Lynrask bildebåret reisesite

BENNS

Det nye nettstedet for reiseleverandør BENNS - en del av KILROY Group - er bygget som headless CMS, hvilket sikrer en supergod performance i et bildebåret univers. 

Da KILROY Group skulle lage nye sites for hele organisasjonen - det vil si KILROY, Jysk Rejsebureau, BENNS og ISIC - valgte de Novicell som langsiktig samarbeidspartner. De nye nettstedene skulle alle bygges på samme plattform, noe som gir store fordeler bl.a. i forhold til felles integrasjoner.

Prosessen ble startet med nye bildebaserte reisesider til BENNS - benns.no og benns.dk. BENNS' eksisterende nettsted var gammelt og ikke mobiloptimert. Derfor ønsket de et nytt og mer visuelt site med en simplere kommunikasjonsarkitektur. 

Dette består løsningen av

Innbydende design

Med bilder fra eksotiske destinasjoner rundt om i hele verden, har inspirasjonen for nye reiser økt betraktelig. 

Simpel menystruktur

Den nye menystrukturen er intuitiv og matcher med brukerens tilgang til reisesøk.

Headless CMS

Oppbygning med adskilt CMS, datalag og frontend betyr at nettsiden performer lynraskt selv med mange tunge bilder.

Intuitiv meny

Innholdet på benns.no strekker seg bredt: Fra sommerferier til familieferier; til studieturer med skreddersydde dagsprogrammer; til firma- og temareiser. Derfor er det viktig med en ultraskarp menyoppbygning, så brukeren raskt kan navigere til ønsket univers. Oppdelinger i de tre kjerneområdene (feriereiser, studieturer og firma- og temareiser) leder brukeren på vei, og hvert av de tre universer sikrer en simpel menyoppbygning og en intuitiv brukeropplevelse. Menyoppbygningen er laget til å tilsvare "brukerens mindset", hvor man enkelt kan velge hvor man gjerne vil reise eller hvilken reiseform man ønsker. Herfra blir brukeren ledet videre til spesifikke landingssider for enten destinasjoner eller reisetyper, som matcher deres ønsker. Her er det fokus på informative og flotte 'entrance sites', som kan inspirere brukeren på vei mot drømmereisen.

Sortering direkte på forsiden

Allerede på forsiden har brukeren mulighet for å "angripe reisen" fra forskjellige sider. Søker man f.eks. etter en feriereise kan man i de tre dropdown-menyer sortere reisene etter reiseform, reisemåned og destinasjon. Tilsvarende kan dem som er på utkikk etter studieturer sortere etter destinasjon, min. budsjett og maks. budsjett. Fokuset er hele tiden å gi brukeren de beste forutsetninger, for å finne akkurat den reise som passer best til deres ønsker. 

Vi har sett et løft i konverteringer på sitet både på mobil og desktop. Spesielt gruppereisene har fått et godt løft og det kommuniseres mye bedre nå.

Igjennom hele prosessen har Novicell vært en god strategisk sparringspartner. Sammen har vi hatt fokus på organisasjonens felles plattform, og Novicell har hjulpet oss med å treffe overordene valg ifht. oppbygning og struktur.

Astrid Schønemann, Web Manager, KILROY Group

Bildebåret design

Før utformingen av det nye nettstedet holdt Novicells team workshops med representanter for både feriereisene og studieturene hos BENNS. Her sikret vi oss kunderådgivernes inputs, slik at vi fikk skapt et kundefokusert design.

 

Med destinasjoner fra Canada til Kambodsja og Cuba er designet til det nye benns.no naturligvis spekket med flotte bilder fra hele verden. Allerede på forsiden er det laget små bildekaruseller til hver enkelt reise, og alle destinasjonsuniverser rommer gallerier med store bilder av strender, jungler, bergtopper og meget mer. 

Klar til mobil

Sammenlignet med den gamle hjemmesiden er det nye benns.no responsivt. I den forbindelse fant BENNS ut av, at deres gamle logo ikke fungerte på mobil, hvilket tvang virksomheten til å ta en stilling til logoen. Det endte med en ny og mer simpel utgave, uten tagline, som nå brukes på alle steder. 

I frontenden er det også gjort litt ekstra for mobilbrukerne. F.eks. er det lagt et ekstra lag på fileteringen på forsiden, så alle ikke mulighetene kommer frem med det samme. Dette sikrer en god brukeropplevelse, uansett device. 

Simple formularer

Alle kontaktformularene på hjemmesiden er laget med gruppert innhold, hvor én del folder seg ut av gangen. Dette gir brukeren få valg og gjør det enkelt å fullføre de forskjellige trinn. Emnefeltet er dessuten autofylt avhengig av, hvilken inngang man har til formularen. Og skulle man glemme det, hjelper et lite visuelt ‘cue’ brukeren med å huske hvilken reise man leter etter. 

Lynrask loadtid

Det nye benns.no er bygget som headless CMS, og hele mappingen til sitet er bygget fra bunnen. Dette betyr, at det består av et adskilt CMS til content (Umbraco), datalag (mongo-db) og frontend (.net-core). Alle tre deler kan utskiftes uavhengig av hverandre. Oppbygningen betyr at data er letter tilgjengelig, fordi det allerede ligger klart i datalaget og ikke skal hentes hele veien fra CMS-serveren - og det gir en meget rask loadtid. Siden launch er loadtiden derfor blitt halvert, payload er under 10 kb, og delivery skjer på en tredjedel av tiden. På det nye benns.no blir de mange og flotte bildene altså levert til brukeren på kort tid. 

En annen fordel med oppbygningen, er at alle reiser hentes til datalaget via en integrasjon til Kilroys egen Navigator. Dessuten, skjer også fileteringen uten forsinkelser - igjen fordi dataen ligger klar akkurat når den skal brukes. 

 

Den nye hjemmesiden har bidratt til en mye bedre brukeropplevelse og viktigst av alt økt konverteringsraten vår markant. Våres Google-vennlige og bildemettende plattform har, utover på desktop, økt vår performance på tablett og mobil - så alt i alt, er vi meget tilfredse med resultatet som vi har skapt sammen med Novicell. 

Alpers Sahin, Marketing Manager, KILROY Group

Vil du vite mer om løsningen?

Kontakt meg gjerne, hvis du er nysgjerrig på å høre mer om BENNS' headless CMS, design eller annet.