Lurer du på hvordan du skal planlegge dine PPC-kampanjer inn mot juleshoppingen?

Folk er allerede godt i gang med julehandelen, men det er fortsatt lenge igjen til julegavene skal være pakket og klare under treet. I mellomtiden bør en da fokusere på å faktisk bruke PPC riktig, slik at forbrukere finner frem til dine sider før selveste julekvelden. 

Her får du våre 3 beste tips for å utvikle den beste PPC-planen, slik at du fortest mulig kan maksimere salget ditt online under årets julehandel.

Leste du også: Julehandel i lockdown - er nettbutikken din forberedt?

Fase 1: Interesse og oppmerksomhet

Denne fasen bør finne sted tidlig, og er en prosess det er verdt å legge ekstra tid og energi på.

Det er viktig å gi verdi til innleggene og at meldingen du forsøker å sende kommer tydelig frem. Det er viktig å ha klart hvilket budskap du ønsker å sende til publikum, og om innholdet ditt i PPCen er tilstrekkelig for å nå nettopp dette.

Det finnes uttalige måter å gjøre det på, og det finnes ingen fasit på hva som er rett eller galt. 

Så hvordan skal du gjøre det? Tenk over følgende:

  • Hvor vil du nå potensielle kunder? Gjennom video- eller displaykampanjer?
  • Tenk kule og iøynefallende reklamer. Skill deg ut fra mengden og skap en «stoppeffekt» hos publikum som gjør at de ønsker å finne ut mer.
  • Bruk målgrupper i markedet:
    - Folk som har "kjøpsintensjon".
    - Hva er mitt hovedsegment?
    - Hva slags kampanjer kan jeg lage for å få skape interesser hos mitt hovedsegment?
  • På samme tid, ikke slå av søkekampanjer, video- og displaykampanjer som kan fungere som støtte for julekampanjene. Jo mer du har å gå på, jo bedre.   

Fase 2: Begjær og handling

Det er viktig å fokusere på kampanjer som gjør at publikum vil ha mer. Vi deler opp denne seksjonen i to ulike deler:

2.1 Ønskefase:

Det finner sted i begynnelsen av desember. Meningen med denne fasen er at vi vil fremme bedriften slik at julegaveønsker fra din nettbutikk blir skrevet ned, og fremme bedriften på en positiv måte slik at brukere finner bedriften interessant og at de ønsker å bli kunde.

Du kan for eksempel:

  • Ha spesifikke tilbud som bare er tilgjengelig i noen timer. Flere bedrifter sender ut mail og annonserer for den såkalte trenden «flash sale» og har hatt stor suksess med det, for å øke kundebasen og styrke merkevarens posisjon i markedet.
  • Fremhev returpolitikken. Understrek at en kan returnere varer helt frem til over nyttår for eksempel, slik at det ikke fremstår som risikofylt å handle julegaver hos deg med tanke på retur, bytte o.l.

Hvordan?

  • Lag en popup til nettet som tilbyr noen flash-tilbud, bare for brukere som legger igjen e-post. På denne måten samles også informasjon fra brukere inn og det kan være lettere å få flere påmeldt på nyhetsbrev som igjen kan være med på å holde interessen oppe, også etter endt julesalg.
  • Ha tilbud spesielt til nye kunder, som for eksempel 15 % avslag på første kjøp. Mange benytter seg av muligheten til å signe seg opp på nyhetsbrev så lenge de har funnet noe de kunne tenkt seg å kjøpe og ser mulighet til å spare noen kroner.

2.2 Handlingsfase:

Denne fasen finner sted i løpet av desembermåneden, og de siste dagene før garantert levering før jul bør prioriteres.

En kan for eksempel sende en epost om morgenen til alle abonnentene sine og minne dem på at det er siste sjanse for å sikre levering før jul, og minne dem på de tilbud du evt. har i forbindelse med dette. Dra nytte også av ettermiddagen til å sende andre eposter som understreker X antall timer igjen, slik at forbrukeren føler på kallet til å faktisk bli kunde, dersom de har vært usikre eller ventet litt med avgjørelsen sin.  

Hvordan?

  • I denne fasen må all innsats fra alle betalingsplattformer (både Google Ads og sosiale annonser) koordineres og kombineres for å nå målet ditt uten å overse noe nettverk og sosial plattform. Pass på at innholdet ditt er sammenhengende på tvers av kanaler.

Les også CMS-systemet markedsavdelingen din trenger

Fase 3: Oppretthold interesse

Minn forbrukeren på romjulssalg og send ut mail om dette. Det har tidligere vist seg at en nedteller i mail kan ha stor effekt for entusiasme og interesse etter jul, og er noe en kan tenke på å inkludere i sitt innhold.

Meldingen kan for eksempel være:

  • Fikk du ikke det du ønsket deg til jul? Ikke gå glipp av vårt romjulssalg, der du har mulighet til å kuppe de julegavene du ikke fikk, til en lav penge!

Bruk de ressursene du har tilgjengelig og utnytt deg av høytider som tillater kjøpsprosesser og annonsering som taler til forbrukeren. 

Hvordan?

  • Kundematch: skape målgrupper segmentert etter lister over kundene dine, og bruke online og offline data for å nå kundene dine og gjenvinne oppmerksomheten.

Dynamisk remarketing går et skritt utover standard remarketing, målet er å få best mulig ytelse fra dine nåværende kunder ved å vise dem nøyaktig hvilken type produkt de så på nettstedet ditt de foregående dagene. Disse annonsene til følge dem på deres SoMe-kontoer.

Interessert i å vite mer?

Lurer du på hvordan du skal sette opp en velfungerende PPC-kampanje? Eller vil du ha tips og triks til hvordan ditt innhold kan skape interesse i kampen om julekundene?

Ta kontakt med oss – vi hjelper deg gjerne å komme i gang før det er for sent.