Commerce, kampanjer og integrasjon

Pilgrim

Ny skalerbar commerce-plattform til dansk smykkegigant strekker seg over hele Europa med stor online markedsføringsinnsats. 

Da Pilgrim trengte å skalere forretningen og optimalisere den eksisterende nettbutikken, valgte det danske smykkermerket å bygge en helt ny nettside.

Til denne oppgave valgte Pilgrim Novicell som partner for både design, frontend, backend, drift og online markedsføring. Med seks forskjellige språk, nasjonale kampanjer, forskjellige valutaer, forbrukervilkår og mye mer, landet løsningen på en Shopify-plattform, med integreringer som er egner seg godt til commerce-site som Pilgrims.

Nettbutikk

En velfungerende nettbutikk er omdreiningspunktet til den nye løsningen, som gir mulighet både kampanjer og rabattkoder.

Online annonsering

En stor online markedsføringsinnsats inkluderer blant annet kampanjer på sosiale medier, Google AdWords og via Google Shopping.

Shopify

Shopify var den åpenbare plattformen for Pilgrims commerce-løsning med internasjonal tilstedeværelse, integrering i AX og store mengder data.

Skalerbar plattform til flere språk

Tidligere har Pilgrim kun hatt en dansk nettbutikk, men med stadig flere utenlandske kunder var det fornuftig "å kle på" nettstedet til hele det europeiske markedet.

I stedet for å kun bruke domenet pilgrim.dk med engelsk innhold, har hvert land sin en egen nettside under pilgrim.net: no.pilgrim.net, de-, se osv. I tillegg har domenet pilgrim.dk fortsatt dansk innhold.

Økt trafikk

De seks språksidene har også fordelen av å ha en positiv SEO-effekt, noe som forbedrer nettsidenes ytelse i Googles søkeresultater. Dette skyldes tagget "hreflang", som gir verdioverføring mellom de ulike sidene.

Samtidig forteller tagget Google at innholdet ligger på flere sider, slik at man unngår SEO-problemer med duplicate content. Dette har resultert i at den organiske trafikken til pilgrim.dk i november/desember 2017 steg med 33% sammenlignet med samme periode året før. 

Lekkert design

Den nye løsningen krevde også et nytt design. Her lyttet vår designavdeling til Pilgrims ønsker og skapte et klart, enkelt og visuelt tiltalende univers som matcher identiteten til smykkemerket.

Integrasjon til nyeste versjon av AX

Dynamic AX er et ERP-system, som snakker sammen med kassesystemene i de fysiske butikkene. Derfor betyr integrasjonen til AX, at Pilgrim kontinuerlig kan endre sortimentet og hele tiden holde nettbutikken oppdatert. Systemet kjører hver natt, og sørger for at produkter og rabatter er oppdatert.

Den nyeste versjon av AX kjører en channel database, og det er igjennom denne at ERP-systemet og sitet integrert med hverandre. Databasen omfatter produkter, priser og rabatter. 

 

Besøk Pilgrims nye nettside 

Samarbeidet med Novicell har vært effektivt og resultatskapende fra begynnelsen. Med sin forretningsforståelse og smidig tilnærming, har Novicell økt vår digitale tilstedeværelse betydelig. Inntektene har blitt mer enn fordoblet, og integrasjonen av vår ERP har styrket hele vår virksomhet. Vi gleder oss til et fremtidig samarbeid.

Hjalde Markvad, IT Project Manager, Pilgrim

 

Kolleksjoner, kampanjer og rabatter

Som resten av motebranjsen, bytter Pilgrim stadig ut kolleksjonene på shoppen. Dette betyr en kontinuerlig utskifting av produktsortimentet, som stiller krav til nettbutikkens oppbygning. 

I tillegg kjører Pilgrim med skiftende kampanjer i løpet av hele året. Det kan f.eks. være skiftende mengderabatter eller spesielle kampanjer i forbindelse med mors dag eller lignende. Derfor er butikken bygget for å beregne rabatter basert på produktene i kundens kurv.

Online marketing

I tillegg til den nye plattformen, hjelper Novicell Pilgrim med Online Marketing og skreddersydde innholdskampanjer for å tiltrekke flere kunder til Pilgrims nettsteder. Innsatsen strekker seg bredt og inkluderer SoMe-kampanjer og AdWords-annonsering. I tillegg fungerer Novicell også som strategisk sparringspartner.

 

Les mer om Pilgrims online marketinginnsats

Forbedret performance

Etter at pilgrim gikk i luften med den nye plattformen, har performance steget. Her er perioden november-desember 2017 (inkl. Black Friday og julehandelen) sammenlignet med samme periode året før.

37%

fall i pageload

1925

sessions i peak hour (+144%)

107%

økning i omsetningen

Vil du vite mer om Pilgrims løsning?

Kontakt meg gjerne, hvis du er nysgjerrig på å høre mer om Pilgrims løsning, Shopify som e-handelsplattform eller internasjonal online marketing.