SoMe-trendene du bør ta med deg inn i 2022

Vi nærmer oss 2022, og til tross for at 2021 også har vært preget av pandemi og «lockdown», kan vi trøste oss med at det endelig er lys i tunellen. Landegrenser er åpne igjen, munnbindkravet er kastet i søpla og vi kan endelig klemme hverandre. Det betyr likevel ikke at tiden brukt på sosiale medier er dalende, snarere tvert imot.

Om vi skal tro Ipsos , kan vi se at til tross for litt mer frihet og normalt liv, har SoMe-vanene våre forblitt. Om de har kommet for å bli er vanskelig å svare på, men det kan altså se sånn ut. Det betyr altså at bedrifter er avhengige av å digitalisere seg selv og å ha en digital tilstedeværelse. Enten det gjelder nettbutikk eller tilstedeværelse på sosiale medier, har digital synlighet aldri vært viktigere. Og det er nettopp der hovedfokuset hos de største sosiale plattformene ligger. Vi går inn i en tid der e-commerce og sosiale medier går hånd i hanske, og det er kanskje ikke så overraskende at vi derfor råder deg til å ta del i den digitale reisen ila. året 2022. Om ikke du digitaliserer deg helt, bør du hvert fall krysse linja og la sosiale medier bli en del av strategien din i 2022.

Spørsmålet blir derfor ikke om du skal satse på sosiale medier-markedsføring, men hvordan du skal gjøre det.

Det kan være vanskelig å holde publikum engasjert, og det er derfor viktig at innholdet passer til nåtidens miljø og hendelser. Vi lever i en verden som konstant endrer seg, likeså med sosiale medier. Nå er det derfor viktigere enn noen gang å forstå hvordan en effektivt kan bruke SoMe-kanaler, og nytten av dem.

Spørsmålet vi kan stille er enkelt: Hvilke lærdommer tar vi med oss fra 2021, og hvilke trender trumfer 2022?

Og det er ikke rent lite, kjære leser. Her har du en oversikt, plattform for plattform, over de antatte endringene og nøkkeltrendene for sosiale medier i 2022.

Til tross for at vi runder av 2021 om snaue 2 måneder, betyr det ikke at disse trendene fremtrer med en gang klokka bikker midnatt på nyttårsaften, men det er heller en indikasjon på hva vi kan forvente ila. de neste 12 månedene.

Facebook

Til tross for fremtredende aktivitet og nye sosiale medier, har Facebook klart å holde seg på toppen av de mest brukte plattformene, også i 2021. Med sine 2,9 milliarder brukere, er det en plattform du absolutt burde implementere i SoMe-strategien din i 2022.

Plattformen mister kanskje den yngre målgruppa til plattformer som Snapchat og Tiktok, men likevel holder de interessen oppe blant de eldre på skalaen. For å være et aktivt verktøy for bedrifter som sikter seg inn på en litt eldre målgruppe, har de i lagt vekt på å legge inn flere annonseverktøy og forretningsalternativer, nettopp for å nå den aktive brukergruppa bedre.

Økt fokus på e-commerce

Allerede i begynnelsen av corona, introduserte plattformen både Facebook- og Instagram-shops. Dette ga bedrifter en helt unik mulighet til å nå ut til flere, forkorte kjøpsløpet og øke synlighet og tilgjengelighet via sosiale medier.

Siden den gang har «in-stream» shopping skutt i været, og har dermed også blitt en sentral del av både Facebook og Instagram. Dette forventes å øke ytterligere i løpet av 2022. Facebook har selv luftet ideen om at de vil komme med flere kjøpsvennlige poster, potensielt gjennom utviklingen av Facebook Pay og sin egen Diem (deres egne, digitale valuta!), en forbedret versjon av «discover shopping / produktoppdagelse» og flere ulike varslinger for kjøp-bare produkter «instream».

Live shopping

Live shopping er også en trend vi har sett mye av i året som har vært, og som kommer til å eksplodere i 2022. Bare i Kina har liveshopping økt med 280% fra 2017 til 2020, og entrer nå et marked verdt mer enn 423 milliarder dollar i 2022.
Facebook ser potensiale i lignende, vestlige markeder, og vi kan forvente å se flere elementer fra live shopping og netthandel i plattformen ila. 2022.

Facebook jobber også med å bli et grunnleggende element i den digitale infrastrukturen til fremvoksende markeder, der e-handel også e-handel kommer til å ta en stor del av kaka i dette skiftet. På grunn av det, kan du forvente enda flere shoppingverktøy integrert i plattformen i året som kommer, ettersom det er sannsynlig at disse funksjonene, på sikt, vil dekke for evt. Tap av annonseinntekter.

Audio social

Husker du Clubhouse? Appen som kom like fort som den dro? På samme måte som video-streaming under corona, har også lyd og sosiale medier blitt mer allmenn tilgjengelig. Alle kan lage lyd-innhold, alle kan dele interessant innhold og det med konsekvent hyppighet. Å være god på lyd- og video-streaming er en ferdighet ikke alle har, og problemet som har blusset opp ved at flere har begynt å lage lyd- og videoinnhold, er at appene sliter med å kvalitetssikre innholdet som brukere blir eksponert for. Hvordan skal du vise frem det beste lydinnholdet til hver enkelt bruker, for så å generere engasjement med live-streams? Der har Facebook gjort en fenomenal jobb, ved at de har begrenset tilgangen til lydrommene som kan finnes i Discover, til høyprofilerte brukere / grupper, hvilket er en tilnærming som er langt mer levedyktig enn både Clubhouse og Twitter sin tilnærming. Som et resultat av dette er Facebooks opptreden på denne fronten langt bedre enn konkurrentene og vi kan forvente å se mer av denne type innhold på plattformen det kommende året.

iOS15 påvirker annonsering, derfor er Facebooks oppfordring (og en av de desidert viktigste SoMe-trendene i 2022) at du må stole på systemet

Facebook oppfordrer annonsører til å store med på maskinlæringsprosessene som vil komme med oppfordringer og veiledninger, etter at iOS15 rullet ut og Google fjerner 3.parts cookies.

Facebook hevder de jobber med å bygge systemer som vil hjelpe merkevarer og annonsører med å opprettholde effektiviteten av å annonsere i plattformen, på tross av begrenset data. De legger vekt på at annonsører bør bruke god tid på innlæringsprosessen og testingen av hver kampanje, og justere basert på brukerrespons.

Facebook vil oppfordre annonsører til å kjøre lengre kampanjer og være tålmodige, mens markedsførere i økende grad vil gå over til en hybrid rapporteringstilnærming, ved å bruke Google Analytics og andre metoder for å spore respons fremfor Business Manager.

 

Instagram

Facebooks andre, store SoMe-plattform fortsetter veksten, og der andre apper skaper nye trender, har Instagram det siste året blitt en såkalt «trendjager», der mye av innholdstrendene kommer fra både Snapchat og Tiktok. Likevel er appen populær, og bare i Norge har 63% av hele befolkningen over 18 år en profil, hvorav 41 % aktivt bruker appen daglig (Ipsos). Med andre ord har man et massivt publikum man kan nå ut til, om man bruker plattformen på riktig måte.

Så… Hva kan vi vente fra Instagram i 2022?

I likhet med sin storebror Facebook, vil vi se flere kjøpsfunksjoner og et e-commerce fokus på plattformen i 2022. Netthandel-funksjonene på Instagram har kommet på løpende bånd i 2021, og det stopper ikke her. Jo flere shoppingmuligheter Instagram kan bygge inn, jo mer nytte gir det forbrukeren, og jo flere vil bruke appen til nettopp dette.

I følge Instagram selv, skulle de ønske at alle varer i et innlegg skal være «shopable», eller i det minste lede til oppdagelse av nye produkter. Derfor kan vi forvente at vi i 2022 skal kunne se akkurat dette, både i stillbilder og i videoer. Du kan dermed forvente at det blir testet flere ulike shoppingalternativer ila. 2022, slik som avanserte produktsøk, «product discover» i feeden og live shopping.

Alt dette vil gi Instagram et nytt bruksområde og bruksfokus, og vi kan derfor forvente at annonsører og merkevarer vil benytte appen som en inntektsgenerator i året som kommer.

Skiftende plattformfokus

Instagram har, ila. 2021, flyttet fokuset vekk fra å kun være en inspirasjonskanal, til å legge hovedfokus på e-handel, hvilket vi kan forvente å se videreutvikle seg også i 2022. Målet til Instagram er å gjøre alle innlegg “shopable, og appen er derfor i stadig endring. Det er ønskelig å gjøre Instagram til en plattform der brukerne blir vant til å bruke penger, og at det således blir en naturlig kanal for brukere å faktisk kjøpe ting på.

I tillegg til dette, vil “discover”-delen av plattformen, også kalt produktoppdagelse, videreutvikles og ta større plass.

Du kan derfor forvente å se flere shoppingalternativer bli testet på Instagram det neste året, i tillegg til bildesøk og et stort fokus på liveshopping, i likhet med Facebook.

Ikke bare blir det enklere for brukere å handle via appen, men det blir lettere for annonsører å bygge et nytt bruksfokus

Instagram Reels

Videoinnhold og engasjement er allerede dominerende på Instagram, med Tiktok-inspirerte Reels som sitt raskest voksende element. Pga. Dette er det rimelig å anta at Instagram vil fortsette å sette fokus på dette, også i det kommende året. Man kan derfor forvente at det vil bli valgfritt med et “Stories / Reels”-skjermalternativ, før den tradisjonelle feeden til slutt trekkes tilbake.

Brukere vil fortsatt kunne legge ut stillbilder, man bare deler dem i Stories i stedet, som da vil forbli på profilen din som standard. Det er et stort skritt fra appens opprinnelse, men bredere brukeratferd peker mot at dette er fremtiden, og hvis Instagram ønsker å holde seg relevante, må den bevege seg bort fra det opprinnelige fokuset.

 

Snapchat

Til tross for at Snapchat er en relativt liten plattform når det kommer til antall brukere, har de en verdifull gruppe brukere, og det har derfor blitt en nøkkelplattform for mer personlig innhold og kommunikasjon.

Virtuell mote

Snap-brukere kan nå kle Bitmoji-karakterene sine i merkeklær, noe som gir brukere flere måter å tilpasse sitt virtuelle jeg, og bedre vise frem interessene og klesstilen sin.

Dette har et stort potensial. For eksempel tjener online spillnettverk som Fortnite og Roblox allerede mesteparten av inntektene sine fra klær og kosmetikk i spillet, og muligheter for å tilpasse sine digitale karakterer, og disse trendene, som stadig har blitt innebygd atferd blant unge brukere, vil etter hvert være viktige elementer i det utvidede metaskiftet.

Snapchat kan være i forkant av dette, og allerede nå kan du kle dem i et økende utvalg av moteartikler fra store merker, hvilket vil bli en ny og stor inntektskilde i 2022.

 

Pinterest

Av alle de store sosiale plattformene kan Pinterest faktisk ha vært den største vinneren av det pandemiledede e-handelsskiftet, med mange flere brukere som henvender seg til appen som en erstatning for kjøpesenteret, og et middel til å oppdage nye produkter og trender.

Utfordringen for Pinterest nå er å utnytte dette presset, og sikre at de nye brukere som har tatt plattformen i bruk som et resultat av pandemien, ikke plutselig forsvinner når fysiske butikker gjenåpner.

Så hvordan vil Pinterest gjøre det?

Videoinnhold

Som alle plattformer jobber Pinterest med å tilpasse seg forbrukstrender ved å legge til nye videoformater, inkludert Stories, med et pin-spesifikt spinn i hvert tilfelle.

Pinterest vil også fortsette å fremheve videoinnhold – i tillegg til at AR-plasseringer som integreres i plattformen vil gjøre det mulig for brukere å se hvordan visse produkter vil se ut i hjemmene deres.

Forenklet prosess

Et stort fokus for Pinterest har vært å gjøre det så enkelt som mulig for bedrifter og selgere å koble produktkatalogen sin til plattformen, noe som gjør det lettere å kjøpe pins, med oppdatering av lager- og prisinformasjon i sanntid. Plattformen har allerede integrasjoner med Shopify og andre e-handelsplattformer, og du kan forvente å se dem både utvide partnerskapene sine, samtidig som de tilbyr enda enklere tilkoblingsmuligheter på denne fronten, og hjelper flere merker med å ta i bruk plattformen.

TikTok

Om du enda ikke har hørt om Tiktok har du en jobb å gjøre. Det er den nye, store plattformen med Instagram som hovedkonkurrent. Her er hva du kan forvente av TikTok i løpet av det neste året.

Inntekstgenerering

Mens TikTok fortsetter å ekspandere, og nå har passert en milliard aktive brukere, ligger hovedutfordringen fortsatt i effektiv inntektsgenerering, både for selve plattformen og for dens beste innholdsprodusenter. Hvis innholdsprodusenter ikke kan tjene penger i appen, vil de finne andre plattformer som vil belønne dem for innsatsen, med direkte inntektsgenerering i lengre videoer.

TikTok kan ikke konkurrere med denne typen direkte inntektsgenerering, basert på hver enkelt videos ytelse, så den må legge til rette for e-handel og merkevarepartnerskap så mye som mulig for å maksimere inntektspotensialet.

Trendjacking

Å forstå TikTok er nøkkelen til markedsføringssuksess i appen, som også er den viktigste inngangsbarrieren for merkevarer. På andre sosiale plattformer kan markedsførere generelt “re-market’e" kampanjer fra bredere kampanjer, og tilpasse dem til hvert tilbud. Det fungerer ikke på TikTok, som krever en dedikert, plattformspesifikk, minimalt forstyrrende tilnærming.

På grunn av dette jobber TikTok med å gi markedsførere flere måter å benytte seg av de siste trendene på, og du kan forvente å se enda flere alternativer på denne fronten i 2022.

Forvent også å se TikTok tilby forbedrede alternativer for egendefinerte hashtag-trender og strukturerte måter å bygge videoutfordringer inn i kampanjer.

 

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer informasjon eller hjelp til dine digitale strategier i det kommende året.

Vil du holde deg oppdatert på digitale trender innen markedsføring og e-commerce?

Abonner på vårt nyhetsbrev