva det er.

Med mye «script», blir flere av de funksjonene man tidligere satte opp manuelt, satt opp automatisk.

Det gjelder for eksempel klikk på elementer, scroll på siden, nedlastning av filer o.l. De elementene som du vil ha som standard, kan du se under din eventoversikt, så snart det begynner å komme data til din nye GA4-plattform. Som du har sett i oversikten her også, har du mulighet til å omdanne dine events til direkte konverteringer.

I tillegg til forhåndsinnstilte hendelser, vil du sannsynligvis også være interessert i å sette andre mål og KPI-er som du har vært vant til å bruke i den gamle Google Analytics.

Det enkleste er å bruke Google Tag Manager til å sette opp disse konverteringsmålene, slik at du enkelt kan spesifisere hva de forskjellige hendelsene skal utløse.

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang!