Vi er et SEO-byrå i Norge som hjelper store selskaper samt små lokale bedrifter


Vårt SEO-byrå i Oslo har en voksende kundebase, noe som er fantastisk. Byrået ligger på Bryn i Oslo, som gjør det enkelt for oss å besøke våre SEO-kunder.

Vi hjelper både multinasjonale selskaper og små lokale selskaper. Ingen kunder er for store eller for små for oss å håndtere.

Vi har 21 års erfaring med SEO, så våre eksperter i vårt SEO-byrå har massevis av kunnskap, samtidig som vårt byrå hele tiden utvikler seg gjennom seminarer, kurser og gjennom å lese artikler om SEO. Dette bidrar til at vi forblir konkurransedyktige i markedet.

Våre SEO eksperter er datedrevne og resultatorienterte, og kan hjelpe deg med å nå målene dine og øke organisk trafikk og synlighet.

Hvorfor er SEO så viktig? 

Når brukere skal finne din webside, bruker de Google eller en annen søkemotor. De ordene som brukes til å søke etter innholdet du har, er ord du må forholde deg til - ellers finner brukerne aldri frem til nettopp din webside.

Nå tenker du kanskje, "så hvor mange mennesker leter faktisk etter det jeg selger digitalt?"

Tro meg, mange fler enn du tror.

Google mottar over 63.000 søk per sekund hver eneste dag, som ender opp i 131 milliarder søk hver måned. 

Og i tillegg - 70-80% av brukere ignorerer betalte annonser, som er årsaken til at 70% av linkene som klikkes på er organisk.
Fordelen med å finne noe organisk er at nivået av tillit mellom deg og forbrukeren er mye høyere fordi kunden fant deg.

Derfor blir SEO mer og mer kritisk, hovedsakelig fordi dine konkurrenter definitivt også bruker tid, penger og ressurser på det.

Studier har vist at topp 5 resultater i Google mottar 75% av alle klikk, noe som også indikerer viktigheten av SEO og viktigheten av å rangere godt i søkemotorene med alle sine daglige og månedlige søk.

SEO er veldig dynamisk, og forandringer skjer hele tiden noe vi som et SEO byrå og våre SEO eksperter er klare over.

For eksempel, den 5 mai 2015 når Google annonserte at det foretas flere mobile søk enn datamaskin-søk, noe som endret hele SEO spillet. 

Vi har mange prediksjoner, men en av dem er at talesøk i fremtiden vil forandre hvordan vi skaper SEO-innhold.

Så, nå som du vet hvorfor du skal fokusere på SEO...

Hva er egentlig SEO?

SEO (Search Engine Optimisation) handler om å gjøre din ranking i søkemotorene bedre.

SEO kan settes inn i 5 grunnleggende optimaliseringsmetoder:

Søkeordsanalyse

Innhold & On-page SEO

 

 

Teknisk SEO

 

Linkbygging

Måling av SEO-effekter og rapportering

Steg 1: Søkeordsanalyse

SEO handler om å rangere høyt for søkeord i søkemotorene, og derfor er det å finne søkeordene og lage en søkeordsanalyse en av de viktigste og mest verdifulle aktivitetene. 

Det å velge de riktige søkeordene å rangere på for din webside er avgjørende for å finne websiden din. Men hvor finner du informasjon om søkeordene?

Vi anbefaler deg å bruke Google Keyword Planner som et startpunkt for din SEO søkeordsreise.

Google Keyword Planner foreslår søkeord og estimert søkevolum. Dette gir deg en forståelse av hvilke søkeord som har det mest signifikante søkevolumet. 

Google Keyword Planner gir også forslag til søkeord som vi i Novicell alltid går gjennom for å sikre at vi inkluderer alle mulige søkeord som kan bli en mulighet for deg å rangere på.

Det er ingen tvil om at det er søkeord med høyt søkevolum som vil være det beste for din nettside å rangere på, men er det mulig?

Hvis du er en ny nettside, vil det være vanskelig for deg å rangere som nummer #1 for et søkeord som for eksempel "Taxi" med 165.000 søk hver måned.

Dette vil være vanskelig fordi det sannsynligvis er store Taxifirmaer overalt i Norge der alle har mange kunder allerede, de har flere linker til siden sin, mer autoritet, stor trafikk til nettsiden og de retter sine ressurser i å rangere #1 på søkeordet "Taxi".

Uansett vil det være flott å rangere #1 på søkeord som dette, men det du kanskje ikke visste er at mindre enn 30% av søkene utført på nettet er nettopp disse korte og presise søkeordene.

De resterende 70% ligger i det som kalles "lang hale" av søk.

"Den lange halen" av søkeord er en mer utvidet form, slik som "Taxi fra Gardemoen til Oslo". Dette søkeordet har 480 søk i måneden, noe som fortsatt innehar potensiell søketrafikk til din webside.

Søkeordet "Taxi fra Gardemoen til Oslo" er et mindre konkurransedyktig søkeord som ikke så mange selskaper jobber for å rangere på.

Hvis SEO-ytelsen er bra, er det god sjanse for en mindre nettside å rangere #1-5 for et søkeord som dette. 

Studier har også vist at "lang hale søkeord" konverterer bedre fordi de fanger folk senere i kjøps/konverteringsfasen.

Steg 2: Innhold & On-page SEO

Når vi snakker om innhold & On-page SEO, er det alltid viktig å ha søkeordsplanlegging i tankene.

Ditt innhold & On-page SEO er så og si å bygge søkeordsanalysen.

Vi har en enkel guide for viktige faktorer som påvirker SEO:

  • URL-er
  • Titel Tag & metabeskrivelser. Vi anbefaler at du legger til modifikatorer i titlene dine.
  • Innhold
  • H1-H6 tag i innholdet ditt
  • Interne linker
  • Eksterne linker
  • Multimedia som kan øke brukeropplevelsen
  • Responsive design
  • Øke sidens hastighet

Spesielt innholdet og kvaliteten på materialet er essensielt for selskapets suksess med SEO.

Steg 3: Teknisk SEO

Ingen nettside kan ignorere teknisk SEO. Teknisk SEO er som ryggraden av hele siden. Tenk deg at du skrev fantastisk innhold, men nettsiden ikke var teknisk optimalisert fordi menneskene ikke kunne få aksess til innholdet ditt eller at websiden tok 10 sekunder å laste. 

Dette gjør at folk forlater nettsiden din.

Teknisk SEO blir derfor viktig, fordi dersom nettsiden ikke fungerer, spiller ikke det andre arbeidet noen rolle.

Her er en omfattende liste over relevante tekniske SEO-faktorer for å sikre at nettsiden din fungerer optimalt:

  • Https status code
  • Omdirigeringer
  • Indeksering av innhold
  • Canonical
  • NoIndex
  • Robots.txt
  • Sitemap.xml
  • Duplisert innhold
  • 300, 400 and 500 error codes
  • Mobilvennlighet
  • Sidehastighet & lastetid (Bildestørrelse, caching & mye mer)
  • Hreflang
  • Skjema
  • Koding

En viktig ting når vi snakker om teknisk SEO er sidehastighet. Studier har vist at 53% av mobile sidebesøk forlater sider som tar lenger enn 3 sekunder å laste. Du kan sjekke hvor raskt websiden din loader på gtmetrix eller Google pagespeed insight

Steg 4: Linkbygging

Hvis du skriver utmerket innhold som folk liker, vil de dele det. Linkbygging handler om å få linker.

Google ser på en link som å få en anbefaling fra personen som leser den. Linkbygging kan deles inn i 3 kategorier:

1. Eksterne linker

Er en link som kommer til nettsiden din fra en annen nettside på nettet.

Du kan se på ekstern linkbygging som mennesker som anbefaler innholdet ditt ved å linke til det fra deres nettside.

Derfor har eksterne linker høyt nivå av troverdighet ettersom andre mennesker linker til ditt innhold.

Så, når er en link god?

Ulike faktorer påvirker en SEO-verdi.

Jo høyere myndighet selskapet har, jo bedre. Hvis du får en link fra et stort selskap som Google, Wikipedia eller generelt fra store selskaper, vil dette skape en høyere SEO verdi, fordi de har mer autoritet enn en liten ny blogg med nesten ingen besøkende.

Også hvis linken kommer fra innhold som er om det samme temaet som ditt, vil dette skape høyere verdi.

2. Intern linkbygging

Interne linker handler om å linke mellom sidene på nettsiden din. 

Se for deg at du selger t-skjorter, der en utmerket intern link kunne være å matche et par med bukser.

Studier har vist at linkbygging kan føre til ekstra salg.

3. Utgående linker

Utgående linker handler om å linke fra din nettside til andre nettsider.

Hvis du linker til annet innhold fra din nettside, viser det Google at du kan vise de besøkende spennende innhold som du kanskje ikke har på din egen side.

For eksempel, hvis du selger kaffebønner, vil det være en super utgående link å linke til en seller eller kaffemaskiner.

Steg 5: Måling av SEO effekter & Rapportering

Målinger av SEO effekter og rapportering kan bli delt inn i 4 faser.

1. Ranking i søkemotorene

I vårt SEO byrå, bruker vi et SEO-verktøy som kalles Accuranker for å sjekke rankingene dine og å følge forbedringene i rangeringen din i søkemotorene.

2. Får du mer organisk trafikk?

Vi bruker Google Analytics til å følge din organiske trafikk.

Vi måler vanligvis forrige års antall av besøkende med det nåværende årets antall av besøkende.

3. Mål på besøkendes oppførsel

Vi ser på hvordan de besøkende interagerer på din nettside. 

For å gjøre dette, bruker vi Google Analytics.

Vi ser på faktorer som:

  • Gjennomsnittlig tid tilbrakt på nettsiden
  • Antall sider per besøk
  • Avvisningshastighet

4. Mål som salg eller kundeemner

Hvis det er mulig, ser vi også alltid på salg.

Uansett, hvis selskapet ikke har en e-handelsside men ønsker å øke leads, bruker vi Google Tag Manager å sette opp mål på hva selskapet ønsker å forbedre.

Mange selskapet som selger til andre selskaper ønsker å øke antallet telefonsamtaler, e-mails eller trafikk på seminarer/kurs- sider eller   

Many companies who sell to other companies want to increase the number of calls, e-mails or traffic on the seminar/course page or noe mer.

Den viktigste tingen for oss i vårt SEO-byrå er å presentere de forbedringene som vi har gitt for kundene og hvilken påvirkning dette hadde på organisk trafikk og salg.

Visste du at Novicell også leverer internasjonal SEO?

Les mer om internasjonal SEO her

 

Ærlig og resultatorientert SEO-byrå i Norge, London, Danmark & Spania

Novicell er et multinasjonalt digital markedsførings- og softwareutviklingsbyrå med kontorer i Oslo, London, Danmark (København, Aarhus & Ebeltoft) og Spania (Madrid og Barcelona).

Vi er spesialister i Digital strategi, Digital markedsføring, Softwareutvikling, Business Intelligence, Digitalt design, Service & Hosting og E-handel. SEO er en av våre fokusområder, og vi har noen av de dyktigste SEO ekspertene. 

La oss snakke om hvordan vi kan forbedre ditt SEO setup

Kontakt meg for å lære mer om søkemotoroptimalisering