Tips og triks for å skape en god Black Friday kampanje

Som med andre store handledager kan du være sikker på at butikker vil sikle etter kundenes oppmerksomhet og en andel av lommeboken. Og når det gjelder store handledager, er det kun julehandelen som kan sammenlignes med Black Friday.  
 
Om du trenger inspirasjon til å lage din beste Black Friday -markedsføringskampanje noensinne eller kun er på let etter god informasjon, har vi satt sammen denne listen som viser deg noen av de beste tipsene du kan ta med seg videre:

1. Vær tidlig ute 

Når du skal kjøre kampanjer på et bestemt tidspunkt er det smart å sette av god tid til å planlegge. 
  • Hva er målet med kampanjen?
  • Hvem er målgruppen?
  • Bør man kun kjøre annonsen på Black Friday eller bør man sette av hele helgen og mandagen etter (Black weekend + Cyber Monday)?
  • Hvor mange ordre har du kapasitet til å levere gjennom nettsiden?
  • Hvor mye trafikk klarer nettsiden å håndtere? 
… Dette er spørsmål du bør finne svar på tidlig i din kampanje! 

2. Velg riktig kanal å markedsføre i 

Det er viktig å velge den kanalen som passer din bedrift best. Det finnes mange kanaler man kan markedsføre seg på under Black Friday, og du burde velge de kanalene du vet din målgruppe befinner seg i! 
 
Her er noen eksempler på digitale kanaler som kan være lønnsomme: 
 

3. Skap spenning rundt kampanjen din 

Det er lurt å være på ballen i forkant av Black Friday. Gjør kampanjen din spennende, engasjer følgerne og få de til å være aktive. Folk er glade i overraskelser og vil derfor være mer oppmerksom når du har pirret dem med en liten forsmak på kampanjen din. 

4. Vær tilgjengelig for spørsmål  

De aller fleste kunder har spørsmål når de entrer en fysisk butikk. På lik linje er man opptatt av å få spørsmålene sine besvart på nett. Vær derfor tilgjengelig for å kunne svare på eventuelle spørsmål som vil komme. Få gjerne opp en live chat, slik at kunden kan få et raskt svar. Jo raskere kunden får svar, jo mer sannsynlig er det at kunden kjøper varen. 

5. Boost salget med tidsbegrensede tilbud 

Du har kanskje hørt om uttrykket “FOMO” - fear of missing out? Å sette en tidsbegrensning hvor frykten er å gå glipp av tilbud, er ofte brukt i markedsføring og salg. Denne salgstaktikken kan fungere veldig bra på Black Friday. Her handler det om å være førstemann til mølla og få med seg de aller beste tilbudene. Dette bør du kommunisere så tydelig som mulig gjennom markedsføringen din - gjerne visualiser det med en nedtellingsklokke.  
 
Her er noen eksempler: 
«Gratis frakt dersom du bestiller innen kl 18.00» 
«Nå er det hele 75% på varen fra kl 08-14» 
«Førstemann til mølla - 50%» 
 

Last ned vår gratis og fullstendige Black Friday guide.

I denne guiden gir vi deg håndfaste, gjennomførbare tips og inspirasjon til å utforme en gjennomtenkt Black Friday-strategi

Denne guiden kan også benyttes til andre salgsperioder som; julesalget, januarsalget eller andre bransjespesifikke salgsperioder.