Snart ferie – er du forberedt?

Før du bytter ut arbeidsklærne med badetøy bør du planlegge både innhold og strategi. Ferien er en stor mulighet for å nå ut til mange med et begrenset budsjett, og er noe nesten alle bedrifter bør snuse på muligheten for før sommeren melder sin ankomst. For de av dere i markedsføringsfeltet er dette sannsynligvis en av de mest hektiske periodene av året. Her er fire punkter du bør krysse av før du tar ferie.

1. Kjør på med annonsering i ferien

Sommertid = skjermtid! Med skolefri og hjernen i sommermodus er flere mennesker mer på telefonen enn til vanlig. Dette er et flott tidspunkt å dra nytte av de engasjerte målgruppene og fange verdifulle konverteringer. Enten det er gjennom sosiale medier og digitale annonser, reklametavler eller andre medier, vil annonsene og markedsføringstiltakene dine garantert nå målgrupper som ellers er opptatt på andre tider av året.

Bygg opp spenning og momentum

En annen fordel med annonsering i sommer er at bedriften din kan bygge opp spenning og momentum for den kommende julesesongen, skolestart, Halloween, jul osv. Du har bygget en sterk markedsføringsstrategi, så hvorfor ikke fortsette med det i stedet for å starte fra bunnen av når de kaldere månedene kommer? Ikke gå glipp av å komme i kontakt med publikum du har jobbet hardt for å bygge opp og beholde.

 

2. Planlegg blogginnlegg og innlegg på sosiale medier på forhånd

Hvis du har ansvar for blogginnhold eller sosiale medier, bør den første delen av feriesjekklisten være å planlegge innleggene dine på forhånd. Sjekk CMS og sørg for at dine redaksjonelle og sosiale innholdsplaner er konfigurert til å kjøre sømløst i ditt fravær uken før ferie. Sett av nok tid til å utarbeide en markedsføringsplan før du drar på ferie for å fylle ut eventuelle innholds-hull. Verktøy som Hubspot kan hjelpe deg med å planlegge innlegg på tvers av flere plattformer.

 

3. Optimaliser nettsiden din!

Å sette en festlig stemning og ta del i feriefølelsene til dine kunder er avgjørende for nettsiden din. Besøkende vil bli lengre på landingssidene, og utforske det med større entusiasme hvis de føler seg omfavnet av sommerlige tilbud og kampanjer.

Din feriemarkedsføring bør fange oppmerksomhet. Bring emosjonell kontekst til alle elementene på nettstedet ditt, inkludert bunntekst, topptekst, CTA-er og andre elementer. Å dekorere nettstedet ditt med sommerglede forsterker forbindelsen med kundene.

4. E-postkampanje

En festlig e-post er et must for enhver markedsføringskampanje. Kunder venter spent på å motta spesielle e-posttilbud og muligheten til å spare penger før ferien. Bruk fargerike design, vakre bilder og tall som tydelig viser rabatter. Ingen ønsker å lese store biter av tekst, så hold det enkelt og til poenget. Du planlegger sannsynligvis å annonsere spesielle ferierabatter, noe som definitivt er en god idé. Du bør i tillegg vurdere å utvide tilbudene dine med en spesiell e-post til dine nåværende kunder. Gi ekstra belønninger for å få dem til å føle seg spesielle og for å oppmuntre dem til å besøke nettstedet ditt oftere.

Ideer til ferie-e-postkampanje

Selv om det kan virke noe klisjé, husk at noen mennesker venter på å motta eksklusive e-poster slik at de kan handle med ferierabatter.

Her er fem ideer for e-postkampanjen din:

  • Rabatter for Early Birds: Oppmuntre kjøpere til å kjøpe feriegaver tidlig, og tilby attraktive rabatter i en begrenset periode.
  • Spesialpriser kun for nettbestillinger: Fang kundenes oppmerksomhet med et fristende tilbud om ekstra rabatter når de kjøper gaver uten å forlate hjemmet.
  • Eksklusiv rabattkode på innsiden: Intriger shoppere med et tilbud om eksklusive kupp.
  • Siste sjanse for enhver nettbestilling: Skap en følelse av at det haster og engasjer kjøpere til å bestille før det er for sent. Gi dem beskjed om den siste mulige datoen de trygt kan forvente at en pakke blir levert i tide.

 

Alt i alt

Du kan forvente å se en overflod av tilbud fra konkurrerende merker. Så det er avgjørende at du utvikler lyse og minneverdige annonseringsløsninger som vil hjelpe deg å skille deg ut fra mengden. Nå er tiden inne for å sjekke markedsføringskampanjen din (og sjekk dem to ganger) slik at du kan begynne å spre litt sommerglede. Dra nytte av den magiske ferieatmosfæren for å tiltrekke nye kunder, øke salget og promotere virksomheten din, merkevaren eller kundene dine!