Tiktok-annonsering for nybegynnere - klar, ferdig, GÅ!

TikTok-annonsering er den nye annonseplattformen i byen. Mediet er fortsatt ungt, noe som betyr lav konkurranse med andre annonsører. Den lave konkurransen betyr også lavere priser og bedre muligheter for å få oppmerksomhet fra den unge målgruppen som kan være vanskelig å nå.

Hva venter du på?

Hopp inn og lag billige eksponeringer, klikk, appnedlastinger og konverteringer. Nå har Novicell tilgang til TikTok byråkontoen og oppretter allerede flere kontoer for flere av våre kunder.

Hva er TikTok?

TikTok er en utrolig populær, raskt voksende sosial medieplattform. Over hele verden har TikTok ikke mindre enn 500 millioner aktive brukere. Så vi har å gjøre med en plattform med stort potensiale for selskaper som ønsker å starte TikTok-reklame for å samhandle med sin (unge) målgruppe.

TikTok er en videobasert app der brukere kan dele korte videoer. Kreativiteten er høy, og brukere kan blant annet lage videoer med filtre, grafikk, lip-sync og memes. Og populariteten til denne plattformen er ikke å undervurdere. Bare se på disse tre raske TikTok-statistikkene:

  • 5 milliarder - brukere
  • 656 millioner - nedlastninger bare i 2021
  • 52 minutter - brukere sitter i gjennomsnitt nesten 1 time på plattformen - daglig!

Vil du vite mer om plattformen?

Vi vet det kan være vanskelig å holde styr på alle de sosiale plattformene, og vi vet det kan være vanskelig å velge hvor man skal legge inn en innsats. Vi har opptak av webinaret vårt, Tiktok på 1,2,3 - slik at du kan få en bedre forståelse av hva appen tilbyr av muligheter, og dermed om det passer for deg og din bedrift eller ikke. 

Vår Head of Social Media Amalie tar deg gjennom Tiktok-reisen, med alt fra målgruppe, til innholdsmuligheter, kjøpsfunksjoner og mer. Sett av en time av dagen din, og la deg inspirere av plattformen som virkelig har satt fart de siste årene - og som vi kommer til å se mye mer av i årene fremover. 

Lurer du på noe? Send meg en mail i etterkant.😊

Klikk på knappen under og få tilsendt opptak, så kan du se det når du vil, i ditt eget tempo. 

Få tilsendt opptak

Hvem bruker TikTok?

Målgruppen på TikTok består hovedsakelig av 16–24-åringer, som utgjør 41% av de totale brukerne. Over tid vil sannsynligvis den fordelingen endres når de eldre segmentene hopper ombord. Dette har også vært tilfelle på andre sosiale medieplattformer som Facebook og Instagram.

Kjønnsfordelingen på TikTok er relativt jevn. Av TikToks brukere representerer menn 56%, og kvinner representerer 44%.

Uansett kjønn er engasjementet i appen utrolig høyt. Den gjennomsnittlige TikTok-brukeren har appen åpen i 52 minutter hver dag. Dette forklarer hvorfor over en milliard videoer blir sett daglig på plattformen.

Hvorfor annonsere på TikTok?

Som selskap bør du prioritere annonsering på TikTok fordi det er en annen plattform der du kan utdanne, engasjere og motivere målgruppen din.

Du kan øke bevisstheten om virksomheten og produktene dine og støtte målgruppen din i kundereisen ved å redusere tvil og barrierer før du kjøper.

Og du kan også treffe nye, potensielle kunder og få kontakt med eksisterende kunder gjennom remarketing.

Hvilke kampanjer kan jeg gjøre på TikTok?

Annonsering på TikTok gir deg mange nye muligheter for å nå målgruppen din. Heldigvis er det også noen fellesnevnere som du vet om du tidligere har annonsert på Facebook, fordi annonseringsverktøyet er veldig likt.

I likhet med Facebook lar TikToks annonsekonto deg enkelt målrette mot relevante segmenter, velge en bestemt annonseplassering og planlegge TikTok-annonsens tidsperiode og budsjett på flere nivåer.

På TikTok kan du velge mellom fire forskjellige kampanjetyper, som hver har sine egne unike fordeler, avhengig av annonseringsmålene dine:

          • In-feed-annonser
          • Brand Takeover-annonser
          • Branded lens
          • Hashtag Challenge

Og viktigst av alt, du kan knytte din egen TikTok Pixel til nettstedet ditt for bedre å målrette relevante målgrupper. Mer om piksel lenger ned.

La oss først se nærmere på fordelene og mulighetene for hver kampanjetype.

TikTok In-feed-annonser

Med feed-annonser vises annonsen din i full skjerm. Brukeren har muligheten til å se annonsen din når som helst, så det er viktig å lage dynamisk iøynefallende innhold fra starten som leverer meldingen din kort og nøyaktig - på plattformens vilkår, selvfølgelig.

Format: Video
Sted: For deg-siden som samsvarer med hjemmesiden din og nyhetsfeeden
Kampanjemål: Trafikk, konverteringer, appinstallasjoner
TikTok-reklame - In-feed-annonser

TikTok annoncering - In-feed ads

På TikTok-annonsen din kan brukeren klikke på profilbildet, visningsnavnet eller sveipe til venstre for å besøke destinasjonssiden din. Etter ni sekunder vises også en oppfordringsknapp.

TikTok Brand Takeover

Brand Takeovers på TikTok kan være litt som YouTube Masthead. Denne TikTok-kampanjetypen får annonsen din til å vises så snart appen åpnes.

Det unike med kampanjen er at det bare er én annonsør per kategori per dag som kan bruke denne kampanjetypen. En kraftig måte å sikre bred eksponering på.

Format: Video, GIF, bilde
Plassering: Når du åpner appen
Kampanjemål: Trafikk, konverteringer, videoavspilling

TikTok annonce - Brand Takeovers

TikTok Branded Lens

Branded Lenses er for de virkelig kreative hodene. Her kan du - ved hjelp av Augmented Reality, 2D og 3D - lage engasjerende og interaktive merkevarefiltre som TikTok-brukere kan bruke i sine egne videoer.

Formatet ligner på sponsede filtre i Snapchat. Det er en mindre kommersiell måte å samhandle med målgruppen din, men likevel visuelt kraftig nok til å øke merkevarebevissthet og verdi.

Format: Videoanimasjon / grafikk
Sted: Oppretting av side og videooppretting
Kampanjemål: Kunnskap og rekkevidde

TikTok annoncering - Branded Lens

TikTok Hashtag Challenges

Som navnet antyder, er denne kampanjetypen basert på en hashtag i videoene dine. Du starter med å laste opp en organisk video på TikTok-profilen din. I videoen utfordrer du brukerne av TikTok til å lage sin egen video med samme utfordring som du viste i din.

Så sponser du videoen og målretter den mot et eller flere utvalgte målgrupper for å øke eksponeringen og engasjementet med hashtag.

Format: Video
Sted: ‘Utforsk’ -siden
Kampanjemål: Trafikk, konverteringer, videoavspilling

Kom i gang med TikTok-reklame

Det tar bare noen få skritt å komme i gang med annonsering på TikTok. Bare lag en TikTok-annonsekonto, så er du klar til å lage din første kampanje.

Hvordan lage en annonsekonto

Opprett annonsekontoen din her.
Start med å oppgi bedriftens grunnleggende informasjon, for eksempel navn, land, e-post og bransje.

Oprettelse af TikTok annoncekonto

Sørg for å velge riktig annonsetype. Du kan ikke endre denne innstillingen etterpå.

Auksjonskonto - kan bare levere auksjonsbaserte annonser
Reservasjonskonto - kan bare levere reservasjonsbaserte annonser

For de fleste selskaper vil auksjonskontoen være mest relevant å bli med.

TIkTok annoncekontotype - Auction account

Du er nå registrert og vil motta en e-post fra TikTok når du har fullført opprettelsen.

Hvordan lage en TikTok-kampanje

TikTok-annonsering er delt inn i kampanjer, annonsesett og annonser, som du kanskje vet fra Facebooks kampanjeoppsett.

Opret TikTok kampagne

Tilsvarende er TikToks kampanjer delt inn i 'Hensyn' og 'Konvertering'. Her må du velge kampanjetypen som passer ditt formål.

Under vurdering kan du velge mellom Trafikk og Appinstallasjon
Under Konvertering er alternativet Konverteringer

Her kan du se hvordan du oppretter en hensynskampanje og får en ide om hvilke målrettingsalternativer denne annonsetypen gir.

TikTok annoncering - Traffic kampage

Annonsesett

Når du har opprettet kampanjen, må du opprette annonsesettet. Det er her du spesifiserer plasseringer, budsjett, demografi, interesser, tidsperiode osv.

Det er to måter å plassere annonsen på:

TikTok velger automatisk steder
Du sorterer og modellerer manuelt på mulige steder

Som et utgangspunkt, la TikTok automatisk plassere annonsene dine.

TikTok annoncering - Placeringer

TikTok målgrupper

Det er mange muligheter for å målrette annonseringen. For eksempel kan du segmentere på parametere som:

          • Egendefinerte målgrupper
          • Alder
          • Kjønn
          • Plassering
          • Språk
          • Interesser
          • Enhet

TikTok målgrupper/audiences

TikTok budstrategi, optimalisering og budsjett

Når du annonserer på TikTok, kan du velge mellom to forskjellige typer budsjetter: livstidsbudsjett og dagsbudsjett.

Foruten å bestemme budsjettet ditt, må du også definere om TikTok-annonsen din skal vises i 24 timer eller bare på et bestemt tidspunkt.

Det vil være forskjellige kostnader, avhengig av kampanjens intensjon - klikk eller konvertering? De forskjellige kostnadstypene er CPM (Cost Per Mille), CPC (Cost Per Click) og oCPC (optimalisering Cost Per Click).

TIkTok annoncering - budstrategi, optimering og budget

Tenk på hva slags leveringsmåte du vil bruke - standard eller akselerere? Standard sprer budsjettet over kampanjeperioden og akselererer bruker budsjettet så raskt som mulig.

Lag din TikTok-annonse

Det siste du trenger å gjøre er å opprette annonsen din. Som påpekt tidligere, er annonseformatet avhengig av hvilken kampanjetype du velger og hvor du vil sende brukeren.

Som du kan se på bildet nedenfor, har du muligheten til å velge mellom Enkeltvideo eller Enkeltbilde. Annonsens beliggenhet er avhengig av annonsetypen.

TikTok annoncering - Opret TikTok annonce

Det viktigste med opprettelsen av annonsen er at du bruker de anbefalte formatene og sørger for at annonsen er iøynefallende og verdifull. Det må være relevant for målgruppen du definerte i annonsesettet ditt.

TikTok annoncering - Single Video vs. Single Image

Du kan laste opp TikTok-videoen eller bildet ditt direkte fra datamaskinen eller TikTok-biblioteket.

Du kan også velge Enkeltvideo, trykke 'Opprett video' for å få tilgang til forskjellige videomaler, og deretter bruke 'Smart video'. ‘Smart Video’ er en videoredigerer som automatisk analyserer innholdet ditt og foreslår forskjellige utgaver av videoen din.

Kort oppsummert er det relativt enkelt å lage TikTok-kampanjer. Det er mange forskjellige meninger om hvilke formater, annonseinnhold og handlingsfremmende handlinger som er mest effektive. Bare tiden vil vise.

Vår anbefaling er å investere en del av annonseforbruket ditt på mediet og spore hva som fungerer best for deg.

Sette opp TikTok Pixel

Det kan ikke understrekes nok hvor viktig pixelen din på TikTok er. Det er en kort og enkel prosess å installere, og når det er gjort, kan du måle konverteringer og retur fra annonsene dine.

I menykontoen din finner du menyelementet 'Bibliotek' og trykker 'Hendelse'. Her kan du konfigurere TikTok Pixel.

Lim inn pikselet enkelt via Google Tag Manager, den egendefinerte HTML-koden eller direkte i koden på nettstedet ditt.

Sørg for å konfigurere hendelsessporing på viktige målepunkter, for eksempel «legg i handlekurven», «gå til betaling» og «kjøp». For mer informasjon, les denne artikkelen fra TikTok: Track Website Conversion with TikTok Pixel.

TikTok Pixel Helper

For å sikre riktig oppsett av TikTok Pixel og hendelser, bør du sette av 10 minutter til å installere TikTok Pixel Helper og teste nettstedet ditt for å sikre riktig datainnsamling. TikToks Pixel Helper er et plugin for Google Chrome som du kan installere direkte i nettleseren din.

Installer TikToks Pixel Helper her.

Hva koster TikTok-annonsering?

Prisen på TikTok-annonsering er ikke fast, så du kan ikke si den nøyaktige prisen. Du kan bestemme budsjettet for hver kampanje, og du kan velge mellom følgende forskjellige budsjetttyper:

          • Livstidsbudsjett
          • Daglig Budsjett

Livstidsbudsjett: Livstidsbudsjett betyr at du angir en levetid for TikTok-kampanjen din og indikerer at et maksimalt beløp kan brukes i den valgte tidsperioden. Dette betyr at utgiftene kan avhenge av den daglige, og TikTok vil tildele budsjettet til deg.

Daglig Budsjett: Dagsbudsjettet er litt mer fast. Her angir du et fast budsjett per dag. Du er ikke pålagt å angi en sluttdato for TikTok-kampanjen, men kan la den være aktiv til du velger å sette den på pause. Du kan spesifisere budsjetttyper på to nivåer: kampanjenivå eller på annonsesettnivå. Så du setter rammen for hva TikTok-annonsering koster. Prisen er helt opp til deg.

TikTok Analytics

For å finne ut hva du skal bruke på kampanjene dine, er det naturlig å måle avkastningen din. Du kan gjøre det i TikToks annonseringskonto.

Under fanen Rapporter kan du få tilgang til alle relevante dimensjoner og beregninger som betyr noe for kampanjen din.

Du kan lage forskjellige rapporter og enkelt modulere målepunkter. Bildet nedenfor er en standardrapport som måler de mest grunnleggende tingene.

TikTok Analytics - Standard rapport

Sørg for å holde rapportene enkle og klare for din egen skyld - du kan gå ganske dypt.

Rapporten er delt inn i to deler: Dimensjoner og beregninger.

I Dimensjoner er alternativene: innstillinger, målretting og tid. Du kan for eksempel spesifisere hvilke kampanjer og annonsesett du vil se mens du velger hvilke typer målretting du vil ha data for.

Beregninger består av grunnleggende data, hendelser i appen og attribusjon. Det er her du spesifiserer de nøyaktige målepunktene som skal vises i rapporten. Det kan for eksempel være pris per klikk, total rekkevidde, kostnad per konvertering og antall konverteringer.

Sørg for å nyansere og validere data i Google Analytics. Annonseplattformenes egne verktøy pleier å kreditere seg for konverteringer der Google Analytics vanligvis tegner et annet bilde.

Bruk UTM-sporing (Urchin Tracking Module) i annonsene dine hvis du har til hensikt å besøke nettstedet ditt. På den måten kan du lettere spore TikTok-kampanjens ytelse i Google Analytics.

Eksempler på TikTok-reklame

Da hun lanserte et nytt produkt i Russland, valgte Rexona å bruke TikTok som medium for å øke bevisstheten om produktet.

De valgte kampanjetypen Hashtag Challenge, #RexonaChallenge, og en influencer demonstrerte hvordan målgruppen kunne delta i den angitte videoutfordringen.

TikTok annoncering - Rexona hashtag challengeTikTok annoncering - Rexona hashtag challenge eksempel

Trenger du hjelp med TikTok?

Ikke nøl med å kontakte Novicell hvis du vil ha hjelp til å komme i gang på plattformen og sørge for at du er på toppen av alle funksjonene!