Få en større kundebase med SEO

Tilgjengeligheten vi har til datamaskiner og smarttelefoner gir oss tilgang til informasjon døgnet rundt. Med enkel tilgang til internett forventer brukere å finne informasjon og svar umiddelbart uten behov for å navigere seg mye rundt. Det myldrer av nettsteder som kan gi svar eller informasjon brukere er på jakt etter. Google rangerer resultatene basert på hvilke som anses som mest relevante og troverdige. Tross alt har en bruker det gjerne travelt med å finne den spesifikke informasjonen, og ønsker derfor ikke å lese irrelevant innhold på nettstedet.

Bak hvert eneste søk som er skrevet inn i søkemotoren indekserer Google eller en søkemotorrobot alle nøkkelord som samsvarer med, eller er relatert til ordene som brukes i søket. 

Rangeringen din i søkemotoren er kritisk

Hvert markedsføringsbyrå som er på internett ønsker å få sin hjemmeside eller nettsted i den ettertraktede søkeresultatposisjonen. Men hvorfor er en høy rangering i søkemotoren noe alle higer etter? Personers forventninger til umiddelbare svar medfører at kun en håndfull av resultater bli undersøkt. De resterende blir ignorert.


En god digital markedsføring med SEO-optimalisering av hjemmesiden gir en større sjanse for at nettstedet ditt oppnår en av de høyst rangerte plasseringene, og dermed øker antall besøkende. Disse kan være potensielle kunder. Søkemotoroptimalisering skaper ikke bare mer trafikk til nettstedet ditt, det tiltrekker seg også beslutingstakere i bedrifter som er interessert i merkevaren, tjenesten din eller produktet. For å dra nytte av dette burde du spore søkeordrangeringene dine med SERP-rangeringsverktøy for å overvåke resultatene av SEO-innsatsen din.

Hvis du ikke er kjent med søkemotoroptimalisering kan det være overveldende å forstå hvor du skal begynne og hva du skal foreta deg. I dette innlegget vil vi gi deg noen enkle SEO-teknikker du kan implementere for vekke oppmerksomheten til søkemotorroboter, og oppnå en høyere og mer synlig rangering:

1. Bruk nøkkelord

Et godt utgangspunkt for en vellykket SEO-strategi er implementering av nøkkelord. Ved å sette opp en konto med Google Search Console, får du tilgang til et praktisk søkeordverktøy. Her kan du identifisere hvilke bransjer eller nisjespesifikke søkeord, setninger og søkeordgrupper som du kan spisse deg inn mot. Når du har bestemt deg for søkeordene du skal bruke burde du se etter de med lavere søkevolum, men høye månedlige søk. Søkeordene med lavere søkevolum tilsier at de er konkurransedyktige, slik at selskapet har en bedre sjanse til å rangere høyt ved søk på disse.

Det er lett å bli fristet til å gå for de brede, generiske, korte søkeordene, men det vil gjerne også alle andre gjøre. Du burde heller fokusere på strategien rundt long-tail nøkkelord, det vil si søkeord eller setningsuttrykk som inneholder flere ord som også er mer spesifikke. På denne måten vil sjansene for at nettstedet ditt bli rangert høyt være større. Brukere som finner og besøker nettstedet ditt vil gjerne være svært interessert i et produkt eller en tjeneste du tilbyr, da de har konkretisert søket.

2. Gjør nettstedet ditt responsivt for mobilformat 

Når en bruker utfører et søk på internett skjer det gjerne via en smarttelefon fremfor en datamaskin. Formatet på en datamaskin sammenlignet med en smarttelefon er merkbar, skjermstørrelsen utgjør en stor forskjell for hvordan nettsteder blir fremstilt. For å unngå at dette påvirker deg og din bedrift må du sørge for at nettstedet ditt er responsivt på mobilen også. Hvis ikke dette tas hensyn til blir det vanskelig å navigere seg nettstedet ditt, da den oppfattes lite brukervennlig sammelignet med en datamarskin. Ettersom majoriteten bruker mobil, rangerer Google nettsteder som ikke er tilpasset mobil lavere. Et tilpasningsdyktig format er en sentral rangeringsfaktor som påvirker Googles søkerangering. Tilpasser du deg mobilformat tilfredsstiller du ikke bare søkemotorer men du gir besøkende et positivt inntrykk av bedriften.

Bildet over illustrerer differansen mellom en ikke responsiv nettside på mobil sammenlignet med en som er responsiv. Bildet til venstre viser en nettside som er tung å navigere seg rundt på, brukeren vil gjerne klikke seg raskt ut av nettsiden uten å undersøke den videre etter informasjon. Mobilen til høyre viser en nettside som er i riktig format og er enkel å lese av på mobilskjermen.


3. Skriv gode metabeskrivelser

Metabeskrivelser er en eller to linjer som vises under overskriften for det klikkbare nettstedet. Hensikten er å gi en kort beskrivelse av hva den spesifikke siden handler om. Lengden burde gjerne være på 150 tegn, og overstiges dette kan den bli avkortet, noe du bør unngå da metabeskrivelser skal være korte og konsise. Et ekstra tips her er å sette inn noen av de mest sentrale søkeordene dine. I utformingen av metabeskrivelsen din bør du ta hensyn til hva brukeren ønsker svar på og la metabeskrivelsen være svaret på spørsmålene deres.

4. Bli aktiv på Googles bedriftsoppføringer

Google Min Bedrift er en god måte for lokale bedrifter å få en lokal oppføring på nettet. Ved å oppføre virksomheten på Google Maps med veibeskrivelse, et sammendrag av tjenester og produkter, bilder, telefon, omtaler og lenke til nettstedet vil bedriften din framstå som lett tilgjengelig.
Omtalebiten er spesielt avgjørende. Målet med omtaler er å generere flest mulig positive anmeldelser som mulig. Nettbaserte brukere som undersøker en bedrift eller ønsker å komme i kontakt vil gjerne lese omtaler om selskapet før de velger å ta kontakt, foreta et kjøp eller inngå en avtale. Denne formen for markedsføring er uvurderlig, og burde være et mål for alle bedrifter å oppnå.


5. Produser regelmessig kvalitetsinnhold

Publisering av blogginnlegg med informativt og nyttig innhold vil øke rangeringen din, herunder kan du også implementere nøkkelord og lenker. Søkemotorer ser etter nytt innhold som gir en nytteverdi. Konsekvent blogging viser søkemotorer og brukere at aktøren er en pålitelig informasjonskilde.
En annen mulighet gjennom blogg er å få et blogginnlegg publisert på et annet nettsted. På denne måten vil blogginnlegget ditt få større eksponering og flere besøk. Blir innlegget publisert på et anerkjent nettsted innenfor din bransje vil deres troverdighet speiles over på omdømme ditt. På denne måten kan du oppleve et løft i rangering blant søkeresultater. Vil du ta dette enda et hakk høyere kan andres blogginnlegg publiseres på nettstedet ditt i bytte mot at de poster blogginnlegget ditt på deres nettsted. Dette er en av de gunstigste måtene å utveksle lenker og skape positiv vareprat om hverandre.


6. Optimaliser bildene dine

Det er fort gjort å glemme at søkemotorer er datamaskiner som kun leser tekst og tall. Blinde besøkende trenger en beskrivelse av bildet som blir lest av for dem. For å gjøre dette mulig må du bruke en ALT-kode. Dette er korte beskrivelser med noen få ord som forteller hva bildet skildrer. Skriv gjerne nøkkelord i ALT-beskrivelsene av bildene, da gode ALT-beskrivelser vil gjøre at nettstedet sitt oppleves som mer relevant for søkemotorer.


Algoritmene og formelen som brukes av søkeresultatroboter endres ofte, og dermed er det viktig å overvåke nettstedets SEO-rangering, og kontinuerlig tilpasse dem.
Selv om de ovenfor nevnte teknikkene for søkemotoroptimalisering gir et godt fundament og er enkle å implementere, kan det være en utfordring å vedlikeholde og sikre en god rangering. Det krever konstant vedlikehold og innretninger over lang tid for å sikre en god rangering. 

Ønsker du å få hjelp med optimalisering av rangeringen din?

Kontakt oss i dag for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift med SEO.

Kilder: 
https://www.liverpoolseomarty.co.uk/seo-leads-seo-agency/

https://www.semrush.com/blog/how-to-generate-more-leads-for-your-business-with-seo/