Ønsker du å øke din organiske trafikk? Vi viser deg hvordan!

Når man skriver metatitler og metabeskrivelser til nettsider har man mulighet for å "krydre" dem med spesialtegn og symboler av forskjellig art. 

Disse ekstra tegnene kan brukes i kampen om oppmerksomheten på Google. Hvis du bruker tegn og symboler, og konkurrentene dine ikke gjør det, vil du nemlig skille deg ut i mengden. Det vil sannsynligvis gi sidene dine en høyere CTR (Click-Through Rate) og dermed mer trafikk. 

Vil du se en SERP (resultatside) på Google det det blir tatt i bruk mer enn kun tekst, kan du prøve å søke på "billig lån". På søkefraser som dette er det hard konkurranse, så her vil det lønne seg å legge inn en ekstra innsats. 

Optimaliser metatitler og metabeskrivelser

Mange bruker bindestrek (-) eller tankestrek (–)  til å skille mellom setninger, og den loddrette streken (|) er også utbredt som separator. Andre tegn som kan aksepteres og som begynner å vinne utbredelse er piler, eks. (→), (↔) og (⇒). 

Vær oppmerksom på at det er en forskjell på hvilke tegn som slår gjennom i henholdsvis titler og beskrivelser. Det er også forskjell på HVOR det er mulig å sette inn tegnene. I metatitler kan de settes inn i starten, midten og slutten. I metabeskrivelsene kommer de ikke med hvis du setter de i begynnelsen.

Hvis vi velger å bruke pilene kan man konstantere at piler som (→) og (⇒) fungerer fint i metatitlene, men blir utelatt ved innsettelse i metabeskrivelsene. Omvendt virker piler som (↔), (↓) (↑) og (➤) fint i metabeskrivelsen, men kommer ikke med i metatitlene. 

Selv liker jeg å sette inn sitattegnet (») i mine metatitler, og den enkle kulen (•) fungerer også godt, da den har noe elegant over seg. 

Så er det selvfølgelig flueben (✓) som kan settes i metabeskrivelsene, og for noen blir det en grønn ’heavy check mark’ (✅).

Emojis i metatiter og metabeskrivelser 

Man kan også bruke (noen) emojis. Ut over smileys (😃) er det noen håndtegn (👌) og varierte symboler som brann(🔥) eller medaljen (🥇) som også aksepteres. En viktig ting å tenke på er publikum. Bruk av emoji er generelt for yngre kunder. Tenk på det fra deres perspektiv ved å spørre deg selv: "Hvilke emojis vil de bruke for å finne bedriften min?".

Jeg vil anbefale deg å eksperimentere og teste hva som fungerer best for nettsiden din. Et gyldent råd i denne forbindelse: Alt med måte. Overdreven bruk av blikkfang kan virke useriøst. Dine metatagger fungerer som førsteinntrykk for brukerene som trykker på siden, så sørg for at teksten virker troverdig og tiltalende, og ikke altfor oppmerksomhetsvekkende. 

Til slutt: Din metatittel spiler en viktig roller som en del av din nettsides SEO, så selv om spesielle karakterer eller emojis virker som en god idé må du være oppmerksom på at enhver endring i metatittelen kan påvirke rangeringen på nettsiden din.