Hvordan ser din digitale strategi for julehandelen 2020 ut?

Det er ingen hemmelighet at netthandelen har økt kraftig det siste året. Viktigheten av å ha en velfungerende nettside har aldri vært viktigere, og behovet for synlighet i sosiale medier har ei heller hatt mer å si. Vi lever i en verden der vi finner frem til hva vi skal kjøpe via et enkelt Google-søk, og der vi eksponeres for hundrevis av merkevarer på en daglig basis. Det er ikke lenger slik at en bare kan ha produkter folk flest ønsker å kjøpe, men en må i tillegg til dette faktisk nå ut til kunden ved å synliggjøre seg blant konkurrentene. Corona-pandemien har gjort det lett for små bedrifter å nå ut til flere, samtidig som de større merkevarene har blitt enda større.

Les intervjuet med direktør for Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen om økningen i netthandelen som en konsekvens av Corona-pandemien.

Har du forberedt nettbutikken din til julehandelen 2020?

Julehandelen nærmer seg med stormskritt, og det er på tide å øke synlighet, samt å sikre at nettbutikken er på sitt fulle potensiale før dette finner sted. Digital tilstedeværelse bidrar til at potensielle kunder finner frem til nettsiden, og en god innholdsstrategi og et brukervennlig design har mye å si for om kunden faktisk velger å handle eller ikke. Vi mennesker er vanedyr, og har tendenser til å handle der vi er kjent, eller i butikker vi er trygge på. I tillegg til dette har et enkelt oppsett som gjør det lett å finne frem mye å si for om vi opplever nettbutikken som troverdig og trygg.

Nedenfor finner du våre 4 beste tips for din digitale markedsføring i disse julehandelstider:

1. Ha en klar plan

Det å ha en klar plan på hva du ønsker å få til gjennom markedsføringen, og hvordan du ønsker at nettsiden skal fremstå for forbrukeren kan være lønnsomt. Som tidligere nevnt har vi tendenser til å favoritisere nettbutikker vi allerede har kjennskap til eller som vi finner enkle å bruke, og det kan derfor være lurt å bruke god tid på å utforme en klar strategi på hvordan nettbutikken skal legges opp og med det også fokusere på brukervennlighet.

I tillegg til dette er det viktig å ha en digital strategi slik at markedsføringstiltakene gir resultater og faktisk leder potensielle kunder til nettbutikken din. Det kan være lurt å fokusere på Content- og Inbound Marketing, ettersom det lettere vil tiltrekke seg potensielle kunder dersom de finner innholdet interessant. Oppsiktsvekkende innhold med en såkalt «stoppeffekt» kan utgjøre forskjellen mellom deg og dine konkurrenter.

Ha en plan på hvor dere skal bruke tid og ressurser i sosiale medier, og følg med på hvor og når trafikken finner sted, slik at kampanjene kan rettes mer mot dette. Ha samsvar mellom nettsiden og sosiale medier-profilen slik at folk kjenner seg igjen. 

2. Skap engasjement

I de senere år har det vært mange bedrifter som har kastet seg på trenden med julekalender i sosiale medier hvor en kan vinne premier hver dag, samtidig som en også har en pågående kalender på nettsiden sin for å få flere til å skrive seg på nyhetsbrev. En slik form for kampanje og SoMe strategi har vist seg å være svært effektiv, samtidig som det skaper engasjement og kjennskap til merkevaren.

Typisk for slike kampanjer er at det genererer klikk på nettsiden, øker følgerbasen på sosiale medier, i tillegg til økt merkevarekjennskap, nettopp fordi folk blir interessert i hva bedriften har å tilby. I en slik situasjon er det kritisk at nettsiden har et design og innhold som får forbrukerne til å tilbringe tid på siden, i søk etter det de er på utkikk etter. Om designet på nettsiden er bra, innholdet er interessant og brukervennlig er det mer sannsynlig at den potensielle kjøperen bruker enda mer tid der og fluktraten synker.

Julekalender-konseptet koster en del å gjennomføre, men den potensielle gevinsten er enda større. Dette er noe en bør ta i betraktning om målet er å øke synlighet i sosiale medier, samt øke trafikk til nettsiden.

3. Vær tilgjengelig

Det å være tilgjengelig for sine kunder er viktig. Spesielt fordi det er mange bedrifter med de samme produktene og tjenestene, og den kundeservicen som ytes kan være det som skiller deg fra en annen bedrift. Til tross for at mange bedrifter er tilgjengelige på sosiale medier for sine kunder, kan det lønne seg å ha en chat på siden som kunder kan ta kontakt på. Ved å vise tilgjengelighet og yte service til kunden, kan det være faktoren som skal til for at de velger deg fremfor en av dine konkurrenter. Svar på spørsmål, hjelp til og yt den servicen en ansatt ville gjort fysisk i butikk, også over nett.

4. Øk synligheten

Om en ikke ønsker å bruke store summer på en julekalender, kan det være lønnsomt å bruke ressurser på Google-annonsering og SEO (søkemotoroptimalisering) for økt synlighet. Det er stor konkurranse om kundene i desember, og det er derfor viktig å ha rett fokusområde slik at bedriften kommer frem i søkeprosessen til forbrukeren. Ha pågående kampanjer, og bruk det sosiale nettverket SoMe gir for hva det er verdt.

Les også hvordan du kan øke din organiske klikkefrekvens i søkemotorene ved hjelp av spesialtegn og symboler av forskjellig art.

Ønsker du hjelp til å sette sammen din digitale strategi, eller andre digitale innsatser? Ta kontakt med oss i dag.

 

Ønsker du digitale nyheter, rett i innboksen din? Meld deg på vårt nyhetsbrev idag!