Hvordan tilpasse brukeropplevelsen?

Hva mener vi når vi snakker om personalisering?

Vi vet at ingen brukere er like, selv om mange av dem har ting til felles. Derfor må vi tilpasse brukeropplevelsen, være mer relevant for dem og for at vår virksomhet skal nå sine mål må vi kjenne forbrukerne våre .

I den digitale verden har vi verktøy som lar oss nå brukere på en mer personlig måte, noe som øker sjansene for konvertering . For eksempel kan vi vise innhold fokusert på en bestemt sjanger eller i henhold til gjeldende temperatur eller tilby relevante meldinger for hvert publikum, i henhold til hvert marked.

Hos Novicell tror vi at det er bedre å tilpasse trinn for trinn, uten å ville tilpasse alt. Det kan tilpasses fra noe veldig grunnleggende, for eksempel hvis brukeren kommer fra Storbritannia, vises nettsiden på engelsk. Et annet eksempel kan være at vi identifiserer brukeren og ser om deres egenskaper passer til en bestemt persona, som gjør at vi kan vise dem produkter de interesserer seg for.

Er det fornuftig å investere i personalisering?

Skaperen av Amazon, Jeff Bezos, har lenge satset på det. Med personalisering akselereres prosessen med å oppdage hva brukeren leter etter.

Personalisering hjelper til med å generere virksomhet , sier selskaper som Deloitte, McKinsey & Company, BCG: å investere i personalisering har en positiv innvirkning på virksomheten din.

Elementene og parameterne for personalisering

Dette er elementene vi må ha for å kunne tilpasse:

Når noe skjer ( trigger ), må det utløse en handling basert på en prosess, en logikk .

Utløsere kan være hendelser som å klikke på en bestemt knapp, åpne en e-post, registrere, kjøpe et produkt, etc.

Et eksempel på dette er ASOS. Om du allerede har besøkt herreklær-siden, vil den viderekoble deg til herreklær-siden automatisk neste gang du besøker siden, uten at du først må innom forsiden. Det er en enkel implementering, men det lar deg hoppe over et trinn i salgstrakten, noe som gir deg som bedrift gode fordeler.

For å tilpasse enda mer kan du også foreslå produkter som er relatert til kundens interesse, basert på navigasjonen av deres kundegruppe som du allerede har gjort. Dette gir forbrukeren mer relevante og tilpassede tilbud.

En annen måte å tilpasse er ved å vise, skjule eller bestille varer i henhold til brukerens interesse. En handling som vanligvis gjøres, er å tilby rabatter til brukeren noen dager etter at de har lagt et produkt i handlekurven, men ikke har fullført kjøpet.

Informasjonsparametere

Men basert på hva kan vi utføre tilpasningsøvelser? Her er noen av parametrene vi kan ta hensyn til:

  • Atferd : Besøkte sider, websøk, klikk, nedlastinger, første besøk ...
  • Teknologi : Enhetstype, skjermstørrelse ...
  • Kanal : Opprinnelse til besøket (sosiale nettverk, e-postkampanje, annonse ...)
  • Sted : marked, land, by ...
  • Produkt : Interesse for produkter, tidligere kjøp ...
  • Vær og meteorologi : Ukedag, søkeområde ...
  • Kundedata : Tidligere handel, kundesegment ...

Typer av tilpasningslogikk

Det er to typer logikk når det gjelder tilpasning:

  • «Predefinert»

Med målgrupper og regler som folk skal bestemme takket være kunnskapen vi har i et selskap (basert på å ha gjennomført kjøperens personlighet og kundereisen, for eksempel), kan personlige ruter defineres der vi tror at brukeren vil konvertere mer.

  • «Forutsigbar»

Gjennom algoritmer som kan samle inn og analysere data og deretter tilpasse ut fra det.

Fremtiden for personalisering

Fremtiden for personalisering er direkte relatert til kunstig intelligens . Microsoft har et innholds personaliseringsverktøy med kunstig intelligens, men de er ikke de eneste.

I dag er denne typen AI-tilpasning allerede innlemmet i CMS, slik tilfellet er med Sitecore – innholdsbehandleren som fokuserer på tilpasning. Systemet finner sammenhenger mellom innhold og brukeratferd og personaliserer innhold gjennom mønstre, som igjen baserer seg på forbrukerens kundereise.  

Personaliseringen av brukeropplevelsen blir stadig mer relevant i selskaper. Hos Novicell anbefaler vi at du tilpasser litt etter litt, men på en smidig måte, det vil si å utføre små handlinger for å lære raskt og å perfeksjonere personaliseringen for å analysere virkningen av virksomheten.

Har du spørsmål om tilpasning? Ta gjerne kontakt med oss i dag!

 

Abonner på vårt nyhetsbrev