Hva kan du forvente deg av årets julehandel?

Julehandelen 2021 vil bli mer fysisk enn fjorårets, likevel er det beregnet at juleshopping i år som i fjor vil bestå av mye netthandel. Ser man på tallene fra den første juleperioden under Covid i 2020, hadde norske nettbutikker en vekstøkning på hele 55 prosent sammenliknet med "normale tider" i 2019. Samtidig handlet det norske folket mer enn noen gang. I år er det predikert flere utfordringer som kan skape trøbbel for din bedrift dersom du ikke er forberedt. Så spørsmålet vårt er; er din digitale strategi klar for å gå julehandelen 2021 i møte?

 

Hvordan skal niesen din få oppfylt julegaveønsket sitt?

I år er det flere utfordringer som er meldt om som vil påvirke salget ditt. Blant annet kan Norge forvente økte priser som følge av frakt- og produksjonsproblemer knyttet til stengte havner internasjonalt og økte smittetrykk i produksjonsland. De samme problemene er forventet å føre til tomme hyller, mangel på merkevarer og varer med stort volum, og alt i alt et mindre tilbud av produkter. Butikker som har vært tidlig ute og forutsett disse problemene har gjennom hele 2021 forsikret seg om å fylle opp lageret så godt det har latt seg gjøre for å være klar til årets viktigste handelsperiode. Med andre ord vil tilgangen til varer bli mindre og dyrere enn hva nordmenn er vant til. Hva kan du og din bedrift gjøre for å bøte på disse utfordringene så godt det lar seg gjøre,? Hvordan skal du minimere den potensielt frustrerende situasjonen for kundene som sliter med å få tak i julegaver, vinterklær, skiutstyr, nyttårskjoler og mer? Vi har samlet fem tips i dette blogginnlegget om hvordan du kan forberede deg og hva du må ha på plass for å lykkes med den digitale strategien.

 

1. Sørg for en ryddig markedskommunikasjon 


Det er i julehandelen som i resten av året viktig å være konsis i dine tilbud og i kommunikasjon av tilbudene. Hold informasjonen om varene du har på lager oppdatert og vær tydelig når du kommuniserer hva kunden kan forvente når den handler fra din bedrift. Dette er kriterier for å tette gap mellom forventning og leveranse gjennom alle kommunikasjonsplattformene dine. Med bruk av UX-design kan du forbedre dine digitale løsninger gjennom identifisering av kundens behov og oversette behovene til å skape en god brukeropplevelse for kunden. Belønningen er at du har mulighet til å selge mer i tillegg til at kundene blir mer fornøyde!

 

2. Ikke forsvinn i mengden av alle tilbudene


Til tross for produktmangel - det er et hav av varer og tjenester der ute og dine kan lett forsvinne i mengden. Stengte butikker under Covid har ført flere tilbydere inn på netthandelen og hjemleveringens stadig markedsvinnende univers, og konkurransen har dermed blitt enda hardere. Muligheten er gyllen for å bruke verdens logistikkproblemer til din nytte i din e-commerce,  dersom du klarer å kommunisere at du har mye å tilby kunden. Du må sørge for at du er tilstede der kunden er - når den er på utkikk etter tilbud. Dette oppnår du med et godt utviklet CRM-system gjennom at kundene kan finne deg på tvers av kanaler. . I tillegg er det viktig å skrive gode søkeord gjennom SEO-optimalisering, slik at kundene kan finne deg gjennom organiske søk når de leter etter julens tilbud.

 

3. Ha en plan for det du gjør


Det er viktig å tenke gjennom hvor møtepunktene mellom deg og kunden er og hvor du ønsker å føre kunden videre i kjøpsprosessen. Hvordan skal du få de riktige kundene inn på din nettside? Hvordan har du tenkt til å få dem til å bruke penger når de er der? Det er viktig å ha en god strategi for din digitale markedsføring. Se gjerne vårt tidligere blogginnlegg om digital strategi for julehandelen for å lære mer!

 

4. Vær brukervennlig


Noen elsker å dra på koselig julehandel og besøker julemarkeder og lokale butikker og seg setter gjerne ned på en kafé med en varm kopp kako mellom gavebodene. Andre vil helst at handelen skal være raskt og enkel, og synes det er energikrevende å skaffe både gaver og julepynt. Disse foretrekker gjerne å slippe unna de lange køene til kassen og de tomme butikkhyllene. Julehandel skal være en hyggelig opplevelse for alle uansett foretrukket handelsmønster. Derfor er det viktig at når kunden møter din bedrift på nett, at de sømløst kan finne frem og handle det de vil ha, samt finne inspirasjon. Brukervennlighet er nøkkelen, og da snakker vi om nettsider som er lette å navigere på, at kunden enkelt kan klikke en vare eller tjeneste i handlekurven, betale for den og få leveringsinformasjon. I tillegg handler brukervennlighet om at du har prosesser og systemer bak som fungerer optimalt og som det skal. Eller at kunden lett kan bli videresendt fra tilbud den fant i sosiale medier til handlekurven hvor den kan kjøpe varen, uten å miste synet av varen på stegene i mellom.

 

5. Engasjer, engasjer, engasjer

 

Hvordan skal du skape interesse for dine tilbud? Svaret er... engasjer! Hvordan skal du engasjere? Gjennom content marketing kan du levere relevant og verdifullt innhold til potensielle og eksisterende kunder i digitale kanaler. Engasjerende innhold betyr interaktivt, verdiskapende innhold som informasjon gjennom blant annet video, polls og blogginnlegg. Vær den profesjonelle problemløseren som engasjerer sine kunder!

 

Vil du lære mer eller mangler du gode systemer som som gjør din e-commerce god og sømløs? Vi i Novicell har 20 års erfaring med å bygge løsninger innen e-commerce og vi leverer systemene du trenger. Med over 300 utviklere, strateger, designere og markedsføringseksperter kan vi hjelpe til alt av digitale avgjørelser.

Ta gjerne kontakt med oss!