SoMe-trendene du bør ta med deg inn i 2021

Korona-pandemien satte sine spor i de mange hjem i 2020, og det er slettes ingen hemmelighet at det har preget verdensøkonomien og en haug av bedrifter i året som har vært. Markedet tok en helomvending, og trenden med netthandel ble skutt i været da pandemien inntraff. Aldri før har det vært viktigere med en digital tilstedeværelse, og aldri før har så mange vært mer opptatt av det heller. Til tross for at 2020 er over, tar vi med oss lærdommen fra det og trer over i et nytt år, med nye muligheter og digitale trender.

Tatt fjoråret i betraktning, kan vi anta at sosiale medier i 2021 vil utvikle seg til å bli viktigere enn noensinne. Det har vist seg å være svært lønnsomt å bruke tid og ressurser på annonsering i sosiale medier, både for å nå flere ved økt synlighet, samt økt konvertering. For å få til dette, krever SoMe-markedsføring at kanalansvarlige holder seg oppdatert på de siste trendene innen teknisk og sosial utvikling, for å sikre at de utnytter alle muligheter, slik at de kan nå ut til flest mulig.

Det er ikke til å legge under en stol at vi har sett en rekke endringer i bruken av sosiale medier, sammen med en rekke andre kundeadferdsmessige faktorer som har påvirket kjøpsmønstre til forbrukeren. En undersøkelse gjort av Datareportals, ved Simon Kemp, viser at nesten halvparten av de globale respondentene sier de har brukt mer tid på sosiale medier på grunn av Covid-19.

Spørsmålet blir derfor ikke om du skal satse på sosiale medier-markedsføring, men hvordan du skal gjøre det.

Det kan være vanskelig å holde publikum engasjert, og det er derfor viktig at innholdet passer til nåtidens miljø og hendelser. Vi lever i en verden som konstant endrer seg, likeså med sosiale medier. Nå er det derfor viktigere enn noengang å forstå hvordan en effektivt kan bruke SoMe-kanaler, og nytten av dem.

Spørsmålet vi da kan stille er enkelt: Hvilke trender bør vi ta med videre, og fokusere på i 2021?

Her har du 7 av dem:

1) Forholdsmarkedsføring

Hvem stoler kundene dine mest på? Med økende bekymringer over personvern og falske nyheter, vil det være vanskeligere enn noensinne å danne et tillitsforhold med kundene dine i 2021. Engelske studier viser at bortimot 75% av mennesker eksponert for reklame og annonser ikke aksepterer annonser som sannhet. Det er derfor kjempeviktig å bygge tillit gjennom forholdsmarkedsføring til ditt publikum.

Så, la oss ta en titt på disse tallene og hva det betyr....

63% av brukerne av sosiale medier føler at andre forbrukeres rangeringer er nr. 1

70% av forbrukerne mener kunders meninger betyr mer enn hva bedriften selv sier (mer enn dobbelt så mange som stoler på annonser)

Forbrukere er generelt veldig skeptiske til annonsering, men studiet viser altså at kunden lettere stoler på andre kunders mening. En ide her kan være å opprette muligheten for både tilbakemeldinger og «reviews» som tydelig vises på siden. Et så lite grep kan være med på å skape troverdighet til bedriften, og vil mest sannsynlig øke sjansen for kredibilitet og potensielle kundeforhold.

Med andre ord, la kundene tale til potensielle kunder som søker etter informasjon.

For å få gjennomslag i 2021, må markedsførere av sosiale medier investere i forholdet til ansatte, kunder og influencere, for å sikre at våre viktigste merkevarebudskap blir støttet av de stemmer kundene våre verdsetter mest.

2) «People first»

Kommunikasjon fra begge veier er kjempeviktig når det kommer til å booste organiske poster i dine følgeres feed. Vi vet allerede at det finnes algorytmer som spesialtilpasser innhold til hver enkelt profil, basert på hva de har vist interesse for tidligere, i tillegg til målrettede betalte / sponsede innlegg.

Influencer-marketing har blitt et enormt stort fenomen de senere år og mange bedrifter bruker nettopp disse menneskene for å komme enda nærmere forbrukerne sine. Det har i det siste hatt en negativ konnotasjon assosiert ved det, og trenden vi ser vil ta over i 2021 er bruken av mikro-influencere. Man trenger ikke nødvendigvis bruke de største influencerne for å nå ut til sitt publikum, så lenge man bruker riktig influencer. Ofte kan de mindre influencerne ha et mer spesifikt publikum, som også kan ha et mer engasjert publikum med tillit. Fokuset bør derfor være mindre på antall følgere, men mer på innhold og hva slags følgerbase de har. Dette kan gjøre annonseringen mer troverdig og personlig, og dermed skape bedre assosiasjoner med merkevaren som sådan.

3) Relevant sosialt innhold

Et økt fokus på politiske, miljømessige og sosiale spørsmål gjennom året betyr økte sosiale medier-samtaler om problemene kundene dine bryr seg om og ser på som viktige. Det er viktig å ta del i disse diskusjonene, og ta stilling til hvordan du vil gå frem med bedriftens synspunkt. For eksempel kan en kunde velge din bedrift over en annen som er billigere, basert på dets interesser. Er kunden opptatt av miljø og klima, kan dine klimavennlige produkter, som også er markedsført miljøvennlige,  stille sterkere i kjøpsprosessen, kun basert hvordan bedriften taler om problemet.

Merkles Q4 2020 Media Insights Report nådde vippepunktet og fant at 56% av forbrukerne sier at de ikke har noen respekt for bedrifter som er stille om viktige spørsmål. Så det er på tide å utnytte den sosiale plattformen din for å informere og berolige kundene dine om dine standpunkt og hva som er viktig for kundene når de velger leverandør eller bedrift. 

I 2021 vil altså forbrukerne lete etter mer meningsfylt innhold som de kan dele for å utdanne andre.

Merker som har en definert mening om likhet eller feminisme, men som ikke gjør noe med det, vil bli kritisert for manglende handling. Forbrukere vil forvente en mer menneskelig tilnærming fra merkevarer i året som kommer.

4) Social gaming

Da Covid-19 for alvor slo inn, vendte folk seg mye til videospill og digital gaming for å fylle fritiden med noe. I 2021 bør stigmatismen knyttet til spill løftes, ettersom merkevarer blir mer fokusert på disse relevante plattformene.

I løpet av de siste 13 månedene har det blitt funnet at antall personer som identifiserer seg som spillere har økt fra 31,1 millioner i august 2019 til 41,2 millioner i juli 2020, med en øyeblikkelig økning vist i lockdown-perioden.

I tillegg er nøkkelordene som kommer opp oftere ikke relatert til spillene folk spiller, men snarere hvem de spiller med. Mennesker, venner, samfunn er alle samtaledrivere, med plattformer for å koble til andre spillere som Twitch og YouTube dukker også opp. Tonen er også positiv. Siden folk ikke er i stand til å koble ansikt til ansikt i den virkelige verden under en global pandemi, vender de seg til å bygge forbindelser i de digitale rommene. Disse samfunnene vil bare bli sterkere i 2021 og utover og er noe en bør snuse mer på i året som kommer.

5) Litt mer samtalemarkedsføring

Men resultatene av pandemien stopper ikke der. Den har også ført til at flere bedrifter gjerne har behovet for å komme i kontakt med forbrukerne. Det er nemlig ikke slik lenger at man kan annonsere uten mål og mening, ei heller rope ut budskapene sine uten et spesifikt publikum i mente og håpe på det beste. Det handler om å ha samtaler og forbindelser, dialog og relasjoner med forbrukerne. Det er dette vi ser kan ha store betydninger for salg, også i 2021.

Salg er ikke lenger topprioritet for kunder. I stedet er det informasjon, engasjement og sosiale problemer som driver engasjement.

Talkwalker spår at 2021 vil muliggjøre samtale markedsføring fullt potensial. Samtalemarkedsføring er en metode for å engasjere kunder gjennom samtaler, ved hjelp av chatbots, sosiale meldinger, samtaler og mer. Det handler om å bygge relasjoner gjennom personlig tilpasset innhold.

Selv om det er en relativt ny markedsføringsmetode, sa studien at samtalemarkedsføring er svært tilpasningsdyktig, slik at merkevarer raskt kan endre meldinger for å møte ulike situasjoner eller forbrukere. Merker kan også åpne merkevaren sin for aktive forbrukersamtaler ved å kombinere det med en mer samtale tone i meldingen, en som bringer en menneskelig stemme til sosiale medier.

6 ) Social Shopping

87% av alle oss som handler på nettet, tror allerede at sosiale medier inspirerer og hjelper oss med kjøpsbeslutningen.

So far so good. Men hvorfor stoppe der? I 2020 ble det nye supervåpenet kalt avstand; og med halvparten av verdens befolkning i mer eller mindre konstant selvvalgt benlås på digitale og sosiale medier, er det neste åpenbare trinnet selvfølgelig sosial shopping.

"Mye mer behagelig og helsesikker versjon, der du klikker på varene direkte fra Instagram-feeden din."

Sosial shopping, eller sosial handel, er ikke et nytt konsept, og mange selskaper er allerede godt på vei til å gjøre sine sosiale kanaler til bestselgende kjøpesentre. Lanseringen av Pinterest-kataloger og produktnåler, Facebook- og Instagram-butikker, TikToks samarbeid med Shopify og Googles planer for Youtube-shopping har - hjulpet av Corona-låsing og økt online-salg - satt en turbo på utviklingen det siste året.

Data viser faktisk at COVID-19-pandemien har akselerert skiftet fra fysiske butikker til e-handel med omtrent fem år. I 2021 vil den eksplodere.

Logikken er åpenbar: Forbrukere handler på nettet og er på sosiale medier mer enn noen gang før. Du vil konvertere dem til kunder så raskt som mulig og mens de fremdeles er varme. Så hvorfor kaste bort tid på å sende dem til nettstedet ditt - og potensielt miste dem underveis?

7 ) Abonnement og langvarige kundeforhold

Vi er godt forbi tiden det bare er klassiske tjenester som TV, telefon, avis og forsikring vi kjøper på abonnement. I dag trekkes regningen for alt fra lydbøker, musikk og strømmetjenester, til måltider, sminke og blomster like stille fra bankkontoen vår hver måned. Og veksten er til å ta og føle på. Bare i 2019 brukte nordmenn 30 milliarder kroner på nettabonnement, som tilsvarer 21% av all online handel.

For med en abonnementsmodell kan selskapet forutsi salg og er garantert en stabil inntjening fra måned til måned. Bedre med færre, men langvarige, monogame (kunde) forhold, enn den serielle monogamien som er både kostbar, tidkrevende og tungvint.

For forbrukeren gir det også mening. Vi kan tilfredsstille vår aldri sviktende appetitt for alt som er enkelt, praktisk og sparer tid.

Abonnementsmodellen bør implementeres i forretningsstrategien din i 2021.

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer informasjon eller hjelp til dine digitale strategier i det kommende året.