Solid performance med live-oppdaterte produkter og priser

Europcar

Europcar er Danmarks største på bilutleie, med en markedsandel på 34% og 40 kontorer fordelt over hele landet. Selskapet velkjent blant de fleste europeere. De dekker også subbrands som PS Biludlejning, driveon.net, TaxFreeCars og BookCar.

Europcars brukere skal kunne booke den bilen som passer akkurat til deres behov - og det skal skje raskt og smidig, til tross for de mange valgene som kreves underveis. 

Bokningssystemet på europcar.dk skal håndtere mer enn 7000 personbiler, varevogner og lastebilers spesifikasjoner, alderskrav og ledighet i forhold til lokale kontorer. Prisene skal naturligvis alltid være oppdaterte, og Europcars b2b-kunder skal dessuten ha egne, differensierte avtaleforhold.

116%

Ligger online omsetning på indeks, når man sammenligner de siste tre måneder (april-juni 2017) med samme periode i fjor.

2400000

I omsetning de første 12 måneder – alene fra websidens første microsites. Europcar forventer kraftig index-stigning, når flere av deres B2B kunder får egne microsites.

17%

Stigning i organisk trafikk med markant flere nye brukere (18%). Sammen med de positive SEO-resultatene har det blitt et stor fall i avisningsprosenten (20%).

Årets Corporate Marketing-løsning

Novicells Dynamicweb-team og Europcar mottok i september 2017 prisen for 'Årets Corporate Marketing'-løsning.

Prisen ble utdelt av Dynamicweb på deres Summit 2017.

Først og fremst var det viktig for oss å tilby både våre B2C og B2B kunder en profesjonell online service. Dette skulle skje via høy user-experience, samt en vellykket integrasjon til vår bookingmotor og CRM-system. Det har vi fått til med den nye løsningen! Det var også viktig at alle sider følger vårt corporate moderselskaps visuelle identitet – uten at vi går på kompromiss med vår danske forretningsmodell. Også internt er det daglige arbeidet med sites blitt mer intuitivt og fleksibelt. F.eks. kan vi enkelt opprette mikrosites til våre største kunder, noe som har gitt oss en markant stigning i omsetningen, hos de enkelte kunder.

Stine Dahl, Online Marketing Manager hos Europcar.dk

Én løsning - mange websites

De to subbrands taxfreecars.dk og bookcar.dk kjører på samme som Dynamicweb-plattform som Europcar.dk – med samme templates og integrasjoner, hvor kun designet er forskjellig. Template-endringer og tekniske oppdateringer slår igjennom på alle sidene, og gjør derfor vedlikeholdet av nettstedene mye enklere. Europcar har derfor også valgt å flytte driveon.net-websiden til samme plattform snarest mulig.

Europcar kan dessuten selv enkelt opprette mikrosites til deres storkunder men unike priser, produkter og bookingmiljø. Her opplever virksomheten en markant stigning i omsettingen.

Brukervennlig booking-flow

Det har vært viktig å få en god brukervennlighet med et tydelig forbedret booking-flow. Brukeren velger selv om han/hun vil booke via login, manuelt med alle data eller via "quick booking". Europcar kan dessuten gi ekstra tilbud, som en del av booking-flowet.

Den nye plattformen sikrer korrekt oppdatert webshopdata via tett integrasjon til CARLA, som er Europcars.dk’s ERP-system til booking og økonomi. Løsningen er også integrert til virksomhetens CRM-system.

Se filtrering av biltyper

Integrasjon til ERP og CRM

Den nye plattformen sikrer korrekt oppdatert webshopdata gjennom tett integrasjon til CARLA, som er Europcar.dk's erp-system. Løsningen er også integrert i selskapets CRM-system.

Dynamicweb Plattform

I 2016 ønsket selskapet en ny, brukervennlig og selvfølgelig fullt responsiv plattform med samme identitet som det internasjonale Europcar.com.

Angular

Bookingen er laget med Angular for optimal ytelse og avansert søk. Siden viser således produktdata allerede i søkeresultat uten at brukeren behøver å klikke seg videre. 

Har du spørsmål til løsningen?

Send meg en e-post, og jeg vil svare på eventuelle spørsmål om Europcars digitale plattform.