Hva er UX og hvorfor er det viktig for deg og din bedrift?

Du har kanskje hørt om UX (user experience), brukeropplevelser, brukerreise og kartlegging av kundene dine? De fleste har et forhold til hva UX egentlig er, men et fåtall av bedrifter tar det på alvor. Gode brukeropplevelser er i dag helt avgjørende for å bygge en sterk merkevare, og er en ettertraktet fagdisiplin som stadig blir viktigere.

Vi snakker om noe som kan utgjøre forskjellen mellom programvare som faktisk blir brukt og sprer seg, eller noe som testes en gang og deretter byttes ut til fordel for noe annet. En god brukeropplevelse selger mer, og gir fornøyde kunder. Dårlige brukeropplevelser kan koste deg dyrt, og sette dype spor hos dine brukere. Det er kort sagt derfor viktig å bruke både tid og penger på å kartlegge og legge til rette for kunden og deres opplevelse gjennom UX, ettersom det i det lange løp kan være med på å gi deg økt konvertering, høyere salg (gjennom tydelige CTAer) og et design som frister til gjentatte besøk.

Det er nemlig slik at mange kunder vender tilbake til sider de allerede har besøkt og opplevd som enkle å bruke, med et design som tillater dem å handle på en rask og effektiv måte. UX tilrettelegger for dette.

Først av alt, hva er UX?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den virkelige verden er vi vant til hvordan ting fungerer basert på struktur og kontinuitet. Alt vi ser rundt oss har et interaksjonsdesign (UX-design) og er laget med brukerens opplevelse (UX) i tankene. Det handler om å gjøre det logisk, enkelt og tilfredsstillende for en bruker å kunne benytte seg av dine tjenester og produkt, samtidig som designet skaper en følelse av tillit og mestring for brukeren av din nettside.

UX står for brukeropplevelse og «user experience design», og omfavner alt fra god kundeservice, til et produkt eller tjeneste som er lett å bruke. Det handler rett og slett om totalopplevelsen en bruker har i møte med et digitalt system, tjeneste eller produkt.

Det er i dag godt dokumentert at UX er avgjørende for om et produkt, tjeneste eller nettsted oppnår suksess eller fiasko i markedet. UX har vokst til å bli mye mer enn kun brukervennlighet, for å lykkes kreves det at vi gir oppmerksomhet til alle delene av brukeropplevelsen for å levere produkter og tjenester med høy kundetilfredshet til markedet.

 

«Fokuser på brukeren, og alt annet vil følge etter» / «focus on the user and all else will follow»

Google har en artikkel hvor de går gjennom 10 punkter som er viktig når en snakker om UX og UX design. Vi har tatt for oss artikkelen på en enkel og grei måte for deg slik at du, på lik linje med oss, skal bli fascinert av hvor mye UX egentlig utgjør og hvor viktig det faktisk er. Heng med.

"Se gjennom brukerens øyne"

Når vi designer nettsider eller applikasjoner, lager vi vår egen virtuelle verden. Vi kan lage ting akkurat som vi vil, akkurat slik vi vil ha det, uten noe fysiske begrensninger.

MEN, i vår higen etter å lage noe nytt og spennende, risikerer vi å kaste vekk brukerens intuisjoner, og svaret på hvordan brukeren opplever og oppfører seg i samspill med produktet/tjenesten.

Kundene og brukerne opplever slike krav om å tilpasse seg bedriften som frustrerende og umotiverende. Det er nettopp dette UX jobber med å unngå.

Et eksempel på dette er Windows 8 for PC. De lagde et helt nytt interaksjonsdesign for den moderne datamaskin og laget et godt grunnlag for videre utvikling av teknologi. MEN, de sliter med å få brukere til å anvende det. Brukerne kjenner seg ikke igjen og blir frustrerte fordi de må tilpasse og lære seg ting de anser som noe de allerede kan.

Vær obs på at du hele tiden bør ha kundene dine og deres brukerreise i bakhodet. En god ide kan derfor være å kartlegge kundereisen slik at du har et utgangspunkt når det kommer til hva som fungerer og ikke. Du kan lese om våre beste tips og triks for å kartlegge kundereisen her.

"Hvorfor er god brukeropplevelse viktig?"

UX er viktig fordi den oppfyller brukerens behov. Det tar sikte på å gi positive opplevelser som holder en bruker lojal mot produktet eller merkevaren. I tillegg gir en meningsfylt brukeropplevelse deg muligheten til å definere kundereiser som er gunstige for å oppnå forretningssuksess.

Det kan alltid være fristende å gå sin egen vei og stake ut sin egen kurs. Innovativt og unikt er jo ikke en dum måte å vise seg frem på? Svaret er jo, akkurat når det gjelder UX og interaksjonsdesign så er det best å holde seg på trygg grunn, og heller satse på å være spenstig innenfor rammene.

Brukeropplevelsen er forskjellig for alle. Det viktigste du må huske på når du designer et produkt, er at selv om du har designet produktet, er du kanskje ikke den gjennomsnittlige brukeren som skal anvende dette i praksis. Derfor kan vi ikke anta hva en bruker ønsker eller hva de trenger.

Fokus på UX kan gjøre alle deler av din bedrift mer effektiv. Gjennom å sette brukeren i sentrum minimerer du risiko for dyre feilgrep og kan til gjengjeld skape akkurat det kunden din ber om.

Hvilke fordeler kan UX gi virksomheten din?

Det gjelder å se ting med brukerens øyne, kom nær brukerne dine, snakk med dem og se dem bruke produktet ditt. Du lærer ganske mye av brukerne og kundene dine, så vær oppmerksom! Lytt og observer.

Det vi prøver å forklare er at du aldri skal undervurdere fordelene med UX for din virksomhet. Å investere i UX-design er en økonomisk gevinst, ettersom de langsiktige fordelene inkluderer ikke bare bedre avkastning, men lavere utgifter, bedre kundebeholdning og høyere Google-rangering. Så lenge du holder UX optimalisert, vil du være i stand til å gå foran konkurrentene dine og nyte kundelojalitet.

Lyst til å vite mer?

Vi vet at UX er en svært viktig del av den totale merkevareopplevelsen. Vil du vite mer om UX eller har du et ønske om bistand på området?

Ta gjerne kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.

Lyst på digitale nyheter rett inn i innboksen?

Abonner på vårt nyhetsbrev