INBOUND 2021

Key takeaways fra Inbound 2021 – HubSpots egne konferanse om Inbound Marketing

Jeg elsker å lære nye ting, og jeg elsker å lære fra andre. Da jeg var mindre drømte jeg om å bli lærer, men drømmen avtok da jeg som litt eldre forsto at jeg er en kreativ sjel, som aller helst bør utfolde mine kreative evner, og valget falt på markedsføring. Helt siden jeg begynte å studere har interessen og fascinasjonen for faget blomstret ytterligere, og det å dra på jobb har blitt som et fristed for meg, der jeg kan teste ut ideer, tenke kreativt og kose meg mens jeg jobber.

Derfor var jeg ikke vond å be da jeg ble spurt om jeg hadde lyst til å få faglig påfyll gjennom konferansen «INBOUND 2021», HubSpots egne event for oss som digger Inbound Marketing. For etter 1,5 år på hjemmekontor er det ikke noe hemmelighet at inspirasjonen var nogen lunde på bunn og at motivasjonen var noe svekket.

INBOUND 2021 var en fullstendig oppslukende, online opplevelse som tok for seg de seneste digitale trendene, gode og proaktive samtaler og viktig bro-bygging på nett. Tusenvis av globale deltakere fikk mulighet til å knytte kontakt med hverandre, sparre og lære, der fokuset lå på å informere og opplyse om det nyeste av det nye, uavhengig av bransje. Driver du med markedsføring av noe slag, er INBOUND en konferanse du BØR legge inn i kalenderen neste år.

Jeg har ledd, jeg har grått og jeg har skrevet notater til «krampa tok meg». Her er mine key takeaways fra konferansen.

Finn frem kaffekoppen, sett deg godt til rette og god leselyst!

 

GOOGLE FJERNER 3.PARTS COOKIES I 2023

Jepp, Google annonserte i starten av 2020 av de fjerner 3.parts cookies innen 2023. MEN det betyr ikke at det er slutten på alt som heter sporing.

  1. parts cookies, eller informasjonskapsler om du vil, er ikke den eneste teknologien som brukes på å spore brukere på internett, og det er ikke den siste heller.

Det finnes flere eksisterende teknologier som kan spore brukerne, akkurat slik 3. parts cookies gjør nå. Disse teknologiene inkluderer:

  • Lokal lagring
  • IndexedDB*
  • Web -SQL
  • Annen teknologi som gjør det mulig å lagre data på en brukers enhet fra nettlesere (slik cookies gjør i dag).

* IndexedDB er en måte for deg å lagre data i en brukers nettleser. 

Safari, for eksempel, har blokkert cookies i flere år, og vi ser at de som benytter sporing på en daglig basis i arbeidet sitt jobber annerledes, bruker andre metoder og finner nye løsninger slik at de kan spore brukerne likevel, selv uten 3. parts cookies!

Dette betyr i all hovedsak at dersom du aktivt bruker 3. parts cookies i dag, må du bruke 2022 på å omstrukturere måten du innhenter data og hvordan du jobber, og dermed legge opp til nye strategier og løsninger som fungerer, selv uten 3. parts cookies!

Bruk 2022 på å finne ut av hvordan cookies påvirker deg og din virksomhet. Å endre arbeidsmetoden sin, og dermed finne nye og innovative måter å jobbe på, tar mellom 6 og 9 måneder å implementere. Derfor bør du starte allerede .

The Death of the Third-Party Cookie Have More Impacts on Marketers than  Users | by Hao Wang | Marketing in the Age of Digital | Medium

SÅ... HVA BØR DU GJØRE NÅ?

1) Start med blanke ark - gå vekk fra de nyeste strategiene, og "get back to basics"

2) Oppdater deg på det nyeste teknologiverden har å by på og følg med på trender

3) Utnytte kontobaserte strategier

 

HVA BETYR BACK TO BASICS?

Vit hvordan du kan nå publikummet ditt;

  • Juster budskap, kreativer og hva du tilbyr etter det kunden vil ha
  • Mål, test, juster, gjenta
  • Segmenter!
  • Skap personlige verdier og meldinger til leads, publikum og kunder
  • Innhent data fra ulike analyser

 

NY TREND ALERT … HEI ABM!

ENDELIG er det dags for å slå sammen salg og markedsføring - og konseptet i sin skjønneste prakt har fått navnet ABM;

Account

Based

Marketing

Tenk deg en verden der du kan starte salgsprosessen ved å selge direkte til kunder som gir høyest verdi? Ingen bortkastet tid på å jobbe med å markedsføre og selge til ukvalifiserte leads som ikke passer for din virksomhet? Det betyr at du kan gå rett inn i fasene med å engasjere og engasjere målgruppen din.

Snakk om effektivitet, ikke sant?

Prosessen lar deg justere markedsførings- og salgsteamene dine fra begynnelsen for å fremme langsiktig forretningsvekst, glede kunder og øke inntektene. Win win!

What is Account Based Marketing and How to Create an ABM Strategy

HVA BETYR DET FOR DEG?

Marked- og salgsavdelingen samarbeider med å definere kontoer, nisjer og brukere, ved hjelp av personalisering.

Som en motpol til inbound marketing, der marketing holder i (MQLs) leads, har salgsavdelingen som regel hovedansvar i ABM-prosjekter.

 

HVORDAN FUNKER DET?

Ved hjelp av en ICP - eller Ideal Client Profile om du vil - jobber salg- og marketing sammen for å definere bransjer, nisjer og evt. selskaper man skal målrette seg mot.

Markedsavdelingen vil da ha som oppgave å skape innhold som retter seg mot disse kontoene, slik at de riktige personene blir eksponert for innholdet, til riktig tid.

 

ØNSKER DU VEKST PÅ LINKEDIN? SE HIT!

Om du ønsker vekst på LinkedIn, hold deg til kun denne plattformen for en periode, og optimaliser innholdet for ønsket publikum på plattformen. Bruk tid på plattformen, lær deg hvordan organiske innlegg trekker oppmerksomhet, hva som fungerer om du ønsker betalt plassering, hva slags innhold som drar mest trafikk og hva slags målgruppe som engasjerer seg mest. Analyse er kanskje nøkkelordet her – en kjedelig jobb for noen, gøy for andre, men like viktig uansett!

 

  • Bruk Polls for hva det er verdt! Disse får nemlig 450 % STØRRE rekkevidde enn vanlige poster.
  • Om du ønsker organisk vekst, kan relevante artikler, tilpasset målgruppen din som engasjerer seg i innholdet ditt, gi god rekkevidde.
  • Bruk personaliserte videoer som gir tips og triks.
  • Bildekaruseller gir 150% mer synlighet organisk.
  • Den optimale lengden på LinkedIn er 1470 tegn (Dropp LinkedIn artikler, de gir 90% mindre rekkevidde enn et vanlig innlegg).
  • Publiser mellom 8 og 11 tirsdag, torsdag og lørdag
  • Ikke rediger innlegget ditt den første timen, da får du 15% færre visninger
  • Ikke vær den første til å kommentere ditt eget innlegg først!
  • Ikke bruk mer enn 10 emojis per innlegg, og hold deg til 3-5 hashtags
  • Eksterne linker reduserer rekkevidden med 50 % (Har du flere linker i et innlegg, reduseres synligheten med 70%)

LinkedIn Growth to empower you business opportunities

 

 

SEO-TRENDER 2022

SEO er nå en grunnleggende komponent i innholdsmarkedsføringsstrategi og bør aldri overses. SEO er viktig for større synlighet og er nøkkelen til online suksess. Når brukere finner nettstedet ditt, er sjansen stor for at de brukte en søkemotor som Google for å komme dit. Det er derfor det er kritisk å vurdere SEO -kvaliteten på innhold og for å sikre at det står i tråd med brukerens intensjon. Videre er SEO et relativt nytt fenomen innen digital markedsføring, noe som betyr at denne strategien vil gi innholdet ditt betydelige konkurransefortrinn. 

Her er de største SEO-trendene for 2022, i følge ekspertene:

  • Vi går vekk i fra søkeord og teknisk SEO til en mer formåls-, verdi- og behovsdrevet tilnærming.
  • Kildebasert innhold i stedet for betalte backlinks.
  • E.A.T - "Show Expertise, Authority and build Trust"

11 Important SEO Trends to Remember In 2021 » Small Business Bonfire

HA BRAND “UN-AWARENESS I BAKHODET»

95 % av alle potensielle kunder vet ikke engang om merkevaren din. Det er det viktig å gjøre noe med. For å øke synlighet, vekst og salg må du jobbe for å være synlig der potensielle kjøpere befinner seg.

Legg fokus på å bygge mental tilgjengelighet, altså at publikum tenker på deg om de behøver en løsning til sine pain-points, hvis du vil utvide virksomheten din.

 

Vil du ha digitale nyheter – rett i innboksen din?

Abonner på vårt nyhetsbrev!