Lurer du på hva slags innhold som engasjerer på dine sosiale plattformer?

Alle som har vært borti markedsføringsfaget før, vet at det kan være vanskelig å forutse hva slags trender som fungerer, og hva som ikke vil det. Etter sosiale medier først ble introdusert, har faget vært i konstant forandring, og det som fungerer den ene dagen, vil ikke nødvendigvis fungere den neste.. Det blir stadig vanskeligere å engasjere forbrukerne sine i sosiale kanaler, ettersom vi på en daglig basis blir eksponert for hundrevis av merkevarer gjennom vår aktivitet i sosiale medier.

Det å skape innhold som engasjerer, og som fanger forbrukeren har derfor ikke vært viktigere enn det er nå. Den digitale innholdsproduksjonen er, i likhet med markedsføring, i endring, og vi ser viktigheten av å følge med på det som skjer, trender i markedet, samt det å ikke være redd for å feile.

Det skulle likevel ikke være så vanskelig å tracke det en publiserer, både i form av engasjement og treff på de ulike plattformene. Verktøy som Google Ads og Facebook Business Manager tillater oss som markedsførere å tilpasse innhold til de forbrukere som aktivt tar del i innholdet vårt, og det er derfor kritisk å følge med på utslag av dette for å kunne tilpasse innholdet til det som faktisk fungerer.

Fra tidligere ser vi at TV-, radio- og magasinannonsering ikke tillot forbrukeren å engasjere seg på samme måte som nå, i tillegg til at eksponeringen fant sted på en enveis-informativ måte. Ved hjelp av sosiale kanaler vi benytter i dag har vi mulighet til å lytte til kundene våre, tilpasse innhold og ikke minst tillate en toveis-interaksjon. Likevel er det ikke til å legge under en stol at vi scroller på en daglig basis forbi reklamer som er laget for å nå flest mulig, fortest mulig og kanskje også oftest mulig, uten å tilby noe mer enn et enveisbudskap.

Innholdet som publiseres bør sikte etter å skape et forhold med forbrukerne våre.

Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan holde på seerne dine i sosiale kanaler ved hjelp av innholdsproduksjon?

Vi gir deg våre 5 beste tips:

Ikke stopp etter 6 sekunder

Du kan få frem et budskap og branding på 6 sekunder, men det trenger ikke stoppe der. Gi dem en grunn til å se videoen/filmen videre. Vis brukermuligheter og engasjer dem i måten produktet kan brukes, slik at de ikke bare vet hva produktet er, men at de faktisk kjenner det igjen neste gang de går i butikken.

Annonsørene som lager engasjerende innhold med lengre varighet har tendenser til å oppnå bedre organisk spredning, samtidig som merkevaren bygges sterkere. Husk dog på at for at forbrukeren skal ville se mer, må annonsen fenge dem nok i løpet av de første 3 sekundene.

Bruk Youtube

På bakgrunn av Covid-19 har tid brukt på sosiale medier økt kraftig, og en undersøkelse gjort av Ipsos viser at 3,1 millioner nordmenn bruker Youtube på en daglig basis. Brukerne er i hovedsak mellom 18 og 39 år, så potensielle reach er enormt, samtidig som det gir deg muligheten til å nå ut til flere segmenter samtidig. De fleste bruker plattformen til å lære nye ting, få inspirasjon eller tidsfordriv, noe som gir deg mulighet til å annonsere til et publikum med bedre tid. I tillegg til dette er det med større sannsynlighet flere som vil se filmen med lyd, kontra på Facebook, noe som gir muligheten til å få frem ditt ønskede budskap bedre enn ved andre plattformer ved å benytte deg av flere sanser.

Vær en ”early adapter” – følg med i tiden

Som nevnt tidligere er innholdet som faktisk fungerer i sosiale medier i konstant endring. Det er derfor viktig å ta stilling til de endringene som skjer, og tilpasse innhold basert på tiden vi er i. Ser du potensiale i en trend, utnytt den. Er man tidlig nok ute i markedet kan rett innhold generere gratis klikk på din hjemmeside, og dermed være en kostnadseffektiv måte å øke trafikken, samtidig som merkevaren vil bygge seg opp og bli sterkere.


Optimaliser hele veien

I dag har vi flere verktøy tilgjengelig som man kan benytte seg av for å optimalisere utfall av annonsering. Det er ikke lenger bare viktig med kule kampanjer, men det er kritisk å få forbrukeren til å finne frem til den i det hele tatt. SEO, eller søkemotoroptimalisering er det arbeidet man gjør for å bli synlig i søkemotorene, som f.eks. Google, og er det som bidrar til at flere nettsider oppnår bedre synlighet i resultatene hos de ulike søkemotorene. Å benytte seg av SEO kan man oppnå mye bedre resultater. I tillegg er det viktig å høre på forbrukerne, se hvor de konverterer fra og hva de søker på for å finne frem til din bedrift, slik at det er lettere å optimalisere innhold på sidene som gjør at de faktisk får treff som leder til din nettside.

Kunsten av en sammenhengende feed

Det er kanskje ikke overraskende at det å ha en sammenhengende feed er viktig. Førsteinntrykket til forbrukeren på sosiale medier har mye å si på om de velger å kikke videre, eller scroller videre. Fordi det er så mange ulike plattformer, er det viktig å fokusere på kontinuitet, slik at forbrukeren kan kjenne seg igjen i innholdet på tvers av de ulike plattformene. I tillegg til dette vil en sammenheng mellom de ulike mediene og feeden der skape troverdighet, ettersom det binder hele bedriften sammen. Bilder og filmer som henger sammen skaper et godt utgangspunkt for flere besøkende og større sannsynlighet for en bredere følgerbase.

Vil du vite mer om hvordan man skaper innhold som faktisk engasjerer? Ta kontakt med oss i dag!