Marketing Automation: Hva kan du automatisere i din bedrift?

Marketing Automation vil være til stor hjelp for deg som føler at du ikke har tiden og ressursene til å gjøre din kommunikasjon mer personlig. Den travle hverdagen din tar overhånd. Utfallet blir at du ofte ender opp med å produsere et nyhetsbrev som du sender ut til en lang liste med mottakere - fremfor å utnytte tiden på å finne ut hva som faktisk fenger dine kunder. For det er dette som skaper- og understøtter langsiktige kundeforhold. Og da er det jo så viktig å fokusere på det!

Kanskje du ikke har kontroll på hva som interesserer din målgruppe. Blir blogginnleggene, artiklene, casene og videoene du bruker tid og ressurser på å utarbeide faktisk lest? Isåfall av hvem? Og når det blir kjøpt produkter og tjenester hos din virksomhet, så vet du heller ikke om interessen startet med artikkelen du skrev det siste året, eller om det var noe annet som forårsaket kjøpet. Eller vet du det?

La oss få satt deg i førersetet! Men det viktigste av alt - la oss få deg tettere på kunden.

Data, data, data!

Unnskyld at jeg skriker det ut, men det er altså så viktig. Data. Det blir stadig vanskeligere å nå målgruppen, fordi forbrukerne drukner i mengden innhold, som er irrelevant for de fleste. Innsikt i forbrukernes atferd og behov blir dermed alfa og omega. Men hvordan skal du få relevant innsikt fra 100 kunders interesser og behov - eller fra 100.000? Marketing Automation er svaret.

Vi kan faktisk ikke snakke om Marketing Automation uten å nevne segmentering og data - og hvor mye data du har tilgang til. Med det rette datagrunnlaget og innsikt i kundene, kan vi begynne å jobbe med segmenter. Med segmenter kan vi personalisere vår kommunikasjon med kundene.

Heng med videre. Vi tar et eksempel:

Se for deg at vi er et universitet som både tilbyr bachelor- og masterutdannelser, videreutdannelser og kurser. Vi har en kontaktdatabase som består av:

  • Konverteringer fra nedlastning av materiale (brosjyrer/informasjonsmateriale)
  • Sign-ups til nyhetsbrev
  • Tidligere studerende ved universitetet
  • Nåværende studerende ved universitetet

Vi tar en titt på de forskjellige segmentene:

  • De vi vet er interesserte i å ta en videreutdannelse
    De har enten lastet ned materiale eller vist interesse via deres atferd

  • De vi vet mer presist at har sett på regnskap og revisjon-studiet som tilbys
    De har lastet ned materiale, eller vist det via deres atferd

  • De vi vet har sett på kurser som starter neste år
    Dette har de vist gjennom deres atferd

  • Vi vet at de har vært inne på siden man melder seg opp til en utdannelse, men de har ikke fylt ut skjemaet.

Med all denne kunnskapen har vi gått fra å sende en e-mail ut til hele kontaktdatabasen hvor vi forsøker å selge et bredt utvalg kurser til å nå kunne målrette vår kommunikasjon nøye - i dette tilfelle til personer som med stor sannsynlighet ønsker å starte på et kurs i regnskap og revisjon neste år.

Det kan være flere årsaker til at de besøkende ender på siden til påmeldingsskjemaet, men faller fra igjen. En grundig gjennomgang av kundereisen er selvfølgelig til stor hjelp her. Men la oss anta at de interesserte kanskje har noen bekymringer rundt:

  • Økonomien
  • Tiden de skal bruke på studie
  • Hva de egentlig får ut av det
  • Kanskje det ikke passer så godt å studere dette året, men at det kunne være av interesse på et senere tidspunkt

Alle disse bekymringene og tankene kan vi adressere i et flow av e-mails som alt sammen har av hensikt å guide dem til å ta den riktige beslutningen - kjøpe eller ikke kjøpe. Sistnevnte er også helt greit, for hvis de selv kan komme til det resonnementet så har du og din salgsavdeling ikke brukt tiden på å lage salgsoppfølgingen hos dem som ikke var den riktige matchen for deg og deres produkt.  

Og hva er det automatiske i det?

Jo, for det første kan du sette en dynamisk liste til å lage segmenteringsarbeidet for deg. Det eneste du skal gjøre er å sette opp kriteriene, så sørger teknikken for å sende folk inn på listen din når de oppfyller disse.

Kontaktene ruller automatisk inn i din flow av e-mails når de kommer på listen din. De som ender opp med å melde seg på, kan derfor bli "vippet opp" i et nytt flow som kler på dem med relevant informasjon frem mot studiestart. Alt dette skjer med formålet om å komme tettere på kundene, og gi dem en opplevelse av at de blir tatt hånd om - at de ikke rammes med masse unødvendig informasjon, men at man faktisk har brukt tid på å forstå og målrette kommunikasjon etter dem.

Marketing Automation skal gjøre det lettere for deg

Dette var jo bare et enkelt eksempel ut av 100 - ja kanskje 1000 - potensielle email-flows som dette universitetet kan ta i bruk. Tenk hva det faktisk kan gjøre for din virksomhet!

Synes du det høres komplisert ut? Husk da at Marketing Automation ikke handler om å gjøre ting mer komplisert. Tvertimot. Det handler om å komme tettere på kunden, og til sist gjøre jobben din enklere. Det vil selvfølgelig alltid være en stor oppgave i starten, hvor alt skal settes opp, men godene vil dukke opp.

Ønsker du flere råd til å ta Marketing Automation til neste nivå? Da må du gjerne ta kontakt med oss.