29%
stigning i konverteringsfrekvens
Vær strategisk til stede på de sosiale mediekanalene - og få målgruppen til å konvertere
Hos Novicell forholder vi oss strategisk til merkevaren din, målene dine og målgruppen din på tvers av de sosiale mediekanalene.
Historien om at merkevaren din blir usynlig hvis du ikke deler den på sosiale medier blir gradvis old news. Mer avgjørende er det å kunne navigere på tvers av de mange forskjellige sosiale plattformene, for å være tilstede akkurat der målgruppen din er. Og være relevant. Og konvertere.
Norge er i verdenstoppen over folkeslag som bruker mest tid på sosiale medier. Mest utbredt er Facebook - her hele 80% av nordmenn er tilstede. Og i hælene er Instagram, LinkedIn, YouTube, Snapchat og Twitter. Listen er lang og brukerne mange, så spørsmålet om du skal være tilstede på sosiale medier er gradvis retorisk. Enten du er en B2C eller B2B-merkevare.
Selv om du ikke er tilstede, er dine kunder det - og de snakker om merkevaren din med eller uten deg. For eksempel på Facebook genereres sider automatisk hvis noen skriver en anmeldelse av en bedrift eller sjekker inn på dens lokasjon. Plutselig er du tilstede uten at du har gjort et bevisst valg om det.
Dette betyr ikke at du skal skynde deg å opprette profiler på de mest kjente plattformene og kommunisere sporadisk. Først bør du nemlig forholde deg til din målgruppe, dens atferd og behov.
Hos Novicell undersøker vi konstant utviklingen i brukeratferd på sosiale medier, og er opptatt av nye effektive tiltak som skaper virksomhet.
Mange virksomheter vurderer hvilke kanaler som er passende for deres merkevare før de konsentrerer seg om atferden til deres målgruppe. Denne prioriteringen bør vendes helt på hodet, så du alltid velger oppsett på sosiale medier på bakgrunn av den målgruppen du ønsker å fange.
En teknisk tung B2B-virksomhet skal ikke nødvendigvis kun være på LinkedIn, mens en kreativ virksomhet med en mer fri tone heller ikke behøver å være lik Instagram eller Snapchat. Det handler om å møte målgruppen der hvor de er, og snakke inn i deres virkelighet - og være tro mot sin merkevare og sin tone-of-voice.
Hotel Veljefjord startet opp på Facebook i januar 2013, og mindre enn to år senere rundet de 30.000 følgere - og flere har kommet til siden. Den store fanbasen er skapt gjennom en kombinasjon av visninger som tar gjestene inn bak hotellets fasade, konkurranser, små fortellinger, gode tilbud og annonsering på Facebook.
Samtidig er Hotel Veljefjord gode til å bruke sine sosiale medier til å aktivere gjestene, som deler opplevelser på blant annet Instagram under #hotelvejlefjord. Her får de en rekke ambassadører som viser autentiske og nærværende opplevelser på hotellet.
Som all annen kommunikasjon skal kommunikasjon på sosiale medier naturligvis også være en del av et høyere strategisk formål. Dette formålet er ment for alt fra samfunnsledelse til sosial annonsering, og kan omfatte:
En prosess med Novicell starter alltid med å definere målene for innsatsene dine, dine KPI’er, og hvordan du følger de opp. På den måten får du konstant fokus på effekten av tilstedeværelsen din - også på sosiale medier.
Etter en målrettet digital markedsføringsinnsats er resultatene ikke til å ta feil av. Her sammenlignes perioden november-desember 2016 (ink. Black Friday og julehandelen) med samme periode året før.
stigning i konverteringsfrekvens
falt i pris pr. klikk (AdWords)
stigning i transaksjoner
La oss ta en prat om hvilke sosiale plattformer som passer til din virksomhet