Sosiale medier

Vær strategisk til stede på de sosiale mediekanalene - og få målgruppen til å konvertere

Hos Novicell forholder vi oss strategisk til merkevaren din, målene dine og målgruppen din på tvers av de sosiale mediekanalene.

Historien om at merkevaren din blir usynlig hvis du ikke deler den på sosiale medier blir gradvis old news. Mer avgjørende er det å kunne navigere på tvers av de mange forskjellige sosiale plattformene, for å være tilstede akkurat der målgruppen din er. Og være relevant. Og konvertere.

Sosiale medier – her bør du være

Danskene er ville med sosiale medier. Mest utbredt er Facebook- her hele 80% av danskene er tilstede. Og i hælene er Instagram, LinkedIn, YouTube, Snapchat og Twitter. Listen er lang og brukerne mange, så spørsmålet om du skal være tilstede på sosiale medier er gradvis retorisk. Enten du er en B2C eller B2B-merkevare.

Selvom du ikke er tilstede, er dine kunder det - og de snakker om merkevaren din med eller uten deg. For eksempel på Facebook genereres sider automatisk hvis noen skriver en anmeldelse av en bedrift eller sjekker inn på dens lokasjon. Plutselig er du tilstede uten at du har gjort et bevisst valg om det.

Dette betyr ikke at du skal skynde deg å opprette profiler på de mest kjente plattformene og kommunisere sporadisk. Først bør du nemlig forholde deg til din målgruppe, dens atferd og behov.

Hos Novicell undersøker vi konstant utviklingen i brukeratferd på sosiale medier, og er opptatt av nye effektive tiltak som skaper virksomhet.

Tenk på din målgruppe før kanalen

Mange virksomheter vurderer hvilke kanaler som er passende for deres merkevare før de konsentrerer seg om atferden til deres målgruppe. Denne prioriteringen bør vendes helt på hodet, så du alltid velger oppsett på sosiale medier på bakgrunn av den målgruppen du ønsker å fange.

En teknisk tung B2B-virksomhet skal ikke nødvendigvis kun være på LinkedIn, mens en kreativ virksomhet med en mer fri tone heller ikke behøver å være lik Instagram eller Snapchat. Det handler om å møte målgruppen der hvor de er, og snakke inn i deres virkelighet - og være tro mot sin merkevare og sin tone-of-voice.

Hotel Vejlefjord

Møter målgruppen på sosiale medier

Hotel Veljefjord startet opp på Facebook i januar 2013, og mindre enn to år senere rundet de 30.000 følgere - og flere har kommet til siden. Den store fanbasen er skapt gjennom en kombinasjon av visninger som tar gjestene inn bak hotellets fasade, konkurranser, små fortellinger, gode tilbud og annonsering på Facebook.

Samtidig er Hotel Veljefjord gode til å bruke sine sosiale medier til å aktivere gjestene, som deler opplevelser på blant annet Instagram under #hotelvejlefjord. Her får de en rekke ambassadører som viser autentiske og nærværende opplevelser på hotellet.

Effektiv og målbar kommunikasjon

Som all annen kommunikasjon skal kommunikasjon på sosiale medier naturligvis også være en del av et høyere strategisk formål. Dette formålet er ment for alt fra samfunnsledelse til sosial annonsering, og kan omfatte:

  • Salg av bestemte produkter
  • Sign ups til nyhetsbrev
  • Økt synlighet
  • Innsamling av leads

En prosess med Novicell starter alltid med å definere målene for innsatsene dine, dine KPI’er, og hvordan du følger de opp. På den måten får du konstant fokus på effekten av tilstedeværelsen din - også på sosiale medier.

Pilgrim

Digital markedsføring bærer frukt

Etter en målrettet digital markedsføringsinnsats er resultatene ikke til å ta feil av. Her sammenlignes perioden november-desember 2016 (ink. Blach Friday og julehandelen) med samme periode året før.

29%

stigning i konverteringsfrekvens

55%

falt i pris pr. klikk (AdWords)

95%

stigning i transaksjoner

Inspirasjon

Få inspirasjon til dine innsatser på sosiale medier i våre artikler og andre produktsider.

SOSU Randers

Gode resultater til rekruttering

SOSU Randers hadde bruk for hjelp til rekruttering av nye elever til deres to grunnforløp. Budsjettet var 2.500 kroner, og herunder er konverteringstallene for en 30 dagers kampanjeperiode. Annonseringen rammet målgruppen spot-on innenfor det relevante geografiske område.

30000

personer nådd

12400

oppslagsinteraksjoner

69

klikk på ”søk om opptak” (forretningsmål)

Vil du vite mer?

La oss ta en prat om hvilke sosiale plattformer som passer til din virksomhet