Hvorfor bør du være synlig i julen?

Julehandelstiden regnes som den viktigste handelsperioden i året, og den kan sies å sparkes i gang med den store salgsdagen Black Friday siste helgen i november. 1 av 3 kommer til å handle julegaver på nett under årets julehandel, hvor det spås at disse vil legge igjen 2,7 milliarder kroner. Synlighet er viktig hele året, men i denne perioden er det ekstra viktig at du blir sett og funnet. Hvor stor synlighet du har på det digitale markedet kan nemlig være avgjørende for hvor stor del av denne potten du sikrer deg! 

Mens noen allerede er i gang med å skape den perfekte julestemningen gjennom å pynte huset og se alle juleklassikerne på TV, jobber andre på spreng for at kunder skal kunne få inspirasjon og tilbud om alt de trenger å kjøpe gjennom julen. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvilke trender i markedet som er prognostisert og hva du kan få ut av det. Nå ønsker vi å gi deg konkrete tips til hvordan du kan nå ut til kundene - eller for å snu på det - hvordan kundene skal få oppleve å bli eksponert for hva du har å tilby! For de trenger og ønsker jo akkurat det du har å tilby gjør de ikke? 

Men, hva mener vi egentlig med synlighet? 

Vel, det handler om nettopp det, å gjøre seg synlig! Når du er synlig kan kundene finne deg. Det er gjerne gjennom at du driver med målannonsering, men også alt av aktivitet bedriften din gjør på nett er med på å gjøre den synlig. Like, dele, kommentere, lage inspirasjonsinnhold, skrive blogg - alt dette sprer navnet på og tilbudene til bedriften rundt i de kanalene hvor målkunden din er aktiv. Det er faktisk slik at dersom du er med kunden på det den gjør, når den gjør det så er det større sjanse for at du er på riktig sted til riktig tid når den er i kjøpemodus. Du bør være med kunden når de planlegger julen (slik at merkenavnet ditt er det som dukker opp i deres tanker) og når planleggingen blir satt ut i praksis (slik at det er dine tilbud som blir kjøpt). Og du har nok skjønt det - det er mye som kjøpes i julen, og ikke bare fysiske produkter! Visste du for eksempel at julen er nordmenns høysesong for bestilling av sommerferie? Eller at vi gjerne legger bort omtanken for klimaet slik at vi kan kjøpe både nye og mange gaver og julemat med god samvittighet? At 40% av omsetningen i desember, og med det dobbelt så mye som resten av året, er dagligvarer? 

Nå lurer du kanskje på hva som konkret kan gjøres for å være med på omsetningsfesten. Da er tiden inne for å sette deg ned foran peisen tullet inn i et pledd, med kakao eller gløgg i favorittkoppen din og nyte lesingen i beste juleånd. For her kommer nemlig syv konkrete tips til deg som ønsker å skape synlighet gjennom julen! 

 

Tips 1 - Har du følt deg inspirert i det siste? 

Visste du at å ha minst ett bilde i dine Facebook innlegg øker engasjement for innlegget og at dobbelt så mange deler det? Eller at innlegg med bilder på Twitter oppnår 18% flere klikk? At videoer påvirker 90% av kunder frem mot et kjøp? 

Kunder som blir inspirert har større sannsynlighet for å kjøpe. Klesbutikker er gode på dette - med både bilder og videoer som gir plaggene et levende inntrykk i drømmende omgivelser, som viser hvordan produktet oppfører seg i bevegelse, og hvordan lyset treffer fargen. Mange klesbutikker har egne kategorier på nettsiden deres dedikert til å gi kjøpere inspirasjon til hvordan style klærne, hvordan de er på kroppen i bevegelse, eller hva som er gode julegavetips til han eller henne. Gjerne ønsker kunder et mer personlig innhold, som føles nærere deres personlighet og hverdag. Da Coca-Cola lanserte sin "Share a coke" kampanje i Australia, kampanjen hvor flaskene ble dekorert med nasjonale fornavn, og "alle" kunne finne fornavnet sitt på en flaske, var resultatene slående. 7% flere av den unge voksne befolkningen kjøpe flaskene, trafikk på Coca-Cola sin Facebook profil økte med 870%, og den fikk 39% flere følgere. 76 tusen virtuelle cola-flasker ble delt på nett og merket fikk et enda bedre rykte. Folk verden over elsket denne personlig rettede kampanjen. 

Hva kan du gjøre selv med dine produkter eller tjenester tenker du kanskje nå? Vis dem frem i inspirerende omgivelser som retter seg mot forskjellige interesser og hobbyer som sport, turgåing, håndarbeid, musikk, kultur, eller en hyggelig familiestund hjemme i stuen eller på hytten, og hvordan det du kan tilby passer med dette. Visualiser visjonen og verdiene til merkevaren og selskapet ditt. Slik får du muligheten til å påvirke kunders beslutninger og valg både før, under og etter kjøpet! 

 

Tips 2 - Send ut flere nyhetsbrev! 

Du bør under julehandelsperioden doble antall nyhetsbrev du sender ut i kampen om kundens oppmerksomhet. Nyhetsbrev bør være en del av den digitale strategien din hele året, men i julen, hvor kjøpehyppigheten øker kraftig i takt med konkurransen om å nå kundene, bør du sende ut mange flere. Nyhetsbrev sendes til kunders e-postadresse, og bør være rettet mot de kundene du ønsker å nå. Tilpass innholdet til de ulike kundegruppene! 

Hva oppnår du gjennom disse nyhetsbrevene? Det er mye! Ikke bare er det en rimelig form for markedsføring, det er også en effektiv måte å drive personlig rettet markedsføring. Det er en perfekt mulighet til å inspirere med nyttige tips og triks, personlige budskap og kommunisere nye varer, tjenester og tilbud. I tillegg senkes kostnader for konverteringer mens du tjener mer på hver kunde. Det er en effektiv måte å konvertere leads på og bygge gode kunderelasjoner! E-post er nemlig verdens mest brukte digitale kanal med tre milliarder unike brukere. I tillegg er nyhetsbrev målbart slik at du enkelt kan se av statistikk hva som funker og ikke. Sist, men ikke minst; kombinert med resten av den digitale markedsføringen din i sosiale medier og på nett så blir det til sammen en høy effekt i markedet! Du blir... synlig! 

 

Tips 3 - Organisk synlighet gjennom organisk søkemotoroptimalisering (SEO) 

Har du tenkt gjennom hvor mange ganger det samme ordet søkes på i søkemotoren til Google? Når det nærmer seg desember er det et ord som søkes på hyppig, nemlig: julegavetips. Derfor burde du få med akkurat dette ordet og relaterte ord og temaer i dine digitale kanaler for at du skal ha mulighet til å bli funnet gjennom organiske søk. En god strategi for SEO skal utvikles og oppdateres kontinuerlig. Husk på blant annet følgende når du utvikler SEO-strategien for julehandelen: 

- Ha gode søkeord: de må være relevant til det du ønsker å bli funnet på 

- Skill deg ut i mengden: ellers blir du ikke synlig 

- Ha et mål om at brukere skal engasjere innholdet: klikk, lik og del bør være målet for strategien 

- Ha en link til nettsiden din: SEO skal være et verktøy som får brukere inn på nettsiden din 

- Ha en brukervennlig og optimalisert nettside: når du har fått kunden inn på siden skal den enkelt kunne foreta et kjøp og finne informasjon

 Ikke bare gir SEO organisk trafikk, det bidrar også til å bygge troverdighet og tillit til din bedrift. Analyser søkeordene dine i år og bruk dette til å utvikle en god strategi for neste års julehandel. Resultater kan ses etter noen måneder etter at du lanserte strategien.

 

Tips 4 - Annonsering 

70% av klikk i søkemotorer er organiske. Det betyr ikke at du skal glemme de resterende 30%. Betalte søk er nettopp de som dukker opp helt øverst i Googles søkemotor, som knyttes til hva bedriften din handler om og som kanskje er de viktigste søkeordene. Gjennom Googles eget verktøy for reklamekampanjer - Google Ads - kan du utvikle søkeord av høy kvalitet, noe som trekker deg lenger opp på listen over betalte søkeord. Jo bedre søkeord du har, jo høyere opp på plasseringene på Google kommer du. 

I tillegg til en god SEO-strategi må du aldri glemme effekten sosiale medier har for annonsering. Plattformer som Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, LinkedIn og Tiktok lar deg nå ut til et enormt antall mennesker. I Norge bruker 68% Facebook daglig, 49% bruker Snapchat, 41% Instagram, 30% Youtube og 15% Tiktok. Sosiale medier er den beste måten å nå ut til brukere der er, når de er der, og når de er på utkikk etter inspirasjon og er i kjøpemodus. Tilpass innholdet til de forskjellige kanalene og brukergruppene, og samkjør innholdet ditt i alle kanaler. La kunden enkelt komme fra en plattform og inn på nettsiden din, eller la dem kjøpe direkte fra plattformen. 

Sist, men ikke minst; bruk hashtags! Da når du ut til mange flere! Kanskje de til og med begynner å følge deg?

 

Tips 5 – Lag en oversikt over det du gjør! 

Lag en plan for alle synlighetstiltakene du skal gjøre i julen! Det er viktig å samkjøre innholdet ditt, og da er det lurt å lage en plan hvor du setter opp mål, tiltak og resultater. Ha kontroll på alt du gjør og følg opp tiltakene. Mister du oversikten så har du denne planen å falle tilbake på! 

I planen er det lurt at du setter spesifikke punkter på hva som skal utføres og hvem som skal utføre det.

  • Hva er det vi skal markedsføre?
  • Hva ønsker vi å oppnå med markedsføringsaktivitetene?
  • Hvilke forskjellige tiltak skal vi gjøre og hva skal tiltakene inneholde?
  • Når skal de forskjellige tiltakene utføres?
  • Hvordan skal vi måle resultater av aktiviteter og hva skal vi se etter for å lære fra analysene?
  • Hvem skal utføre de enkelte oppgavene?

 Sett opp matriser, punktlister og strukturer for å sørge for en god oversikt. Dette er en nøkkelkomponent i om du lykkes med satsingen for synlighet i julen,

 

Ble du inspirert av dette innlegget og fikk med deg noen nyttige tips? Lykke til med synlighet i julen! Husk at vi kan hjelpe deg med å sette opp systemer, utvikle strategier, utføre, forvalte og følge opp. Det er bare å ta kontakt dersom du er nysgjerrig på hva vi kan gjøre for deg!