Julehandel i lockdown - er nettbutikken din forberedt?

Tidligere denne uken opplyste TV2 Nyhetene at "Det er spådd en rekordhøy julehandel i år, men Oslos handelsgater står tomme". Befolkningen velger å handle på nett fremfor i fysiske butikker.

Det er ingen hemmelighet at Covid-19 har satt sin preg på verden, og at bedrifter som ikke tidligere har satset på sine digitale plattformer har blitt tvunget til å tenke nytt. Det er kanskje heller ikke overraskende at netthandelen har økt drastisk, og at den norske befolkningen ikke har brukt så mye tid og penger på netthandel noengang. Digital tilstedeværelse og synlighet har derfor aldri vært viktigere.

Les intervjuet med direktør for Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen om økningen i netthandelen som en konsekvens av Corona-pandemien.

"Sosial lockdown" fører til at fler handler julegaver på nett 

Fjoråret hadde en vekst på kun 1,6 % fra 2018, mens det i år er ventet en mye sterkere vekst. På grunn av den pågående pandemien har vi i gjennomsnitt brukt mye mindre penger på reise, uteliv, taxfree og handel i utlandet, noe som også har vært med på å bidra til sterk økonomisk vekst i det norske markedet. Folk har endret handlemønsteret sitt, og netthandelen er, som følge av dette, spådd til å øke med 24 % i årets julehandelmåneder, målt mot fjoråret.

Små nisjebutikker og butikker en tidligere kun har kunnet finne i sentrumsnære områder rundt om i landet opplever nå tøffere tider, og det er derfor ekstremt viktig at de følge med på utviklingen. Handlemønsteret til forbrukeren er det som holder slike tilbud i live, og det er derfor viktig at de tar endringene til etterretning og ser på mulighetene for å optimalisere eller opprette en nettbutikk. 

Les blogginnlegget "Ikke la nettbutikken din gå i svart på Black Friday."

Kan forvente sterkere vekst i netthandelen enn det prognosen tilsier

Fordi netthandelen har blitt viktigere enn noensinne, har også flere bedrifter valgt å bruke tid og ressurser på å bygge trygge og brukervennlige nettsider. Både for å styrke merkevaren sin, men også for å gi mulighet for handel med kunder fra hele landet. For små nisje- og lokale butikker er dette en mulighet til å øke salg og vokse seg enda større, ettersom nettbutikk gir et økt publikum. Økt netthandel har vært en trend i flere år, og har økt drastisk de siste årene. 

Fordi Corona har satt en stopper for flere muligheter i markedet har folk flest vendt seg til, og blitt kjent med nettshopping som et fenomen, og trenden ser derfor ikke til å forsvinne med det første. Snarere tvert i mot.

Med bakgrunn i de seneste smittevernstiltakene og mulig økt Coronasmitte frem mot jul, kan en forvente en enda sterkere vekst i netthandelen enn det prognosen nå tilsier. Dette understreker viktigheten av en fungerende nettside. I følge Statistisk sentralbyrå var netthandelsomsetningen i mars og april, da smittevernstiltakene var på sitt mest omfattende, slik vi ser tendenser til også nå,  i år hele 47% høyere enn samme måneder i 2019.

Vri det om til det positive 

Som et resultat av den pågående pandemien har små og store bedrifter blitt tvunget til modernisering, som har ført til flere nettbutikker og økt tilbud til forbrukeren. På bakgrunn av dette har vi sett økt interesse for flere butikker i markedet, og shoppingtilbudet har aldri vært mer tilgjengelig enn det er nå.

Til tross for lockdown og restriksjoner i nesten hele 2020 har varehandelen økt med 15 % i 3.kvartal, sammenlignet med fjoråret ifølge Statistisk Sentralbyrå. På bakgrunn av Covid-19 har bedrifter som normalt sett har hatt en begrenset kundegruppe fått en gylden mulighet til å utvide sine segmenter og kundegrupper, slik at potensiale for vekst i handel og omsetning er mye høyere. Kanskje du skal sette inn støtet og henge deg på? 

Skal vi hjelpe deg?

Det gjør vi så gjerne! Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hva vi kan gjøre for deg og din bedrift.