Ukens Somesnacks - hva er nytt hos de sosiale plattformene?

Novicells uketlige Somesnacks

I vår populære Instagramserie som går under navnet SoMe-Snacks serverer vi deg de ferskeste nyhetene fra sosiale medier-universet. Nå kan du også lese om det her på bloggen! De store sosiale plattformene tester stadig ut nye funksjoner og muligheter for at du skal øke din skjermtid. Denne uken har det også skjedd mye nytt og vi gir deg fire rykende ferske nyheter! Innta en god lesestilling, finn frem noe popcorn og ta imot ukens ferskeste snacks! 

 

HAR DU HØRT OM SOCIAL COMMERCE? 

.. shopping via sosiale medier!

Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Pinterest. Alle de store plattformene jobber for å gjøre "shopping der du er" en vanlig del av forbrukeres hverdag. The Influencer Marketing Factory kan meddele at 57% av 1000 spurte har foretatt et kjøp via live-shopping og 29% foretar et kjøp via sosial e-handel minst én gang i uken! Er du kanskje en av dem? Ikke overraskende er det generasjonene "millennials" og "Z" som topper denne statistikken.

Her er eksempler på hvordan noen av sosiale medier-shoppingen ser ut hos Facebook, Instagram og YouTube. Konseptet er det samme: klikk deg rett inn på produktet du ser, hiv det i handlekurven og klikk det hjem! (og helst noen flere produkter mens du er i gang)

TIKTOK KOMMER MED NYE INSIGHTS

.. se hva som trender når og hvor  

Med en egen trend-seksjon får du nå oversikt over blant annet de mest populære sangene og #-tagene i forskjellige tidsperioder. Du får også mulighetene til å sjekke ut hva som trender i din region sortert av filtere! Du ønsker for eksempel å vokse din TikTok gjennom å hive deg på de mest relevante trendene akkurat nå - for eksempel gjennom musikk. Da kan du sette på regionsfilteret og velge sangene som trender der du ser muligheter for vekst! Den samme funksjonen gjør at du i tillegg kan finne de "hotteste" brukerne og videoene i den spesifikke regionen og slik finne ut hvilke trender du kan hive deg på. Funksjonen er å finne i TikToks Creative Center.

TikTok-fact: bruker du sanger i videoene dine øker sannsynligheten for oppmerksomhet med 73%!

ABONNERE PÅ DITT FAVORITT-CONTENT PÅ INSTAGRAM!?

.. og hvor mye sa du at det kostet? 

Siste påfunn hos Instagram vil kunne gi en ekstra lønning i lommen på innholdsskapere. De har nemlig begynt å teste en betalingsform hvor brukere betaler for å kunne se eksklusivt innhold av ulike skapere i Storys og Instagram Live! Påfunnet vil etter hvert generere gode inntekter til Instagram i tillegg til innholdsskaperne (eller influencerne) dersom det slår an - og kanskje vi må innrømme at vi er påvirkelige nok til å gjøre hva som helst for å få med oss hva våre favoritt-influencere deler?

Summen du må betale varierer for øvrig fra noen kroner opp til svimlende kr 880. Hadde du betalt?

 

AAH GODE ANALYSER! 

.. endelig får du enkelt sammenliknet innholdet ditt!  

YouTube er i slaget! Du får nå tilgang til mer avanserte analyser videoene du deler på YouTube. Analysen som er et punktdiagram, kan du enkelt sammenlikne hvordan alle videoene dine har gjort det, over en sanntids-tidslinje. Slik kan du bli oppmerksom på at det var tips-videoen du delte i september som slo best an!

 

VISSTE DU? 

At vi holder deg oppdatert på de nyeste trender og nyheter på Instagram?