Hvordan SEO fungerer, sånn egentlig.

Du har vel hørt om SEO? – mest sannsynlig i sammenheng med nettsiden din eller gjennom markedsføring. Men hva er det egentlig, og hvorfor skal du i det hele tatt bry deg om disse tre bokstavene? 

Tenk deg godt om – hvor ofte bruker du egentlig Google?  

Så og si hver dag kan jeg tenke meg?... 90 % av all informasjonsinnhenting starter med et søk, gjerne på Google som i dag er den største og mest brukte søkemotoren i Norge. Noe som er enda mer interessant er at hele 74% av alle kjøp i Norge begynner med søk på nett.  Har du egentlig tenkt over hvor ditt nettsted vises og er synlig på nett? Det er et engelsk sitat jeg leste for noen år tilbake om at «the best place to hide a dead body, is page two of Google». Tolk det som du vil... 

Så, hva er SEO ? 

SEO står for søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization, som det heter på engelsk. 

Det er både kunsten og praksisen med å overbevise søkemotorer om å anbefale ditt innhold til brukerne som den beste, mest overbevisende og omfattende løsningen på problemet deres. Siden Google er verdens største søkemotor (med over 90% i markedsandel) er det ofte denne søkemotoren man fokuserer på i et SEO-arbeid.  

Søkemotorroboter "crawler" nettsteder for å lage en indeks og samle informasjon. Du kan tenke på World Wide Web litt som et edderkoppnett - robotene (eller edderkoppene i dette eksemplet) reiser fra nettside til nettside med lenker. Når robotene har samlet inn informasjon, bestemmer de hvor sidene skal vises på brukernes søkeresultat. Google ønsker nemlig å levere det beste resultatet til brukeren på toppen av resultatlisten. Og for å trone øverst, må du sørge for at nettsiden din er interessant nok for brukeren, slik at vedkommende finner ønsket informasjon og blir ledet videre på siden din. 

Hva kan DU tjene på godt SEO-arbeid? 

SEO er ditt beste verktøy i jobben med å optimalisere nettsidene dine for å få en høy plassering i søkeresultatene til Google og andre søkemotorer.  

Søkemotoroptimalisering gir gratis trafikk til nettstedet. Hvis du publiserer sider av høy kvalitet som svarer på en brukers behov, vil de vises øverst i søket. Dette er et utmerket sted for kunder å bli kjent med nettstedet og virksomheten din. Ved å aktivt bruke SEO er det mer sannsynlig at folk møter akkurat ditt nettsted fremfor din konkurrent når de søker på nettet. Det beste? ... SEO fokuserer på å forbedre rangeringen i de organiske (ikke-betalte) søkeresultatene! 

Hvis du har et nettsted og ønsker å oppnå mer trafikk, er det ingen tvil om at SEO bør være en del av markedsføringstiltakene dine. 

Hvordan fungerer det, litt sånn i dybden? 

På bildet ovenfor ser du de første resultatene vi får opp når vi søker etter nøkkeluttrykket "valentinsdag". I dette tilfellet er «coolstuff og partyking» blant de øverste, noe som betyr at siden deres som omfatter valentinsdag er nummer 1 på dette søkeordet. Ideen bak SEO er at når du optimaliserer siden din for å bli det beste resultatet, kan du klatre i disse rangeringene og bli et av de første resultatene brukere ser - i tillegg til å få flere klikk og mer trafikk til nettstedet ditt! 

Selv om dette eksemplet viser oss for det meste organiske resultater, er ikke dette alltid tilfellet. Avhengig av søkeordet du bruker, kan det også være betalte annonser øverst, eller noen få produkter fra Google Shopping. Det er mange forskjellige muligheter, og hva Google viser kan også avhenge av hva den vet om søkeren (landet de bor i, for eksempel). 

Hvor høyt hvert resultat rangerer bestemmes av Googles algoritmer. Og selv om deler av algoritmen forblir hemmelig, har mange års erfaring innen SEO gitt oss innsikt i de viktigste rangeringsfaktorene. Disse rangeringsfaktorene kan deles inn i to kategorier: 

On-page SEO 

Rangeringen av sidene dine bestemmes delvis av faktorer på siden. On-page SEO omfatter alle tingene på nettstedet ditt som du har direkte innflytelse på. Disse faktorene inkluderer tekniske aspekter (f.eks. kvaliteten på nettstedhastigheten) og innholdsrelaterte aspekter, som strukturen til nettstedet ditt. Dette er viktige SEO-faktorer du bør ta i betraktning og jobbe med. 

Off-page SEO  

I tillegg til on-page SEO, bestemmes også rangeringene dine av noen få off-page faktorer utenfor siden. Disse faktorene inkluderer lenker fra andre nettsteder, oppmerksomhet på sosiale medier og andre markedsføringsaktiviteter som skjer utenfor ditt eget nettsted. Selv om det ikke er umulig, kan disse off-page SEO-faktorene være vanskeligere å påvirke. Den viktigste av disse faktorene utenfor siden er antallet og kvaliteten på lenker som peker mot nettstedet ditt. Jo flere relevante, kvalitetssider som lenker til nettstedet ditt, desto høyere blir din plassering i Google. 

Men, det er nok lettere sagt enn gjort. For å vinne konkurransen i søkemotorer må du:

  1. Først og fremst forstå hva målgruppen din ønsker å oppnå i hvert ledd av sin kundereise, og tilby riktig informasjon til riktig tid, som også er optimalisert for at søkemotorene skal favorisere det.
  1. I tillegg må du ha en nettside som er brukervennlig og teknisk tilpasset, slik at brukerne og søkemotorene enkelt klarer å finne og navigere siden. 
  1. Du må også skape tillit til den besøkende, ved å ha en seriøs profil.

 

Høres det vanskelig ut? 

Som du sikkert nå har forstått, er det mange faktorer som spiller inn når du forsøker å rangere i Google. I tillegg endrer disse faktorene seg stadig.  

Usikker på hvor du skal starte? Enten du planlegger en ny nettside, eller ønsker å optimalisere den du har i dag, tar vi gjerne en titt på nettsiden din for å hjelpe deg med å komme i gang. Vårt talentfulle Digital Performance Team leverer SEO-tjenester av høy kvalitet som vil hjelpe deg med å forbedre rangeringen av søkemotorene og få mer relevant organisk trafikk til nettstedet ditt. 

Er du nysgjerrig på hva vi kan gjøre for deg? Ta kontakt i skjemaet under, så vil en av våre rådgivere ta kontakt med deg så snart som mulig, for en uforpliktende prat.