Hvorfor et hotellnettsted må optimaliseres

I løpet av 2019 og begynnelsen av 2020 ble hotellnettsteder den nest største online bookingkanalen. Noen av årsakene til denne økningen i reservasjoner er relatert til brukeropplevelsen og insentivene som hotellene tilbyr sine kunder.

87% av brukerne besøker nettstedet til et hotell før de reserverer, og de samme forbrukerne besøker i gjennomsnitt 18 sider gjennom flere forskjellige enheter over åtte økter før de reserverer.

I løpet av mars, april og mai 2020 har reiselivs- og hotellsektoren vært en av de mest berørte av COVID-19. Sektoren vil  fortsette å merke konsekvensene i flere måneder fremover på grunn av begrensninger og restriksjoner for internasjonal turisme.

Personer vil ikke lenger bestille like tidlig som før, men vente med å reservere en reise grunnet COVID-19 og sikkerhet knyttet opp mot reisen. I følge statistikk vil de satse mer på nasjonal og lokal turisme, derfor er det viktigere nå enn noen gang å ha et profesjonelt og optimalisert nettsted, da det vil være det beste verktøyet for å øke direkte bookinger. Det er sentralt å ha en digital markedsføringsstrategi som setter fokus på brukeren, på denne måten vil du ha større sannsynlighet for å skille deg ut fra konkurrentene.
 

1. Velg et velfungerende CMS

For å bestemme hvilket content management system (CMS) du skal bruke, må du ta hensyn til hvilken bookingsystem nettstedet bruker, ettersom dette er et sentralt element. Men du må også vurdere sikkerheten til CMSet og om du trenger å tilpasse innhold i henhold til brukeratferd. Det er viktig å integrere en API fra bookingsystemet, i tillegg til at du har et nettsted som har få svakheter som dårlig kapasitet.

Novicell har stor erfaring innen hotellbransjen og vi ser at mange har fordel av å bruke Umbraco til denne typen prosjekt. Vi kan derfor varmt anbefale denne plattformen, selvsagt avhengig av behovene til virksomheten.

Les mer om Umbraco her


2. UX / UI-design

I gjennomsnitt bruker søkere omlag seks minutter til å se på hotellnettsteder, noe som er en fin mulighet til å lokke dine fremtidige gjester med tiltalende bilder, lettleste rombeskrivelser og attraktive tilbud for å gjøre beslutningen for å bestille så enkel som mulig. Det er viktig å vise hva gjestene kan gjøre når de ankommer bestemmelsesstedet. Hvis du lager video som en del av nettstrategien din, vil du interessere gjestene dine ytterligere.

Utformingen av en hvilken som helst nettside må være attraktiv. Studier viser at en estetisk nettside skaper tillit. Estetikk er direkte relatert til at det har en enkel utforming og er balansert. Derfor vurderer ekspertene innen brukervennlighet og grensesnittdesign at for at et digitalt produkt skal være appellerende, må det oppfylle visse standarder: minimalisme, balanse, visuelt hierarki og visuell sammenheng.

Designet må sette brukeren i sentrum for beslutningene uten å glemme behovene til virksomheten: å søke en balanse mellom brukerens behov og virksomhetens behov. For å oppnå balansen mellom behovene er det viktig å ha UX-designere som inkorporerer brukerundersøkelser og brukertestingmetoder i utviklingen, for å bekrefte at designvedtak blir validert av brukere. Ethvert nettsted, uansett virksomhet, må være designet for mobile enheter med et adaptivt design som er responsivt.


3. Optimalisert reservasjonsmotor

Det er også veldig viktig å dra full nytte av reservasjonsmotoren slik at gjester selv kan booke direkte.

Reservasjonsmotoren må være designet for å tilby en god brukeropplevelse og høy sikkerhet for å oppnå flere konverteringer. Hotellbookingsmotoren må også kunne implementeres med metasøkmotorer for reise. På denne måten sikrer du at rom kan bookes fra nettstedet ditt og fra metasearch-portalene.

4. Lokal og internasjonal SEO 

Et sentralt område i optimaliseringen av et nettsted innen hotellsektoren er SEO. Søkemotorer representerer en viktig kilde til trafikk. Et studie fant at over 40% av besøkende kommer fra organisk trafikk via søkemotorer. For at brukere skal kunne videreføres til nettstedet ditt fra søkemotorer som Google, må du ha en tilfredsstillende plassering. 

Å oppnå en tilfredsstillende rangering i søkemotorer for et hotell er ikke en lett oppgave; det krever optimalisering av både on-page og off-page SEO for å oppnå resultater.
I hotellsektoren er internasjonal SEO også viktig, da mange av kundene som ønsker å booke et hotell kommer fra andre land. Derfor er det nødvendig at nettsiden tilpasses det lokale språket i de interessante markedene for å optimalisere rangeringen for nettsiden i søkemotorer. 

I tillegg er det like viktig å jobbe med lokal SEO som er en gunstig og kostnadseffektiv markedsføringsstartegi og vil kunne gi gode resultater i kombinasjon med konvensjonell SEO. Oppnår du gode resultater på nasjonalt nivå er det enklere å gjøre det bra lokalt. Generering av en lokal SEO er derfor helt sentral. 

5. Benytt sosiale medier

Sosiale medier er en flott måte å kommunisere med potensielle kunder. Det er viktig å ha merkeambassadører, nisje influencere og bloggere som promoterer ditt selskap gjennom anmeldelser og artikler på bloggene deres og i sosiale medier.

Det er viktig å ha en tilstedeværelse på reiseplattformer som TripAdvisor, og dra nytte av Instagram for å dele inspirerende bilder både fra og rundt hotellet.
Når det gjelder hotellbransjen er anmeldelser en veldig verdifull ressurs for brukere: ingen booker et hotell hvor anmeldelsene er negative. Derfor er plattformer som Booking.com, TripAdvisor, Google My Business, Facebook og Agoda viktige.

Et online omdømme er viktig for å overbevise potensielle kunder om at hotellet ditt er det beste alternativet for dem. Overvåk hva som blir sagt om merkevaren din, og sørg for at ditt omdømme på nettet er best mulig. Dette vil skje ikke bare gjennom en god opplevelse på nettet, men også ved å tilby en god service i alle faser, fra reservasjonen til opplevelsen av hotellet og oppholdet.

6. Annonsering i Google og sosiale medier

Hvis konkurrenten investerer i annonsering, kan du ikke falle bak og miste synligheten.

Å lage søkeordsanalyser for relevante nøkkelord er viktig og effektivt. Det er likevel viktig å ikke glemme potensialet for eksponering av nettstedet ditt i relevante kanaler. Google-annonser er den største betaling per klikk plattformen i verden, dermed vil annonsering i Google gi en potensiell tilgang til mer enn 3,5 milliarder daglige søk.

Ved å benytte seg av sosiale medier som en markedskanal kan du tiltrekke potensielle kunder til hotellsiden din. Annonsering i sosiale medier er den optimale måten for investeringen din å få en høyere avkastning på, takket være de omfattende segmenteringsmulighetene som disse kanalene tilbyr.

Hvis du vil ha mer informasjon om optimalisering av nettsider og digital strategi for hotell, er du velkommen til å kontakte oss.

Vil du ha mer bransjespesifikke digitale inputs?

Meld deg på vårt nyhetsbrev