Hvordan ser din digitale strategi for julehandelen 2021 ut?

Det siste halvannet året har vært relativt merkelig. Veldig merkelig egentlig, og i følge Virke så merkelig at man ikke engang bør se på statistikk som sammenligner tallene fra 2021 med 2020. Med andre ord bør vi heller se på statistikken for 2019 for å få et realistisk bilde av hva slags vekst det er i markedet om dagen, og i hvilke sektorer. merkelig har det altså vært.

Kraftig vekst i netthandelen

Stengte grenser, butikker og begrenset sosialt samvær i over et år har, nærmest selvsagt, satt sitt preg på kjøpsvanene våre, og det er derfor ikke overraskende at netthandelen har hatt sin kraftigste vekst noensinne. Med økt netthandel og mer tid tilbragt på sosiale plattformer, kommer også behovet for at bedrifter digitaliserer seg. Med det menes både at bedriften kan tilby digitale tjenester på nett, ha en fungerende nettbutikk med de rette UX-elementene, samt en digital tilstedeværelse for å nå ut til potensielle forbrukere.

Til tross for at rådene om digital tilstedeværelse florerer, er det fortsatt mange som kvier seg med digitaliseringsprosessen. Vi har hørt at det både «er for dyrt», «for tidkrevende» og «for avansert» - men plot twist! Det behøver slettes ikke være det. Og behovet? Ja, det er enormt.

Og det finnes utallige eksempler som understreker det: vi er avhengige av banker, men hvor ofte går du innom banken på den ukentlige byrunden din (om du i det hele tatt går i byen lenger)? Frister det å traske ut i vinterværet, vel viten om at du mest sannsynlig kommer til å trekke kølapp som tilsier at du er nr. 20 i køen? Er det ikke da betydelig bedre å finne frem BankIDen og logge seg inn i nettbanken – rett fra sofaen? Og lurer du på noe, ja da er det bare å klikke frem chatboksen nederst i hjørnet og få real-time kommunikasjon med en rådgiver, uten at du må verken sette deg i bilen, ta på deg regnstøvlene, eller trekke kølapp.

Ellers kan du se for deg pandemien og medfølgende lockdown uten sosiale medier og nettshopping. Mange oss har behov for å være sosiale, men restriksjoner og kohorter har gjort det vanskelig å sees så ofte man vil, kan og burde. De ukentlige byturene har blitt færre, og klikk-raten på nettbutikken som ligger og frister med alskens alpakka har blitt enda mer tilgjengelig. Og hva gjør man da, når man ikke lenger kan bruke penger på utepils og dansesko? Jo, da bestiller man den dingsen man egentlig ikke trenger for å kompensere. Og for å understreke at man egentlig syntes litt synd på seg selv.

Med andre ord – viktigheten av å ha en velfungerende nettside, med godt og brukervennlig (UX) design, har aldri vært viktigere.

Vi må legge fokus på å nå forbrukeren der de er, fremfor lokkende tilbud som krever at de oppsøker deg.

 

Økt konkurranse

Dette er spesielt viktig om man skal diskutere julehandelen. For med økt digitalisering, kommer en økende mengde konkurranse. Lokalbutikken i Ørsta «shipper» til land og strand, og det er ikke lenger kun butikkene i distriktene der man bor som gjelder. Derfor er det viktig at du som bedrift legger en plan for julehandelen :

  • Hva slags strategi bør dere fokusere på?

  • Hvordan skal du nå frem i et hav av konkurrenter?

  • Hvor kan de finne deg?

  • Hva er budsjettet for synlighet?

Behovet for synlighet i sosiale medier har ei heller hatt mer å si. Vi lever i en verden der vi finner frem til hva vi skal kjøpe via et enkelt Google-søk, og der vi eksponeres for hundrevis av merkevarer på en daglig basis. Det er ikke lenger slik at en bare kan ha produkter folk flest ønsker å kjøpe, men en må i tillegg til dette faktisk nå ut til kunden ved å synliggjøre seg blant konkurrentene. Corona-pandemien har gjort det lett for små bedrifter å nå ut til flere, samtidig som de større merkevarene har blitt enda større.

Forbered deg til julehandelen 2021, vær så snill

… Og vet du ikke hvordan du skal gjøre det? Les videre. Eller kontakt oss. Eller gjør begge deler. Bare lov meg at du «prepper», og det lenge før det smeller.

Julehandelen nærmer seg med stormskritt, og det er på tide å øke synlighet, samt å sikre at nettbutikken er på sitt fulle potensiale før dette finner sted. Digital tilstedeværelse bidrar til at potensielle kunder finner frem til nettsiden, og en god innholdsstrategi og et brukervennlig design har mye å si for om kunden faktisk velger å handle eller ikke. Vi mennesker er vanedyr, og har tendenser til å handle der vi er kjent, eller i butikker vi er trygge på. I tillegg til dette har et enkelt oppsett som gjør det lett å finne frem mye å si for om vi opplever nettbutikken som troverdig og trygg.

Nedenfor finner du våre 4 beste tips for din digitale strategi og markedsføring før julehandelen.

Trenger du mer tips kan vi nesten garantere deg at du vil få mye ut av både nyhetsbrevet og bloggarkivet vårt. Ikke gi deg helt enda. Research er bra, og kunnskap gjør godt for kropp og sjel. Hang in there!

 

Jeg er ikke vond å be, meld meg på nyhetsbrevet!

 

Tips 1: Har du ikke digitalisert deg enda - gjør det. NÅ.

Ikke bare er det viktig å følge digitale trender, men det er nødvendig å digitalisere driften dersom du ønsker å være konkurransedyktig. For å ikke snakke om å overleve fremtiden. De aller fleste foretrekker å handle digitalt, og med corona-pandemien fikk denne transformasjonen fart, og kjøpsmønsteret vårt var endret innen få måneder!

Det er ikke lenger et spørsmål om du skal ta bedriften din online, men har du ikke tatt bedriften din online...?? ENDA?!

Hvis du ikke er på nett kan du gå glipp av ekstremt potensiale for vekst. Heldigvis er det bedre å være sen enn å aldri gjør det. Det er mange muligheter for å få din handel på nett på en rask og pålitelig måte. 

Ta kontakt med oss i dag om du er "fit for fight" og klar for å ta bedriften et steg videre. 

 

Tips 2: Planlegg. Alt. Og med alt mener jeg ABSOLUTT ALT.

Om du er som meg, elsker du å planlegge. Det skal være enkelt og gøy, og ikke minst motiverende å sette seg mål, for deretter å nå dem. Om du legger en klar plan på forhånd er det mye lettere for deg å tilpasse underveis. I tillegg får du oppleve gleden av måloppnåelse, og det er lite som slår følelsen av suksess. I tillegg er det veldig lønnsomt, for både deg og bedriftens gang. Hva du ønsker å oppnå med markedsføringen din, og hvordan du ønsker at nettsiden skal fremstå for forbrukeren er alfa og omega når vi snakker om suksess. Vi mennesker er vanedyr nemlig, og har tendenser til å foretrekke de nettbutikkene vi allerede kjenner til. Noen favoriserer også basert på brukervennligheten, og det er her godt UX-design kommer inn i bildet. Legg opp til at også de som ikke er så gode på nett og data kan bruke nettsiden din - helt uten problemer - win for dem, win for deg.

Lag en detaljert markeds- og SoMe-plan som tar for seg de store kampanjene du skal kjøre før jul, legg opp til temaer og link til materiell. Bestem deg på forhånd hva du skal bruke i budsjett (Det er nemlig relativt "pricey" å kjempe om annonseplass i november/desember, bruk pengene dine riktig!), hvilke plattformer du tenker er mest relevant, når på døgnet du skal poste, hvilke dager publikum engasjerer seg mest og sist, men ikke minst:

Kos deg med planleggingen. Det er egentlig ganske gøy. 

 

Tips 3: Lag en digital strategi. Punktum. Utropstegn!

Det å ha en digital strategi er med på å sikre at alle markedsaktivitetene dine gir verdi og resultater, enn at man kaster penga ut av vinduet. 

Markedsaktivitetene og annonseringen din bør fokusere på å lede potensielle kunder til nettbutikken din, og den bør være utarbeidet på en måte som gjør det både lettvint og greit å faktisk fullføre kjøpet. Og om ikke, smeller du til med en "Har du glemt noe?"-oppfølgingsmail, en kode som gir gratis frakt eller en rabattkode på neste kjøp. Bruk tid på å skape en relasjon mellom deg og kundene dine, inspirer dem med nyhetsbrev og relevante tilbud. Så vil de handle mer. Igjen. Og igjen. Og igjen. 

Den digitale strategien din bør, med andre ord, bygge på Content- og Inbound Marketing, ettersom det lettere vil tiltrekke seg potensielle kunder. Innholdet du lager må trekke til seg oppmerksomhet dersom du ønsker å skille deg ut fra mengden, og det er faktisk det som kan utgjøre forskjellen mellom din bedrift og lokalbutikken i Ørsta, som nettopp har begynt å sende i posten. I selve strategiutarbeidelsen bør du spørre deg selv følgende:

  • Trafikk på nettsiden: Hvem besøker siden vår, hvor mange er der og fra hvilken kilde?

  • Leads: Hvor mange leads genererer vi?

  • Salg: Hvor mye av salget kommer fra annonser, organiske søk og fra nettet?

  • Sosiale medier: Hvor mange konverteringer har vi? Hva fungerer og ikke? Hva bør målgruppa vår være, og således hvor bør vi legge fokuspunktet vårt for å nå flest mulig?

  • Ansatte: Har vi tilstrekkelig med folk for å dekke våre nåværende behov, og vil det være nok for å dekke fremtidige behov dersom vi når målene våre?

Tips 4: Engasjer. Skap engasjement. Seriøst. Det er så viktig. Og den potensielle avkastningen er enorm. 

 

I de senere år har det vært mange bedrifter som har kastet seg på trenden med julekalender i sosiale medier hvor en kan vinne premier hver dag, hver advent eller en større konkurranse pågående hele ventetiden. Alt dette foregår samtidig som en også har en pågående kalender på nettsiden sin for å få flere til å skrive seg på nyhetsbrev. En slik form for kampanje og SoMe strategi har vist seg å være svært effektiv, samtidig som det skaper engasjement og kjennskap til merkevaren.

Typisk for slike kampanjer er at det genererer klikk på nettsiden, øker følgerbasen på sosiale medier, i tillegg til økt merkevarekjennskap, nettopp fordi folk blir interessert i hva bedriften har å tilby. I en slik situasjon er det kritisk at nettsiden har et design og innhold som får forbrukerne til å tilbringe tid på siden, i søk etter det de er på utkikk etter. Om designet på nettsiden er bra, innholdet er interessant og brukervennlig er det mer sannsynlig at den potensielle kjøperen bruker enda mer tid der og fluktraten synker.

Julekalender-konseptet koster en del å gjennomføre, men den potensielle gevinsten er enda større. Dette er noe en bør ta i betraktning om målet er å øke synlighet i sosiale medier, samt øke trafikk til nettsiden.


Nå - er du litt klokere? 

Jeg håper det. Om ikke er vi i Novicell kun et tastetrykk unna. Lurer du på noe - send oss en mail. Trenger du hjelp? Kontakt oss. Føler du deg fit for fight - kjør på. 

Vi ønsker deg lykke til med forberedelsene, utførelsen og rapporteringen. Og ikke minst - ha en fin førjulstid.