Øk din organiske click-rate: spesialtegn og symboler i sidetitler og metabeskrivelser

Når du skriver sidetitler og metabeskrivelser for nettsider, har du muligheten til å "krydre" dem med spesialtegn og symboler av forskjellige slag.

Disse ekstra tegnene kan brukes i kampen om oppmerksomhet på Google. Hvis du bruker tegn og symboler, og konkurrentene ikke gjør det, vil du skille deg ut fra mengden. Det vil trolig gi sidene dine en høyere CTR (Click-Through Rate) og dermed mer trafikk.

Hvis du vil se en SERP (resultatside) på Google fylt med nettopp dette, kan du prøve å google 'billige lån'. Her, i likhet med andre populære søkeord, er det en hard kamp om kundens oppmerksomhet, så bruken av tegn og symboler har økt kraftig.

I virkeligheten, og det som er synlig for søkeren, vil ikke alle tegn være synlige, nettopp fordi Google ikke godtar annet enn ren tekst i metakoder. Å legge inn tegnene vil uansett være lønnsomt.

Optimaliser sidetitler og metabeskrivelser

Mange bruker bindestreker (-) for å skille setninger, og den vertikale linjen (|) er også mye brukt som skilletegn. Andre tegn som aksepteres og som begynner å vinne terreng, er piler. F.eks. (→), (↔) og (⇒).

Vær oppmerksom på at det er en forskjell i hvilke tegn som påvirker titler og beskrivelser. Det er også en forskjell i HVOR det er mulig å sette inn tegnene. I sidetitler kan de settes inn i begynnelsen, midten og slutten, i metabeskrivelsene vil de ikke bli inkludert hvis du setter dem inn i starten av setningen. 

Hvis vi holder oss til pilene, kan vi se at pilene som (→) og (⇒) fungerer fint i sidetitlene, men utelates når de settes inn i metabeskrivelsene. Omvendt fungerer piler som (↔), (↓) (↑) og (➤) bra i metabeskrivelsene, men vises ikke i sidetitlene.

Personlig liker jeg å sette inn anførselstegnet (») i sidetitlene mine, og det enkle punktet her (•) fungerer også bra i og med at den har noe elegant ved seg når en ser den i annonsen.

Sist, men ikke minst er det flåttene (✓) som kan settes inn i metabeskrivelsene. For noen blir det et grønt 'tungt hake' (✅).

Emojis i sidetitler og metabeskrivelser

Du kan også bruke (noen) emojis. I tillegg til smileys (😃), er det noen håndtegn (👌) og forskjellige symboler som ild (🔥) eller medaljen (🥇) som også aksepteres. Det kan raskt bli barnslig, så prøv å begrense bruken, samtidig som en passer på at en kun bruker det om en skal nå en målgruppe som er litt yngre.

Jeg vil anbefale deg å gjøre dine egne eksperimenter, og teste hva som fungerer best for nettstedet ditt. Et gyllent råd i denne forbindelse er: Alt med måte. Overdreven bruk av blikkfang kan virke negativt. Metataggene dine fungerer som førsteinntrykk for publikum før de klikker på siden, så sørg for at tekstene ser troverdige og tiltalende ut, uten at de er altfor oppmerksomhetsvekkende. 

Har du et eksempel på et spesialtegn eller symbol som ser bra ut i Google?