Hvordan lykkes du med gode kampanjer?

Markedsføringskampanjer er en god måte å både gjøre merkevaren din og budskapet ditt synlig på. Gjort riktig, kan du oppnå stor lønnsomhet, svært god rekkevidde og gjøre merkevaren din kjent i markedet gjennom kampanjer. I teorien høres det flott og bra ut, men hvordan skal du få det til?

Kampanje hva da?

Vi regner med at du ønsker å synliggjøre merkevaren eller produktet ditt på en effektiv måte? Det som skiller markedsføringskampanjer fra andre markedsføringsaktiviteter er at et spesifikt innhold kjøres samtidig på tvers av kanaler over et kortere tidsrom. Slike kampanjer lar deg engasjere kundene dine med et mer spesifikt rettet innhold som når dypere! Det kan være at du ønsker å engasjere til kjøpsatferd, at du ønsker å vise at du er i en rekrutteringsfase, eller at du rett og slett ønsker at flere skal få vite hvem du er.

Hva er en god kampanje?

Det selvsagte svaret er en kampanje som lykkes og da et er en rekke checkpoints som må krysses av. Suksesskampanjer har et tydelig definert mål, en klar målgruppe, god timing og et innhold som skiller seg ut. I tillegg bør kampanjen generere målbare resultater. Så, hell kaffe i koppen din og len deg tilbake: for her er syv ting du bør tenke på når du skal i gang med å lage en kampanje!

 

7 tips til gode kampanjer

Hva ønsker du å oppnå med kampanjen?

Er målet å øke trafikk til nettsiden din? Er det å sikre flere kundemøter? Selge mer? Eller kanskje det er en rekrutteringskampanje du trenger? For å lykkes med kampanjen er det viktig at du setter deg et klart mål, og jobber ut fra målet.

Hvem er målgruppen din?

Som med alle andre markedsføringsaktiviteter så må du tydelig og strategisk kartlegge målgruppen din. Hvem skal du nå med hvilket budskap? Hva er karaktertrekkene ved denne målgruppen? Hvor er de? Hva ønsker de? Hvordan ser dere kjøpsatferd ut? Hvem er de?
Det nytter ikke å rette kampanjer i ren tilfeldighet, det oppnår ingen effekt og er bortkastede penger!

Innholdet er avgjørende! 

Være kreativ! Innholdet bør passe med merkevareprofilen din og identiteten til merkevaren. Har du en profesjonell eller lystig merkevareidentitet? Det er viktig at du holder deg til den merkepersonaen du har skapt. Det må være lett å kjenne at det er deg kampanjen kommer fra. Også er den en super måte å etablere kjennskap på dersom du fremdeles er ukjent i markedet!

Videre er det viktig å forme et innhold som skiller seg ut i mengden for at kampanjen skal bli lagt merke til. Husk at tekst, bilder, video, farger og så videre er elementer som kan brukes i uendelig forskjellige kombinasjoner! Lek med dem!

Hvor skal kampanjen være synlig!

Hvor skal du plassere den digitale kampanjen? På tvers av dine digitale kanaler! Det vil si Facebook, Instagram, LinkedIn e-post, SMS osv. Igjen kommer det helt an på hvilken kampanje det er og hvem du ønsker å nå! En rekrutteringskampanje vil naturligvis ha best trekkraft på LinkedIn. Skal du skape kjennskap blant unge er Instagram en god plattform. Salgskampanjer på salgsvarer kan ha god effekt via SMS og e-post. Dersom du kjører kampanjene i flere kanaler øker du også naturlig nok sannsynligheten for å bli lagt merke til.

Tidspunkt er viktig!

Tenk over hva du kjører kampanje på. Når er det beste tidspunktet for en salgskampanje? Sommervarer må promoteres om sommeren, vintervarer om vinteren, men hva med reiser, optimaliseringsløsninger og awareness-kampanjer? Eller for å snu på det. Hvordan kjører du slike kampanjer om vinteren? Tilpasning og god planlegging er nøkkelordene når du skal finne ut når kampanjen skal kjøres!

Det trenger ikke å være dyrt!

Godt planlagte kampanjer som treffer målgruppen til riktig tid reduserer kostnadene med kampanjen. Du ønsker ikke å betale for en kampanje som ikke oppnår noen effekt, men når du lykkes vil gevinsten av kampanjen skyggelegge kostanden!

Virket kampanjen din?

Dersom du ønsker best utbytte av kampanjestrategien din er det viktig at du kan overføre resultatene til gode analyser! Få innsikt i hva som virket og ikke virket. Traff du riktig målgruppe med riktig innhold i den rette kanalen? Å analysere resultatene av kampanjer er veldig viktig og gir deg god kunnskap når du i fremtiden skal lage nye kampanjer.

Det var våre tips til deg som ønsker å lykkes med kampanjer! Hilsen oss i Novicell!